Belangrijke app design trends in 2019

Het landschap van gebruikerservaring verandert voortdurend - er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij. Mobiel ontwerp is een van de meest veranderende industrieën van digitaal productontwerp en beïnvloedt vele andere gebieden van digitaal ontwerp en transformeert de wereld om ons heen. Nu de helft van 2019 voorbij is, kijken we naar hoe mobiele designtrends het afgelopen jaar zijn veranderd. Hier zijn de belangrijkste trends die een aanzienlijke impact hebben op het mobiele UX-ontwerp.

Ray Antonio De Jesus

Als innovatief en groeiend internetbureau uit Brielle bouwen wij strakke, vlotte websites en innovatieve mobiele applicaties.

1. Ontwerp zonder buttons

Moderne smartphones hebben zo goed als of geen bezel meer, hebben geen fysieke knoppen aan de voorkant en bestaan in plaats daarvan zo goed als volledig uit een scherm aan de voorkant van de smartphone. Fabrikanten maken schermruimte vrij en geven hiermee app designers dus de ruimte om meer informatie op het scherm te kunnen verstrekken.

iPhone X geen bezel

Deze trend beïnvloed ook de manier waarop productontwerpers mobiele apps maken, omdat ze nu ernaar streven een ontwerk zonder knoppen te maken. In een ontwerp zonder knoppen worden digitale knoppen steeds vaker vervangen door zogeheten gestures, of gebaren, waardoor inhoud centraal staat in de aandacht van de user.

Gestures op een iPhone X
3D Touch Navigatie. Afbeelding: benjamin berger

Naast de voordelen hebben op gebaren gebaseerde interacties een ingebouwd risico - aangezien gebaren verborgen zijn, zijn de interacties mogelijk niet intuïtief voor gebruikers. De ontwerpindustrie is nog steeds bezig met het creëren van een gemakkelijk te bergijpen taal voor gebaren.

Naarmate meer gebaren gebruikt gaan worden en beschikbaar komen, worden ze door verschillende mobiele apps overgenomen. Buttonless UI is een integrale stap in de richting van een toekomst waarin virtuele interfaces volledig afhankelijk zijn van gebaren.

2. Navigatie onderaan 2.0

De originele iPhone had een 3,5-inch scherm. De 2018 iPhone XS heeft een 6,1-inch scherm. De dagen van mobiele telefoons met kleine schermen zijn ondertussen écht wel voorbij. Moderne mobiele telefoons met grote schermen bevatten meer inhoud op het scherm en zijn beter voor multitasking. Maar met een groter display zijn er complicaties: grote schermen verplaatsen de interactieve elementen van een ontwerp verder weg van de natuurlijke beweging van de duim.

Naarmate het moeilijker wordt om het bovenste gedeelte van het scherm te bereiken, plaatsen meer apps belangrijke navigatie-elementen onderaan. De onderste navigatiebalk werd daarom een industriestandaard voor mobiele ontwikkelaars, waarmee gebruikers met één tik toegang krijgen tot de belangrijkste functies van de app.

Gestures op een iPhone X
Navigatie aan de onderkant. Afbeelding: Benjamin Berger

In 2019 blijven ontwerpers van mobiele apps de onderste helft van een mobiel scherm waarderen, maar volgen ze creatievere benaderingen voor navigatie waardoor het voor gebruikers makkelijk word om tussen de verschillende schermen te schakelen.

Een goed voorbeeld hierdan is dat in plaats van een onderste tabbalk te gebruiken, sommige mobiele apps nu het concept gebruiken waarbij je meerdere menu's krijgt onderaan het scherm, waarbij de gebruiker een blad met een paar opties onderaan het scherm ziet en vertrouwt op een veegbeweging om meer opties te onthullen.

Tabbladen onderaan het scherm zijn een vrij veelzijdig concept dat in veel verschillende gevallen kan worden gebruikt. Ze kunnen een goede vervanging zijn voor een navigatiebalk onderaan:

Tabblad navigatie onderaan
Tabblad navigatie onderaan. Afbeelding: Ghani Pradita

Of als begeleiding bij de onderste navigatiebalk:

Tabblad navigatie onderaan
Yelp gebruikers kunnen het onderste tabblade omhoog vegen om plaatsen te zien.

Kaarten gebruiken als navigatie-elementen is een andere interessante techniek. Elke optie wordt geleverd als een kaart en gebruikers kunnen naar rechts of links vegen om meerdere opties weer te geven.

3. Betere personalisatie

Het idee van "one-size-fits-all" werkt niet meer voor mobile apps in 2019, echt niet. Merken zijn op zoek naar manieren om de gebruikerservaring zo nauwkeurig mogelijk af te stemmen op de gebruiker, en een gepersonaliseerde ervaring is snel overgegaan van een "leuke" naar een "must-have".

Met de opkomst van machine learning en kunstmatige intelligentie wordt het veel eenvoudiger om de gebruikerservaring persoonlijker te maken. Neem Spotify als voorbeeld. De service maakt gebruik van data-analyse en AI om nummers te suggereren die je misschien leuk vindt. Je krijgt zelfs gehele playlists als suggestie op basis van je luistergeschiedenis.

Spotify aanbevelingen in de player en middels playlists

Goede personalisatie is het resultaat van het gebruik van de juiste tactiek voor gegevens die je over je gebruikers verzamelt. Een lijst met populaire personalisatietactieken omvat geolocatie, geofencing, gedragsprofilering, SIC/NAICS-codes en machine learning. Het is essentieel om de tactiek(en) te selecteren op basis van je doelgroep. Zorg er dus voor dat je goed weet hoe de gebruikers je app gebruiken.

In eenvoudige bewoordingen is het mogelijk om op twee basisstatistieken te vertrouwen - het aantal bezoekers en sessietijd - om de tactiek te vinden die relevant is voor uw gebruikersgedrag. Als u bijvoorbeeld een groot aantal gebruikers hebt die een aanzienlijke hoeveelheid tijd op uw platform doorbrengen, kunt u machine learning gebruiken om nuttige gepersonaliseerde productaanbevelingen te geven.

Misschien vind je dit ook leuk: Hoe bouw je een Enterprise SaaS MVP

4. Ronde hoeken

Ronde hoeken zijn een andere trend die voortkwam uit moderne mobiele apparaten. Zowel iOS als Android flagships (luxere segment) hebben afgeronde hoeken - kijk eens naar de iPhone XS of Samsung Galaxy S10 bijvoorbeeld, niet te missen.

Samsung Galaxy S10

De gebogen hoeken van het fysieke apparaat zijn gespiegeld in het UI-ontwerp. Hierdoor krijgen mobiele websites en apps dezelfde afgeronde look en feel.

Google ronde hoeken UI design

In tegenstelling tot veel andere visuele trends, is deze trend niet puur esthetisch; het heeft ook een positieve invloed op de gebruikerservaring. Afgeronde hoeken zijn gemakkelijker voor het menselijk oog en maken informatie gemakkelijker te verwerken.

5. Geavanceerde animaties

Functionele animatie is een essentieel onderdeel van een goede gebruikerservaring. Beweging en geanimeerde overgangen brengen veel informatie over - ze bevestigen acties, beschrijven statusveranderingen en voegen ritme toe aan interacties.

Naarmate mobiele apparaten sneller en krachtiger worden, kunnen mobiele ontwerpers steeds geavanceerdere animaties maken. Animatie is niet langer alleen voor het opvullen van gaten tussen verschillende toestanden (ook bekend als inbetweening); het is ook een onderdeel van branding.

Motion helpt je app een uniek verhaal te vertellen over je product en merk. Animatie helpt de gebruiker meer pit te geven door filmachtige scènes te creëren waarin informatie van frame naar frame verandert.

6. Gradients 2.0

Moderne mobiele schermen hebben een fantastische weergave van kleuren en ontwerpers maken hier actief gebruik van. Daarom zien we in 2019 minder grijswaarden en monotone kleuren, en meer levendige kleuren en heldere gradients. Felle kleuren worden traditioneel gebruikt als accenten, maar gradients 2.0 zijn anders - nu worden heldere gradients gebruikt als achtergrondkleuren, wat diepte en dimensie aan de gebruikersinterface geeft.

Als het gaat om styling, zijn nieuwe gradients subtiel en eenvoudig. Ze hebben een heldere lichtbron en zijn gemaakt met behulp van levendige kleuren. Dit helpt een warm effect te creëren en bevordert de positiviteit.

App design met gradients
App design wordt brutaler, kleurrijker. Afbeelding: Techugo

7. De opkomst van illustraties

Hoe kan ik nou echt een onvergetelijke ervaring creëren? Dat is een vraag die veel app designers zichzelf stellen als ze aan een product werken. Bedrijven gaan snel van neutraal ontwerp naar ontwerp met een emotionele impact. In 2019 experimenteren app designers met verschillende illustratiestijlen in een poging om producten te maken waar gebruikers zich op een dieper niveau mee kunnen identificeren.

8. Dark themes

Een dark theme is een gebruikersinterface met weinig licht die voornamelijk donkere oppervlakken weergeeft. Donkere thema's bieden twee belangrijke voordelen voor de gebruikerservaring: ze helpen de oogbelasting te verminderen door de helderheid van het scherm aan te passen aan de huidige lichtomstandigheden, en ze besparen batterijvermogen door het gebruik van lichte pixels te verminderen (bij OLED schermen).

Dark theme app design
Dark theme in een mobiele app. Afbeelding: Heena Kanetiya

Dark themes worden steeds vaker gebruikt, en ze worden alleen maar beter. Vanaf iOS 13 ondersteunen alle native iOS-apps en widgets zowel de lichte als de donkere modus. Een nieuw donker kleurenschema werkt systeembreed; de donkere modus kan worden gepland om automatisch in te schakelen bij zonsondergang of op een bepaalde tijd.

Daarnaast heeft Google de richtlijnen voor material-design bijgewerkt met praktische aanbevelingen voor het ontwerpen van een donker thema voor je app.

User based design is onze topprioriteit

Met alle nieuwe trends die we hebben, is het belangrijk om te onthouden dat de missie van de ontwerper altijd hetzelfde moet blijven: gebruik nieuwe technologieën en benaderingen om het leven van mensen beter te maken. Telkens wanneer u een bepaalde trend evalueert, moet u erover nadenken in de context van waarde die het gebruikers biedt, om de best mogelijke ervaringen op te bouwen.

Over welke mobile design trends ben je het meest enthousiast? laat het ons weten in de comments hieronder!

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Ray Antonio De Jesus