90% van de startups falen om deze redenen

Waarschijnlijk ben jij een aspirant-ondernemer, start-up founder of ervaren ondernemer met grote dromen, innovatieve ideeën en mooie plannen, anders zou je dit artikel niet lezen.

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter

Als je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk een aspirant-ondernemer of startup founder met grote dromen, innovatieve ideeën en grootse plannen.

Zo ja, gefeliciteerd dat je trouw bent gebleven aan je dromen. Je hebt alvast een grote stap voor op anderen om je heen. Je onderneemt actie en bent actief op zoek naar manieren om je startup te laten groeien.

Maar wacht even, toekomstige ondernemer. Hier is een hardnekkig feit. Er zit een duistere keerzijde aan dit verhaal; 30% van de startups faalt tijdens hun eerste jaar, en nog eens 50% storten binnen de eerste vijf jaar in. Kijk je 10 jaar later, dan is 67% van de bedrijven niet meer actief. De kansen op succes zijn dus klein, maar dit betekent niet dat jij meteen moet opgeven.

Als we specifiek naar startups kijken dan blijkt uit statistieken dat ongeveer 90% van alle startups er niet in slaag om hun bedrijf in "The Next Big Thing" te veranderen, een unicorn zoals Uber, AirBnb, etc. Je kent ze waarschijnlijk wel 😉.

Waarom mislukken startups? Hoe groot is de kans dat jouw bedrijf onder de resterende 10% valt? Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf niet faalt zoals de meeste startups?

Dat gaan we je vandaag vertellen, met tips die jij rechtstreeks kunt toepassen op je startup.

Fout 1: Alles zelf willen doen

Natuurlijk klinkt het idee van solo founder opwindend, maar de hindernissen, obstakels en eventuele opstartproblemen maken het niet altijd de moeite waard. Het zijn niet de inspanningen van een individu die een bedrijf belangrijk maken, maar teamwerk en samenwerking die de groei mogelijk maken.

Waar gaat het fout?

Het oprichten van een bedrijf is een uitdaging, en het helemaal alleen opzetten in een concurrerende industrie kan verwoestend zijn. Het vereist hard werken, enorm veel toewijding en er zijn vaak toch meerdere mensen voor nodig om een bedrijf op te zetten. Ondernemers die deze weg alleen ingaan, bevinden zich vaak op een ingewikkeld pad. Tegenslagen maken het moeilijk om dit allemaal alleen aan te pakken.

Het hebben van zakenpartners of een team stelt je in staat verschillende denkgeesten te hebben, en alles bij elkaar kan een aanzienlijk verschil maken. Bedenk je maar eens hoeveel ideeën een team zou kunnen opdoen!

De oplossing

  • Werk samen met een co-founder om je businessplan kritisch te bekijken
  • Voer een SWOT-analyse uit van alle geïnteresseerde partners voordat je een co-founder kiest
  • Beoordeel ze in de eerste plaats op de maatstaf van hoe ze presteren in een stressvolle situatie, dit gaat namelijk enorm belangrijk worden als je startup gaat groeien
  • Zorg ervoor dat de co-founder vergelijkbare doelen wilt nastreven zodat jullie op een lijn zitten
  • Betrek een verscheidenheid aan mensen in je team, met verschillende perspectieven en vaardigheden die elkaar complimenteren

Fout 2: Ingewikkeld businessplan

Jonge ondernemers compliceren het businessplan vaak met een slordige presentatie, vage plannen en onrealistische aannames.

Waar gaat het fout?

Voor elk bedrijf, hoe groot of klein ook, vormt een bedrijfsmodel de ruggengraat. Het is de fundamentele bouwsteen die de grootste aandacht vereist. Een ingewikkeld businessmodel is verzand met onnodige details en neemt je focus weg.

Zo'n plan stelt verkeerde doelen, slechte benchmarks en zorgt voor verwarring - al deze elementen zijn net genoeg om een startup in de beginfase te vernietigen.

De oplossing

  • Maak samen met een professional een duidelijk en beknopt plan
  • Vraag feedback van potentiële investeerders
  • Verzamel opbouwende kritiek op je plan voordat je het afrondt
  • Bekijk het plan regelmatig, zoek naar mogelijkheden voor verbetering en improviseer waar nodig

Fout 3: de investering te snel gebruiken

Veel geld investeren in de beginfase van de productie kan het bedrijf verpletteren, zelfs voordat het product op de markt wordt geïntroduceerd. Er zijn gelukkig genoeg manieren om mogelijkheden te zoeken die je kunnen helpen een steviger startbudget te bemachtigen. Beschik je zelf over het geld, dan is dat een prima basis, maar soms kan het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om vroegtijdig met een Venture Capitalist (investeringsmaatschappij) in zee te gaan.

Waar gaat het fout?

Een van de naïeve fouten die veel startups maken, is het volledig verbruiken van de eerste investering. Deze ondernemers doen investeringen zonder enige strategie. Ze proberen het bedrijf op te schalen zodra ze een flink stuk geld krijgen, in kritieke omstandigheden terechtkomen en uiteindelijk falen. Dan ben je te laat en is de startup vaak niet meer te redden. Wees dus kritisch bij het uitgeven van geld en zorg ervoor dat je met partijen werkt die expertise hebben op het gebied van startups.

De oplossing

  • Bouw je startup door gebruik te maken van de bestaande bronnen, bijv. middels bootstrapping door je eigen geld en tijd te investeren
  • Bootstrapping helpt de nieuwe ondernemer de ins en outs van het bedrijf te leren kennen en vooral begrijpen
  • Wees creatief bij het aantrekken van personeel en maak slim gebruik van stagiaires, vrijwilligers en door je diensten waar mogelijk te verhuren

Fout 4: te lang wachten voordat het product wordt vrijgegeven

Opkomende bedrijven onderschatten vaak de kracht van het bereiken van een drempel. Ze wachten te lang omdat ze de lancering perfect willen maken met een strakke vlekkeloze website. In de praktijk zorg dit ervoor dat het concept zijn voorsprong verliest en concurrenten mogelijkerwijs al oplossingen aanbieden.

Waar gaat het fout?

Veel startups wachten te lang op de lancering, en tegen de tijd dat hun product op de markt is, loopt de omvang van wat ze hebben gebouwd weg. Ze besteden te veel tijd en middelen om hun ontwikkeling te laten opvallen, en toch is de uitkomst uiteindelijk negatief. Sommige bedrijven wachten maanden en jaren voordat ze hun prototype introduceren.

Door te lang te wachten om de ‘perfectie’ te bereiken, missen deze startups cruciale feedback van klanten die hen zou kunnen helpen een beter product te ontwikkelen.

Er is een mooie quote van Reid Hoffman: If you're not embarrassed by the first version of your product, you've launched too late - oftewel; Als je je niet schaamt voor de eerste versie van je product, heb je het product te laat gelanceerd.

De oplossing

  • Stop met het onderschatten van de waarde van een MVP (minimaal levensvatbaar product)
  • Je eerste versie is misschien niet de mooiste, maar zolang de klant deze in handen heeft, ben je iedereen een stap voor wat betreft het ontvangen van feedback en het aanbrengen van verbeteringen
  • Door vroeg te lanceren (of in de bètafase), kun je op de markt komen en je idee testen met echte klanten

Fout 5: de gebruikersfeedback na de lancering negeren

Het is 100% zeker dat je startup faalt als je de feedback van gebruikers door de vingers ziet en hier niets mee doet. De feedback is een goudmijn voor een opkomend bedrijf. Graaf er meer in, ga naar de roots en maak het product beter met deze feedback!

Waar gaat het fout?

Dit is de meest eenvoudige en voor de hand liggende reden waarom startups mislukken. Zodra je de eerste versie van je product hebt gelanceerd, moet je de feedback van gebruikers altijd serieus nemen. Heb de moed om negatieve feedback te accepteren. Geen aandacht schenken aan gebruikersfeedback is de gegarandeerde moordenaar van je startup.

De oplossing

  • Sta open voor negatieve feedback
  • Analyseer de klachten van de gebruikers, kijk naar de oorzaak en gebruik deze feedback om eventuele bugs op te lossen
  • Wees eerlijk en open over je vooruitgang bij het aanbrengen van de wijzigingen
  • Ontwikkel een goede relatie met gebruikers door naar hun wensen te luisteren en het product te verbeteren

Fout 6: het inhuren van de verkeerde werknemer(s)

Kleinschalige bedrijven kiezen vaak voor goedkope arbeidskrachten boven een bekwame en ervaren werknemer, en dat is meteen de grootste fout die je als groeiend en opkomend bedrijf kunt maken.

Waar gaat het fout?

Medewerkers zijn een aanwinst, vooral voor een bedrijf dat zijn naam nog moet vestigen in de branche. De doelen van je organisatie, het slagingspercentage van het project en de servicekwaliteit zijn afhankelijk van de inspanningen van de medewerkers. De meerderheid van de startups heeft de neiging om op deze gebieden een compromis te sluiten en kiest voor ongeschoolde werknemers om de (productie)kosten te verlagen. Dit is nou juist waar het mis gaat. Als gevolg zal je startup met financiële verliezen en consumentenklachten te maken krijgen. Dit kun je dus beter voorkomen!

De oplossing

  • Plan je wervingsstrategie en zorg voor een robuust screeningproces voor medewerkers
  • Kies een bekwame werknemer boven iets anders
  • Controleer de achtergrond, werkreferenties en opleidingsgegevens van de kandidaat
  • Bepaal de vaardigheden en kracht die nodig zijn voor de respectieve rollen en train je medewerkers voor de functie

Fout 7: gebrek aan richting en focus

Hoe komt het dat twee bedrijven in dezelfde branche anders presteren, zelfs als de middelen en kansen hetzelfde zijn? Beiden hebben vierentwintig uur per dag om te werken, en toch mislukt de ene terwijl de andere slaagt. Het antwoord is simpel: het falende bedrijf mist focus en richting.

Waar gaat het fout?

Dit is een van de meest voorkomende oorzaken voor het falen van startups. Het niet hebben van de juiste richting en focus kan het bedrijf op de lange termijn enorm tegenhouden. Bedrijven maken een verkeerde zet wanneer het bestuur (meestal de co-founders) een specifieke beslissing neemt zonder te evalueren wat die beslissing voor hen zou kunnen opleveren. De beslissing kan over alles gaan, maar de impact ervan kan een potentiële bedreiging voor het bedrijf vormen.

Een van de meest voorkomende fouten is dat startups met geld smijten om social media campagnes en PR campagnes te lanceren voordat het juiste product klaarstaat voor de klanten en doelgroep.

De oplossing

  • Laat als start-up je focus niet in verschillende richtingen verschuiven
  • Concentreer je op slechts twee dingen: je product en je klanten
  • Stop met het besteden van tijd en middelen aan dingen die niet nodig zijn

Fout 8: vroegtijdig proberen te groeien

Vroegtijdig proberen te groeien is zonder meer een van de belangrijkste oorzaken waardoor startups falen. Uit de statistieken blijkt dat uit 3000 startups 90% faalde vanwege inadequate en vroegtijdige geforceerde groei.

Waar gaat het fout?

Organisaties die zich haasten met voortijdige schaalvergroting, zijn degenen die jammerlijk falen. Ze geven meer geld uit dan nodig, terwijl ze het idee najagen dat geld alles kan brengen. Dit soort startup founders hebben zeker genoeg financiele middelen, en waarschijnlijk doen ze het vanuit een business perspectief goed. Toch gaat het fout omdat ze niet de juiste volgorde hanteren en stappen proberen over te slaan.

Enkele voorbeelden zijn dure marketing, het leasen van kantoren, het perfectioneren van producten met dure technologieën en meestal al het soort dingen doen dat grote ondernemingen met veel middelen doen. Een startup zonder voldoende financiering kan deze kosten niet dragen en moet dit ook niet willen.

De oplossing

  • Schaal niet onnodig op. Doe wat nodig is
  • Beheer de financiën goed en houd toezicht op de cashflow
  • Zorg ervoor dat je een ervaren en bekwame accountant inhuurt die vroegtijdig fouten signaleert
  • Verlaag de acquisitiekosten, verhoog de omzet, maak winst en gebruik het kapitaal vervolgens voor secundaire uitgaven

Fout 9: geen klantgerichte aanpak hebben

Als je wilt dat je startup keihard faalt, is er één magische formule: leid je aandacht af van de klanten en neem een niet-klantgerichte benadering aan.

Waar gaat het fout?

Ik had deze waarschijnlijk op de bovenste plek moeten plaatsen. Maar hier is een reden waarom ik ervoor kies om het eindelijk te plaatsen. Onthoud de 'ultrieme regel' om een succesvol bedrijf te hebben. Het is als een do or die-regel waar alle bedrijven bij zweren.

Een van de meest gemaakte fouten die jonge startups maken, is het ontwikkelen van een product of dienst alleen voor geld. Natuurlijk, het uiteindelijke doel van alle bedrijven is om geld te verdienen met hun producten en hun inkomsten te verhogen. Maar kun je zelfs maar één bedrijf in de wereld noemen dat hoge inkomsten genereert zonder de klanten iets nuttigs te bieden? Precies, dat is onmogelijk.

Moet ik nog meer zeggen?

De oplossing

  • Maak producten en services om de uitdagingen, problemen en frustraties van je klant op te lossen
  • Je bedrijfsproces moet klantgericht zijn en niet ‘geldgericht’
  • Bereik je klanten. Communiceer met hen en omarm hun feedback
  • Verbeter, verbeter en pas je services/producten aan op basis van de behoeften van je klanten

Conclusie

Er zullen veel startups ontstaan en velen zullen verdwijnen. Degene die in bedrijf blijft, is een bedrijf dat alle bovengenoemde fouten voorkomt en klanten kiest boven voortijdige schaalvergroting. Leg de focus op teamwork en zorg ervoor dat je samen de uitdagingen kunt aangaan.

Je bedrijf kan op de lange termijn slagen als je maar alle veelgemaakte fouten die startups maken vermijdt. Zelfs als je deze fouten hebt gemaakt, is het nooit te laat om alsnog maatregelen te nemen en de problemen op te lossen met een effectieve probleemoplossende strategie.

MVP Starters pakket

Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf of bent van plan er een te starten. Tof! Je hebt lef! Scopeweb bied je als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket waarmee je snel en tegen een redelijke prijs aan de slag kunt. Wij ontwerpen je professionele applicatie voor een mooie prijs omdat wij in je bedrijf geloven. Scopeweb haalt energie uit starters en gaat voor een lange, leuke samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Deel je ideeën met ons.

Liever eerst een NDA ondertekenen? Stuur een e-mail naar info@scopeweb.nl

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter