7 Growth hacking tools voor start-ups

Als je denkt dat growth hacking veel lijkt op alledaagse digitale marketing, dan heb je gelijk. Maar het verschil zit hem in één belangrijk detail: de operationele mentaliteit.

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter

Waar worstelt elke nieuwe startup het meest mee? Zelfs met een waterval aan investeringen, geweldige productconcepten en mooie branding, mislukken de meeste startups om één reden: ze kunnen zich niet snel genoeg verspreiden en krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben om te kunnen groeien.

"Growth hacking" werd bijna tien jaar geleden bedacht door ondernemer Sean Ellis. Het verwijst naar de regenboog van tactieken die worden gebruikt om specifiek verkeer zo snel mogelijk naar een startup te leiden - zonder al te veel uit te geven.

Als je denkt dat growth hacking veel lijkt op alledaagse digitale marketing, dan heb je gelijk. Maar het verschil zit hem in één belangrijk detail: de operationele mentaliteit.

Bij traditionele marketing draait het allemaal om het jongleren met zoveel mogelijk ballen. Interne tijdlijnen, digitaal en print versmelten, afdingen met leveranciers, yadda, yadda. Het is meestal gericht op het verkopen van een tastbaar product en het behalen van een tiental verschillende doelen en statistieken op verschillende gebieden (KPI's oftewel key performance indicators).

Maar growth hacking? Dat is alles over, nou ja, groei. Growth hacking kwam voort uit de behoefte om een digitale wereld onder ogen te zien met schaalbare tactieken. Dat betekent vaak dat je met een klein budget zoveel mogelijk klanten moet binnenhalen bij een start-up.

Gelukkig gebruiken growth hackers veel van dezelfde tools als reguliere digitale marketeers, maar met een nieuwe focus. 😉

1. Zoekmachine optimalisatie

Ja je kent het wel en hopelijk hou je ervan. SEO is een must voor startups. Het is de beste manier om gezien te worden zonder advertenties te hoeven plaatsen. Met SEO kun je vrij gemakkelijk meer verkeer naar je startup (website) genereren

Er zijn veel SEO-tactieken beschikbaar, dus welke werken het beste voor growth hacking? Het antwoord is een mix van goedgeschreven, organische SEO en blogger-outreach.

Ten eerste moet je site altijd voldoen aan het beleid en de richtlijnen van Google. Geen plagiaat, geen automatisch gegenereerde inhoud, geen overmatig gebruik van zoekwoorden en alleen maar white hat SEO. Growth-hackers geven boven alles om groei, maar de black-hat-tactieken waarmee je in eerste instantie snelle cijfers krijgt, zullen geen blijvend succes opleveren en kunnen de gezondheid van je bedrijf ernstig in gevaar brengen.

Ten tweede: zorg dat vertrouwde bloggers enthousiast zijn over jouw merk. Dit bouwt backlinks op (die Google leuk vindt) en bevordert het vertrouwen in je bedrijf (wat klanten leuk vinden).

2. Google My Business

Google Mijn Bedrijf (GMB) is de ultieme tool om lokale zoekopdrachten te domineren. GMB is wat wordt weergegeven wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf of iets als 'restaurants bij mij in de buurt'. Het is een overzicht van relevante plaatsen in de omgeving.

GMB geeft zoekers de snelle feiten. Openingstijden, contactgegevens, adres, beoordelingen en dergelijke.

Als je een fysieke locatie hebt waarop je klanten verwelkomt, moet je GMB gebruiken. Het is een snelle, gratis en de gemakkelijkste manier om groei naar jouw winkelpui te stimuleren. Een no-brainer dus!

Google My Business is enorm belangrijk voor lokale zoekresultaten

3. PPC (Pay per click) marketing

Pay-per-click (PPC) marketing via Google Ads is een geweldig mechanisme om je startup onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep en om simpelweg gegevens te verzamelen over wat wel en niet werkt.

Multivariate testen van koppen en bewoordingen helpen growth hackers om kleine veranderingen aan te brengen die grote veranderingen beïnvloeden. Het nadeel is natuurlijk dat het niet gratis is. Maar slimme groeihackers kunnen een kleine PPC-investering in explosief verkeer veranderen.

4. Facebook/Instagram Ads

Facebook-advertenties zijn niets nieuws. De kracht van Facebook kan nog steeds niet worden genegeerd - het sociale netwerk had in 2018 een enorm aandeel van 19,6% in de digitale advertentiemarkt. Instagram, de andere moloch, is eigendom van Facebook.

Dus hoe growth "hack" je het grootste sociale media platform om de groei te stimuleren? Re-marketing.

Re-marketing gebruikt een cookie om advertenties aan een gebruiker te laten zien, waar ze ook op internet zijn. Jouw merk volgt de mensen. Die herhaling helpt de ruis te doorbreken en bewustzijn te creëren voor potentiële leads.

Hoe zit dat dan precies met Facebook of Instagram? Simpel, daar zitten 2 miljoen potentiële leads voor jouw bedrijf, ook al is het in de werkelijkheid uiteraard een stuk lager doordat je hopelijk een specifieke branche target.

Ook interessant: Richt jouw start-up zich op de B2B markt? Ontdek welke B2B marketing fouten iedereen maakt.

5. E-mailautomatisering

Growth hacking is tijdsgevoelig. Startups met geldkrapte hebben snel groei nodig, dus het team hoeft niet veel tijd te verspillen. Gelukkig is de schoonheid van automatisering hier om de dag te redden, en je tijd te besparen. 😉

E-mail is de meest waardevolle manier om contact te houden met je klanten. E-mail is aantrekkelijk voor mensen, vooral als de berichten relevant en interessant zijn. Automatisering betekent dat e-mails op grote schaal kunnen worden aangepast, verspreid en gemeten.

Net als bij PPC zijn e-mails een ander medium waarop je kunt zien welke "taal" klanten aantrekt. Je kunt dingen ook persoonlijk maken. Dat kan variëren van het gebruik van iemands naam tot het aanpassen van welke berichten ze ontvangen (en in welke volgorde).

E-mailautomatisering is een tijd- en geldbesparende maatregel voor growth hackers en ondernemers in het algemeen. Het is een manier om een actieve campagne te maken om de juiste doelgroep te bereiken. Het is ook cruciaal voor het opbouwen van relaties met klanten, vooral in de vroege stadia.

6. Content marketing

Contentmarketing is een kunstvorm. Growth hackers hebben hier veel ruimte voor creativiteit. Dit is waar opvallende koppen, goede verhalen en virale media een rol gaan spelen. Zorg ervoor dat de inhoud rijk, intrigerend en boeiend is.

Het "hacken" van contentmarketing vereist natuurlijk nog steeds een focus op groei. Stel jezelf tijdens het creatieproces vragen. Waarom zal iemand op dit artikel klikken? Hoe verhoudt het zich tot je merk? Is dit gemakkelijk te delen? Zal mijn publiek dit geweldig vinden?

7. Marketing funnels

Sommigen van jullie herinneren zich misschien dat ze op school over de sales funnel hadden gehoord. Er is ook een funnel voor growth hacking.

Het is enorm belangrijk om te weten welk proces je publiek doorloopt om klanten te worden. De funnel gaat als volgt:

  • Acquisitie. Mensen horen je naam ergens, of het nu van een vriend of via een blog is.
  • Activatie. Mensen wagen de sprong. Ze schrijven zich in voor een account; ze kopen iets; ze klikken. Je conversieratio schiet omhoog.
  • Retentie. Mensen zover krijgen dat ze terugkomen voor meer, is de beste manier om succes op lange termijn te garanderen. Dit is waar de pure kwaliteit van jouw product ogenschijnlijk het belangrijkst is.
  • Omzet. Dit is uitzoeken hoe de initiële cashflow die elke startup nodig heeft om te overleven, veilig kan worden gesteld.
  • Doorverwijzing. Je loyale klanten vertellen het aan een vriend of tien, en mond op mond reclame is enorm waardevol. Dit kan worden aangemoedigd door middel van stimulansen voor verwijzingscodes en dergelijke. Verwijzingen zijn de sleutel tot het stimuleren van toekomstige groei.

Het lijkt veel op de traditionele marketing funnel. Maar er is meer aandacht voor toekomstige groei - en hoe belangrijk het is om altijd je huidige plek te gebruiken om naar de volgende te springen.

Conclusie

Het begrijpen van growth hacking vereist een paradigmaverschuiving, weg van traditionele marketing. Het is een ruwe focus op groeicijfers, het beste voor startups die van de grond komen.

Growth hacking heeft Airbnb en Facebook tot de giganten gemaakt die ze vandaag zijn. Growth hackers weten hoe ze technische vaardigheden kunnen inzetten met een bijna doelbewust vermogen om te focussen.

Je startup heeft klanten nodig om te overleven. Heeft het geen zin om ze zo snel en goedkoop mogelijk binnen te halen? Wij denken val wel.

MVP Starters pakket

Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf of bent van plan er een te starten. Tof! Je hebt lef! Scopeweb bied je als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket waarmee je snel en tegen een redelijke prijs aan de slag kunt. Wij ontwerpen je professionele applicatie voor een mooie prijs omdat wij in je bedrijf geloven. Scopeweb haalt energie uit starters en gaat voor een lange, leuke samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Deel je ideeën met ons.

Liever eerst een NDA ondertekenen? Stuur een e-mail naar info@scopeweb.nl

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter