5 manieren om meer bezoekers op je website te krijgen

Is je bedrijf online actief maar krijg je niet genoeg bezoekers? Wij geven je 5 tips waarmee je meer verkeer naar je website kunt aantrekken.

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter

Verkeer naar je website is de belangrijkste start voor elk bedrijf dat online actief is. Uiteindelijk is je doel natuurlijk om meer verkeer te generen, en je doelgroep sneller en vaker te bereiken, om vervolgens je omzet te late groeien. Zonder verkeer naar je website weet je vrijwel zeker dat je website uiteindelijk irrelevant zal worden. Gelukkig hebben wij 5 relatief eenvoudige manieren ontdekt om je website zichtbaarder te maken zodat jouw onderneming meer verkeer krijgt.

Vervolgens is het uiteraard wel belangrijk dat het verkeer gaat converteren, maar zonder verkeer geen conversies. 😉

1. Verbeter de gebruikerservaring

We hebben deze zin allemaal wel eens gehoord als ondernemer: "de klant heeft altijd gelijk." Hetzelfde geldt voor de huidige online bedrijven. Het gaat erom dat potentiële klanten die je website bezoeken een goede ervaring hebben.Hier zijn enkele tips om de gebruikerservaring op je website te verbeteren.

Negeer de bounce rate niet

De bounce rate is het aantal keren dat gebruikers op een pagina terechtkomen en de pagina verlaten zonder enige andere actie te ondernemen. Hoewel je Google SERP-posities (Search Engine Results Pages) niet alleen verlagen op basis van bounce rates, is de bounce rate van een pagina een belangrijke factor waarmee je rekening moet houden bij het beoordelen van de bruikbaarheid van jouw website. Bounce rates kunnen helpen bij het ranken in Google omdat het rechtstreeks te maken heeft met de gebruikers ervaring (UX) binnen je website.

Houd je bounce rate goed in de gaten

Bovendien beschouwt Google een lage bounce rate als een goed signaal dat een pagina waardevol is voor zijn gebruikers. Als gebruikers op een pagina blijven en interactie hebben met de site, wordt aangenomen dat ze het juiste product, de juiste service of informatie hebben gevonden die ze van de site wilden hebben. Google beloont in ruil daarvoor jouw website door deze hoger in de resultaten te plaatsen. Uiteraard zijn er wel héél veel meer factoren die meespelen met je ranking. 😉

De meeste landings pagina's zijn ontworpen om een actie uit te lokken, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, een gratis whitepaper downloaden of een contactformulier invullen voor een gratis offerte. Als je niet de verwachte actie krijgt, wil je dieper graven om erachter te komen waarom gebruikers afhaken.

Hoge bounce rates lijken misschien iets wat je koste wat het kost wilt vermijden, maar er zijn momenten waarop een hoge bounce rate "goed" kan zijn. Als je de bestemmingspagina hebt ontworpen om de gebruiker te informeren, wordt een hoog bouncepercentage verwacht. Op dat moment hoeft de bezoeker namelijk geen extra acties uit te voeren. Wanneer een bezoeker op jouw pagina belandt en na ongeveer een minuut weer vertrekt, ga je ervan uit dat de gebruiker de informatie heeft gekregen die hij of zij wilde en tevreden de pagina heeft verlaten. Een manier om te bevestigen of ze een goede ervaring op je website hebben gehad, is door hen te vragen hun ervaring op jouw site te beoordelen door middel van een pop-upmelding.

Schrijf gemakkelijk leesbare content

Marketingonderzoek geeft aan dat we slechts (ongeveer) 15 seconden hebben om de aandacht van een lezer te trekken voordat die persoon besluit te bouncen.

Met een exit intent pop-up kun je eenvoudig de aandacht een laatste keer pakken

Een manier om iemand langer dan 15 seconden op je website te houden, is door content te maken die gemakkelijk te lezen is. Vlot geschreven teksten die een boeiend verhaal vertellen en ook nog eens goed gepresenteerd worden op een manier die visueel aantrekkelijk is zijn nou eenmaal veel leuker voor je bezoekers.

Observeer hoe gebruikers je website gebruiken

Het oplossen van problemen rondom de user experience (UX) kost tijd en aandacht voor detail. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg (gratis) tools beschikbaar die het giswerk weghalen en je resultaten geven die je rechtstreeks kunt vertalen in acties. Verbeteringen doorvoeren is dan opeens een stuk makkelijker.

Hier zijn enkele van de favoriete tools van het SCOPEWEB UX-team om erachter te komen hoe bezoekers omgaan met onze website:

  • Hotjar - Met Hotjar kun je video's opnemen van gebruikers die jouw site gebruiken om een beter begrip te krijgen van hoe ze ermee omgaan. Daarnaast krijg je toegang tot een Heatmap waarmee je kunt zien waar de gebruikers het vaakst klikken.
  • Google Optimize - Google Optimize heeft A/B test en personalisatiefuncties die je kunnen helpen manieren te vinden om gebruikers beter te betrekken. Een ander voordeel van Google Optimize is dat het hand in hand werkt met Google Analytics en Google Ads.
  • Optimizely - Optimizely stelt je in staat om wijzigingen op een webpagina te testen om te zien hoe gebruikers reageren op de kleinste wijzigingen.

2. Pak veelvoorkomende technische SEO-problemen aan

Websites die veilig, responsive en geschikt voor mobiel zijn, genereren meer verkeer dan websites die dat niet zijn. De websites van tegenwoordig worden voortdurend geconfronteerd met cyberbeveiligingsbedreigingen door hackers, malware en virussen. Je site heeft op zijn minst een SSL certificaat (HTTPS) nodig. HTTPS is de beveiligde versie van het standaard hypertext-overdrachtsprotocol dat door alle webpagina's wordt gebruikt. In 2014 heeft Google van HTTPS een rangschikkingsfactor gemaakt, waardoor sites die HTTPS gebruiken, hoger scoren dan sites die dat niet doen.

We hebben allemaal de teleurstelling ervaren van het klikken op een site om alleen de foutmelding 'pagina niet gevonden' of '404' te krijgen. Als bezoekers de gewenste informatie op een specifieke pagina van je website niet kunnen vinden, stoppen ze vaak helemaal met het bezoeken van je site. Door deze gebroken pagina's zou je elke maand duizenden bezoekers kunnen mislopen. Een oplossing is om deze pagina's om te leiden naar nieuwe pagina's die lijken op de ontbrekende pagina. Dit kan worden gedaan door je hosting provider 301 Redirects te laten implementeren om deze links om te leiden. Op deze manier laat je jouw bezoekers de website niet met lege handen verlaten.

Voorkom 404 errors. Deze zijn erg slecht voor je ranking en gebruikerservaring

3. Word de koning van contentmarketing

Het hebben van een contentmarketingstrategie zorgt ervoor dat bezoekers keer op keer weer terug komen voor nieuwe content, zoals bijv. blogs of videos. We raden aan te beginnen met een publicatieschema. Dit zal je helpen bij het plannen van je toekomstige content eisen en je goed op schema houden. Het wekt ook verwachtingen bij je bezoekers. Als jouw blog goed geschreven en relevant is, zijn bezoekers van plan jouw inhoud te bekijken zodra deze is gepubliceerd. Het is ook waarschijnlijker dat ze vrienden op de hoogte stellen van je site en de inhoud delen op hun sociale mediaplatforms. Dit is weer goed voor backlinks!

Het type inhoud dat je publiceert, moet voldoen aan de behoeften van je doelgroep en de aandacht van zoekmachines trekken. Hier zijn enkele formaten die je kunt gebruiken:

Lange inhoud

Lange inhoud is het beste type inhoud om lezers om te zetten in klanten. Door lange inhoud te genereren, kun je vragen grondig beantwoorden die niet diepgaand worden behandeld door de concurrentie. Het is ook aangetoond dat hoe langer de inhoud, des te succesvoller je bent op Google (over het algemeen).

Long-form content oftewel lange inhoud

Lijstposts

Als je alleen inhoud nodig hebt om nieuwe informele bezoekers naar jouw website te trekken, werken lijstposts het beste. Het is bewezen dat ze lezers aantrekken die graag de krantenkoppen lezen voor snelle informatie. Sites zoals Buzzfeed hebben dit soort inhoud in de loop der jaren populair gemaakt met hun pakkende koppen en gemakkelijk te volgen berichten.

4. Schrijf en publiceer gast blogs

Een andere geweldige manier om meer bezoekers naar je website te trekken, is door blogposts te schrijven voor de blog van iemand anders. Bloggers zijn altijd op zoek naar nieuwe, goedgeschreven inhoud (en voor hen is het een pluspunt om die inhoud te krijgen zonder geld uit te geven). In ruil voor de gratis inhoud kun je meestal een link in het bericht invoegen die terugverwijst naar je website. Mooi meegenomen voor die gratis backlink dus. 😎

Misschien heb je dit wel eens vaker gelezen maar vraag jij je af hoe je een blog vind waarop je een gast blog kunt plaatsen? Dat ga ik je dus meteen even kort uitleggen.

Hier zijn de stappen die je moet nemen om je eerste gastpost te plaatsen:

Stap 1: Vind relevante kansen voor gastposts op bestaande blogs

Zoek op Google naar mensen die over je product of diensten praten. Een snelle manier om dit te doen is door te zoeken naar je product/dienst + "gastblog". Hierbij hoeft het niet jouw exact product te zijn, het kan ook de categorie zijn waarbinnen jouw producten of diensten vallen. Bijvoorbeeld;

Startup gastblog zoekresultaten op Google

Stap 2: Schrijf je blog

Nadat je een gastblogmogelijkheid hebt geïdentificeerd, schrijf je een post die relevant is voor je product of service en die waarde zal toevoegen aan het publiek van die blog. Houd rekening met onze bovenstaande tips. Zorg ervoor dat je de eisen van de blogger leest. De meeste gastberichten moeten informatief zijn en minimaal 500 woorden bevatten. Vergeet ook niet om in het bericht naar je eigen website te linken. Je kunt linken naar je startpagina of een andere pagina waarnaar je mogelijk verkeer wilt leiden.

Stap 3: Aan de bak, contact opnemen!

De laatste, maar even belangrijke stap is om daadwerkelijk je doelwit te bereiken. De meeste sites hebben een speciaal contactformulier om berichten van gasten te accepteren. Als je de contactgegevens van de blogger echter niet kunt vinden, raden we je ten zeerste aan Hunter.io te gebruiken om hun e-mailadres op te sporen. Maak vervolgens een pakkende kop en pitch. Bekijk HubSpot's lijst met sjablonen voor e-mail outreach voor wat inspiratie. Verstuur je "pitch" en zorg ervoor dat je binnen vijf tot zeven dagen contact opneemt als je niets hoort.

5. Research doen naar keywords

Het verbeteren van de SEO van je website moet een doel zijn voor elk bedrijf. Stel dat je een geweldig stuk inhoud hebt, maar dat het geen verkeer genereert. Het is waarschijnlijk dat je gewoon niet de juiste zoekwoorden gebruikt. Door een hulpprogramma voor keyword research te gebruiken, kun je de trefwoorden en woordgroepen ontdekken waarnaar mensen zoeken. Hier zijn enkele van onze favoriete tools voor het onderzoeken van zoekwoorden:

Gebruik long-tail zoekwoorden

In de loop der jaren zijn mensen begonnen met het vaker gebruiken van woordgroepen bij het zoeken. Tien jaar geleden was het normaal dat iemand zocht naar "zwembadreinigers" om producten te vinden om zijn zwembad schoon te maken. Nu is de kans groter dat dezelfde persoon gesproken zoekopdrachten zal gebruiken om te zoeken naar: "Hoe maak ik mijn zwembad schoon?". Daarom raden we aan om long-tail zoekwoorden te gebruiken. Long-tail zoekwoorden zijn drie woorden of langere woordgroepen. Door long-tail zoekwoorden aan je inhoud toe te voegen, vergroot je de relevantie van je inhoud door de specifieke vraag te beantwoorden waarnaar iemand op zoek is, waardoor je bezoekersaantallen toenemen. Om long-tail-zoekwoorden te vinden, ga je gewoon naar Google en zoekt je naar jouw zoekwoord. Je zult merken dat Google automatisch gerelateerde termen voorstelt.

Long-tail zoekwoorden zijn gemakkelijk te vinden

Wees slim en target Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden

Zoekmachines zijn slim. Ze kunnen pagina's weergeven die trefwoorden of woordgroepen gebruiken die verband houden met je zoekopdracht. Deze zinnen staan vaak bekend als latente semantische indexeringszoekwoorden; hieronder zie je een voorbeeld van hoe deze eruitzien. We raden je aan deze zoekwoorden in jouw inhoud te gebruiken.

Latent Semantic Indexing zoekwoorden gebruiken

Voorkom kannibalisatie van je keywords

De meeste ondernemers maken vaak de fout om dezelfde zoekwoorden op twee of meer pagina's van hun sites te optimaliseren. Wanneer een site twee pagina's heeft die met zichzelf concurreren om een bepaald zoekwoord of een bepaalde zin, wordt dit keyword-kannibalisatie genoemd. Om deze pagina's te vinden, voer je een Google-zoekopdracht uit op "trefwoord" site: jouwwebsite.nl. Hiermee worden pagina's weergegeven die in Google voor hetzelfde zoekwoord verschijnen. We raden je ten zeerste aan deze lijst met pagina's door te nemen en de pagina's bij te werken voor unieke trefwoorden of woordgroepen om kannibalisatie van je keywords te voorkomen.

Conclusie

Veel bedrijven maken de fout om een aantrekkelijke website te lanceren die alleen afhankelijk is van het uiterlijk. Als je het meeste uit je site wilt halen, raden we je aan je website te ontwerpen met behulp van de bovenstaande strategieën. Als ze goed samen worden gebruikt, leveren onze tips verbluffende resultaten op. Neem gerust contact op om je volgende project te bespreken.

MVP Starters pakket

Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf of bent van plan er een te starten. Tof! Je hebt lef! Scopeweb bied je als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket waarmee je snel en tegen een redelijke prijs aan de slag kunt. Wij ontwerpen je professionele applicatie voor een mooie prijs omdat wij in je bedrijf geloven. Scopeweb haalt energie uit starters en gaat voor een lange, leuke samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Deel je ideeën met ons.

Liever eerst een NDA ondertekenen? Stuur een e-mail naar info@scopeweb.nl

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter