B2B-leads genereren via LinkedIn

LinkedIn staat bekend als hét sociale netwerk voor B2B-marketing, maar het verkrijgen van resultaten van het platform is niet zo eenvoudig als je zou verwachten. Je kunt niet gewoon je bedrijfspagina invullen met enkele basisgegevens, een paar uitnodigingen sturen om contact te leggen met je oude collega's en verwachten dat de magie gebeurt.

Josh Parker

LinkedIn geeft je een speciaal platform om contact te maken met professionals van over de hele wereld op één plek, maar je moet het werk wel blijven doen als je waardevolle B2B-leads wilt genereren. En in dit artikel hebben we 10 beproefde manieren om LinkedIn te gebruiken voor het genereren van B2B-leads.

1. Genereer B2B-leads via uw LinkedIn-bedrijfspagina

De meest voorkomende fout die merken en marketeers op LinkedIn maken, is het gebruik van hun bedrijfspagina als een digitaal visitekaartje. Laat me dit duidelijk stellen: uw LinkedIn-bedrijfspagina zou een leadgeneratiepagina moeten zijn die mensen aanmoedigt om zich met uw merk bezig te houden.

Het maakt niemand uit in welk jaar je bent opgericht; laat mensen zien wat je te bieden hebt.

Unbounce LinkedIn pagina

Neem een kijkje op Unbounce's LinkedIn-bedrijfspagina - een merk dat een ding of twee weet over het genereren van B2B-leads. Het treft bezoekers meteen met een aanbieding en vraagt hen zich aan te melden voor het laatste rapport over de Page Speed Report voor marketeers.

Dit is het eerste wat mensen zien wanneer ze op de pagina terechtkomen en alle andere inhoud die u daar zult vinden, is het bieden van waarde aan de bestaande doelgroep en gebruikers.

Unbounce LinkedIn post

Dit is het soort aanpak dat u zou moeten nemen met uw LinkedIn-bedrijfspagina.

2. Maak showcasepagina's om leads van LinkedIn te segmenteren

LinkedIn showcase pages zijn ontworpen voor B2B-bedrijven die verschillende producten, meerdere merken, evenementen en andere aspecten van een bedrijf met een eigen specifiek publiek moeten promoten.

LinkedIn showcase pages

Met deze 'gelinkte pagina's' kunt u inhoud voor elke doelgroep maken en promoten en kunt u aan elke showcasepagina verschillende categorieën toewijzen. Op deze pagina's kunt u uw LinkedIn B2B-leads effectiever segmenteren en deze targeten met relevante inhoud.

LinkedIn affiliated pages

Neem bijvoorbeeld Salesforce als voorbeeld, dat meerdere te promoten producten en doelgroepen heeft, bestaande uit bedrijven, agencies en developers.

3. Bouw kwalitatieve connecties - veel van hen

Ja, het is belangrijk om veel connecties op LinkedIn te hebben, maar de grootste fout die marketeers maken op dit platform (en veel sociale netwerken) is om zo snel mogelijk het grootste aantal verbindingen te krijgen.

LinkedIn entworking connections

Het probleem is dat connecties van lage kwaliteit geen leads genereren. U krijgt alleen echte zakelijke kansen van relevante, hoogwaardige connecties.

Hoe relevanter je connecties zijn, hoe waarschijnlijker het is dat ze je inhoud delen en ermee aan de slag gaan, wat betekent dat meer van hun connecties het ook te zien krijgen. Hiermee kunt u uw aanwezigheid op LinkedIn organisch laten groeien in plaats van dezelfde groep ongeïnteresseerde mensen die uw inhoud negeren.

Hoeveelheid is belangrijk, maar kwaliteit is uw prioriteit.

4. Maak uw eigen LinkedIn-groepen

Lid worden van LinkedIn-groepen is een belangrijk onderdeel van het maken van nieuwe verbindingen, het contact maken met mensen en het opbouwen van je aanwezigheid op het netwerk.

Uw doel op lange termijn zou echter moeten zijn om uw eigen LinkedIn-groepen te creëren, die een voldoende groot publiek hebben om een bron van B2B-leads te worden. Dit zal enige tijd duren en u zult eerst een solide verzameling van hoogwaardige verbindingen moeten opbouwen. Je wilt jezelf als een autoriteit in je niche vestigen, zodat mensen je groepen vertrouwen als een plek voor waardevolle kennis en discussie.

Er is een bepaald soort inhoud voor nodig om dit op LinkedIn te laten gebeuren.

5. Deel dagelijks nieuwswaardige inhoud

Om dingen op LinkedIn te laten gebeuren, moet je elke dag actief zijn. Het is beter om elke dag 30 minuten of een uur op het netwerk te zitten dan één keer per week, zes uur lang.

Neem de tijd om dagelijks nieuwswaardige inhoud te delen en uw eigen mening toe te voegen.

Het eerste voordeel van deze aanpak is dat het u niets kost - qua tijd - om de inhoud te maken die u deelt. Het helpt je ook elke dag actief te zijn op het netwerk en het geeft je een medium om de positie van je merk uit te drukken en contact te maken met andere gebruikers.

Cruciaal is dat het ook mensen laat zien dat je constant op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen in jouw branche, wat erg belangrijk is voor onze volgende stap.

6. Maak inhoud van thought leadership

De uitdrukking 'thought leadership' is de afgelopen jaren een te veel gebruikt buzzword geworden, maar het uitgangspunt is degelijk. Als mensen goed opletten wat je te zeggen hebt, moet je autoriteit hebben en willen mensen luisteren naar B2B-merken met innovatieve ideeën.

Als u 'How-to' inhoud maakt, moet u ervoor zorgen dat u tips aanbiedt die mensen nog niet 100 keer eerder hebben gehoord. Misschien wilt u zelfs het 'how-to'-formaat helemaal opnieuw bedenken en op iets origineler letten.

Bedrijven willen ook werken met merken die over de vakkennis en vooruitziende blik beschikken om te zien waar hun sector naartoe gaat. Dingen veranderen tegenwoordig snel in elke branche en zakelijke geesten luisteren naar experts uit de sector die hen kunnen helpen zich voor te bereiden op wat de toekomst te bieden heeft.

7. Ondersteun het met data-journalism

De reden waarom ik de uitdrukking 'thought leadership' niet leuk vind, is omdat te veel uitgevers denken dat ze originele, tot nadenken stemmende inhoud maken wanneer ze niet minder generiek zijn dan al het andere dat er is.

Om te bewijzen dat je inhoud de echte deal is, maak je een back-up van alles wat je zegt met solide gegevens, en geef je dus toetsbare informatie.

Data-journalism is de kunst om nieuwswaardige verhalen te vertellen op basis van gegevens. Deze gegevens kunnen afkomstig zijn van uw eigen onderzoek of van externe bronnen, maar het doel is om 100% originele inhoud te creëren met nieuwe ideeën, allemaal versterkt door betrouwbare gegevens.

Data journalism handbook
Bekijk het handboek van Data Journalism als u niet bekend bent met deze essentiële contentstrategie.

Het mooie van gegevensjournalistiek is dat je het nog steeds origineel kunt maken met nieuwe ideeën uit eerder gebruikte gegevens. Het enige dat u hoeft te doen, is er een andere draai aan geven, uw eigen inzichten toevoegen, nieuwe gegevens presenteren en uw argumenten opstellen.

Beter nog, u kunt uw eigen onderzoek uitvoeren en 100% originele inzichten aan uw publiek bieden - een prima manier om uzelf als marktleider te vestigen.

Bonus tip:Publiceer uw studies en bevindingen in een visueel formaat op SlideShare.

8. Boven alles, vooral waarde toevoegen

Het is gemakkelijk om te praten over het maken van "kwaliteit" inhoud, aantrekkelijke doelgroepen en alle gebruikelijke marketingcliches. Het is veel moeilijker om deze dingen te doen, maar er is één ding dat elk stuk winstgevende content gemeen heeft.

Het biedt een soort van waarde voor de eindlezer, op welke manier dan ook.

Houd hier rekening mee wanneer u uw LinkedIn-inhoudsstrategie opstelt en elk stukje afzonderlijke inhoud maakt. Vraag jezelf af wat voor waarde dit echt geeft aan je connecties, de mensen in je groepen en welk doel je ook target.

Als u deze vraag niet direct en vol vertrouwen kunt beantwoorden, is uw inhoud niet sterk genoeg. En het moet zo zijn als u een organische aanwezigheid op LinkedIn wilt opbouwen die B2B-leads genereert.

9. Verander uw beste inhoud in gesponsorde inhoud

Zodra u inhoud produceert die resultaten oplevert, kunt u overwegen uw beste inhoud te promoten als gesponsorde inhoud om het bereik te maximaliseren.

Gesponsorde inhoud is een van de advertentie-indelingen die u op LinkedIn kunt gebruiken om een breder en/of gericht publiek te bereiken.

Een ding dat ik zou zeggen over LinkedIn-advertenties - vergeleken met het gebruik van Google Ads of Facebook bijvoorbeeld - is dat de kosten per klik (CPC's) aanzienlijk hoger kunnen zijn. Het is dus de moeite waard om te wachten tot je zeker weet dat je inhoud resultaten krijgt voordat je begint te betalen om het te promoten.

10: Richt waardevolle prospects op met programmatische display-advertenties

LinkedIn-advertenties zijn de beste manier om ervoor te zorgen dat uw inhoud wordt gezien door de juiste mensen, maar het netwerk staat bekend als een van de duurdere PPC-platforms (die vervelende CPC's!).

LinkedIn ads

Uiteraard kan dit een groot aantal B2B-adverteerders van LinkedIn afzetten, maar hogere CPC's betekenen niet altijd dat dit uit de portemonnee komt. De truc met LinkedIn-advertenties is gericht op het hoogst gewaardeerde publiek dat u kunt identificeren te targeten, met andere woorden, de meest winstgevende prospects.

Een grof voorbeeld: een softwarebedrijf dat bedrijfsmanagementtools verkoopt, zou zich willen richten op bedrijfsmerken die het meeste per conversie zullen uitgeven.

U betaalt mogelijk meer voor elke lead op LinkedIn dan voor Google Ads, maar LinkedIn stelt u in staat te garanderen dat uw advertenties worden gezien door besluitvormers van bedrijven.

LinkedIn: Het ultieme netwerk voor B2B-leads?

LinkedIn heeft een reputatie als de ultieme bron van B2B-leads voor een zeer goede reden. Het is het enige grote netwerk dat u verbindt met 's werelds professionals - van wie de meesten in een of andere vorm hongerig zijn om zaken te doen.

Dit betekent echter niet dat B2B-marketing op LinkedIn een gratis rit is. Er zijn miljoenen zakelijke geesten die het platform gebruiken als een marketingkanaal en je moet je merk in de nok van de rij krijgen.

Ik zeg niet dat de strategieën waarnaar we in dit artikel hebben gekeken je in een keer LinkedIn-succes zullen garanderen. Maar met wat ouderwets hard werken en geduld, ga ook jij resultaten zien.

Als een van de startup-specialisten in New York, die lean marketing en softwareontwikkelingsservices leveren, werkt scopeweb met kleine teams om grote resultaten te leveren. Heeft uw bedrijf behoefte aan begeleiding of hulp bij het genereren van meer leads via LinkedIn? Als het antwoord ja is, kunnen we u helpen. Stuur ons een e-mail op (info@scopeweb.nl) of bel ons op (0181 729 191). We zijn ook blij om eventuele vragen te beantwoorden!

Josh Parker