3 belangrijke tips voor verbeterde klantervaringen

We praten veel over het verbeteren van klantervaringen tijdens webontwikkeling, maar dat betekent niet altijd dat we ons moeten concentreren op alleen ontwerpaspecten zoals knopplaatsing, lay-out of formuliervelden. Soms moet je onthouden dat de reis en gebruikerservaring meer raakt dan alleen de technische kant. Daarom wilden we vandaag 3 belangrijke tips voor verbeterde klantervaringen delen die verder gaan dan het ontwerp zelf.

Hunter Martin

Waarom zijn ervaringen belangrijk?

Het drijfconcept achter het bieden van een goede of zelfs geweldige klantervaring is retentie. Als je wilt dat mensen verliefd worden op jouw merk en levenslange klanten worden, is er meer nodig dan alleen een geweldig product of goede services. Je moet een stapje verder gaan, dat is behoorlijk cliché maar vat het goed samen.

Je moet een goede indruk achterlaten bij klanten, zodat zij positief over jouw merk blijven denken. Er zijn talloze manieren waarop topbedrijven op het gebied van webontwerp een geweldige ervaring voor klanten bieden door intuïtieve en algemene navigatieopties te gebruiken, een snel ladende site te maken en een site te laten optimaliseren voor mobiele apparaten.

Naast het ontwerp zijn er echter andere manieren om een gelikte ervaring te bieden, en daar gaan we het vandaag in het kort over hebben.

3 tips voor verbeterde klantervaringen

Deze tips maken gebruik van wat out-of-the-box thinking, je moet wel creatief worden (als je dat nog niet bent), want als je een betere ervaring kunt bieden op een gebied waar de concurrentie steken laat vallen, is dat heel wat waard.

Misschien vind je dit ook leuk: SEO trends 2019 voor een hogere ranking

Word sociaal met sociale media

Social media is een buitengewoon krachtig hulpmiddel dat op twee manieren moet werken; ze communiceren met jou en jij communiceert met hen. Neem de tijd om je klanten te volgen op hun social mediakanalen, waarmee je meteen aantoont dat je oprecht geïnteresseerd bent in je klanten. Er zijn bestaande tools die je e-maillijst van je klant kunt converteren naar een lijst met social media accounts.

Naast de sociale interactie van het volgen, ingesprek gaan met je klanten via comments en zelfs het leuk vinden van posts, kun je ook beter begrijpen welke interesses je klanten hebben op basis van wat ze delen en waarover ze praten. Deze inzichten zijn nuttig op meerdere niveaus, ook als iemand een onaangename ervaring heeft met je merk en erover gaat klagen.

Sociaal zijn op social media klinkt voor de hand liggend

Creëer betere content

Dit lijkt misschien generiek, maar het creëren van betere content verbetert altijd de klantervaring. Een belangrijke verduidelijking is dat beter niet altijd nieuw betekent. Hoewel nieuwe content waardevol is, hebben gevestigde merken vaak stukjes content die zeer goed hebben gepresteerd en eenvoudigweg moeten worden afgestoft en bijgewerkt. Soms kun je de content dus recyclen, over duurzaam gesproken 😉.

Je kunt ook kijken naar het delen van content waarin klanten interesse hebben getoond op social media of nieuwe inhoud maken op basis van hun interesses. Zorg er wel voor dat het geen willekeurige content is en dat het relevant is voor jouw bedrijf. Als je de tijd neemt om te luisteren, zal je publiek je vertellen wat ze willen en verwachten.

Contact na verkoop verbeteren

Nadat je een gesprek hebt gevoerd met een klant, is er nog een customer journey voor de klant. Ze moeten e-mails ontvangen met informatie zoals de kopie van de factuur, verzendinformatie, vervolgonderzoeken en dergelijke. Maar vaak wordt dat aspect van contact niet goed getest en beoordeeld voor verbetering.

Misschien vind je dit ook leuk: De B2B marketing fouten die iedereen maakt

Denk aan je eigen interacties met andere bedrijven. Nadat je een factuur hebt ontvangen, hoor je er weer van? Of ontvang je het jaar daarop gewoon een e-mail over de verlenging? Gebruik dit als voorbeeld en benut deze momementen om persoonlijk contact te hebben met je klanten.

De bottom line

Het komt erop neer dat je zonder klanten geen ondernement kunt zijn. Of je het nu leuk vindt of niet, elke klant heeft een zekere mate van macht in jouw succes. Door onze 3 belangrijkste tips voor verbeterde klantervaringen te volgen, kun je een voorsprong op de concurrentie krijgen ten opzichte van wat velen het nieuwe slagveld voor customer loyalty beschouwen.

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Hunter Martin