Wat zijn de beste advertentietypen voor MKBers?

Marketingbudgetten voor kleinere bedrijven zijn meestal 'wat er overblijft'. Dit betekent minder opties als het gaat om adverteren, waarbij waarde en prijs vaak de doorslag geven. Het probleem met die aanpak is dat je daarmee de meest effectieve opties mis loopt, die voldoende inkomsten kunnen genereren om de investering de moeite waard te maken. Als expert in digital marketing hebben we een shortlist van de beste advertentietypen voor MKB'ers gemaakt.

Johanna Martin

Er is één overeenkomst tussen al deze beste advertentietypen; ze zijn allemaal online. Waarom focussen wij ons alleen op online adverteren? Simpel; statistieken. Onze ervarling leert dat het simpelweg voor MKB-ers en kleinere bedrijven het meeste rendement geeft.

Er zijn alleen al in de VS bijna 300 miljoen mensen die het internet gebruiken. In vergelijking met andere kanalen is het voordeliger om digitale advertenties te gebruiken wanneer je het bereik versus de prijs bekijkt. Bovendien bieden digitale advertenties enorme flexibiliteit omdat je campagnes en advertenties snel kunt starten, verwijderen en bijwerken.

Dat zijn allemaal belangrijke redenen voor bedrijven, maar vooral kleinere bedrijven. Bereik, kosteneffectief en flexibel.

Beste advertentietypen voor MKBers

Het zat er al aan te komen, Google komt meteen terug. Waarom? Dat ga ik je nu uitleggen.

Google zoekadvertenties

Ik ben er zeker van dat sommige mensen ervan overtuigd zijn dat blog posts zo vaak een lijst met Google-producten bevatten omdat er een voordeel te behalen is. Dat is er zeker niet. Het simpele feit is dat Google enkele van de beste tools in de branche maakt en Google-zoekadvertenties is geen uitzondering. Hun zoekadvertenties zijn erg eenvoudig.

Ze verschijnen in de zoekresultaten van Google en je betaalt alleen wanneer een kijker op de advertentie klikt. Met hun doelgerichtheid bereik je meestal mensen met een hoge mate van intentie om goederen of diensten te kopen. Ze zijn echter een populair platform, dus het kan concurrerend worden voor bepaalde industrieën en zoekwoorden.

Google zoekadvertenties

Facebook advertenties

Als een van de grootste platforms op internet is het logisch om erop te adverteren. Er zijn meer dan twee miljard maandelijkse actieve gebruikers, wat betekent dat ze het platform minstens één keer per maand bezoeken. Nog beter, elke gebruiker neemt gemiddeld acht bezoeken per dag.

In de praktijk betekent dit dat sommige mensen één keer per maand bezoeken en anderen 50 keer per dag. Gelukkig hebben ze nauwkeurige targeting dankzij alle informatie in de profielen. Hun advertenties zijn daarnaast ook relatief goedkoop.

Google Shopping-advertenties

Terwijl veel mensen gaan winkelen op bijvoorbeeld Bol.com, zal een groot segment ook een Google-zoekopdracht gebruiken, wat onmiddellijk resulteert in Google Shopping-advertenties die in de zoekresultaten verschijnen. Advertenties kunnen soms beoordelingen en andere interessante informatie bevatten. Een grote bonus voor dit advertentietype is dat leads meestal van hoge kwaliteit zijn, omdat ze een beter idee hebben van wat ze van je site kunt verwachten.

Is jouw website geschikt voor jou onderneming?

Laat ons een vrijblijvende review doen, en ontdek waarmee jij de online aandacht krijgt die je bedrijf verdient. Wij helpen je met het identificeren van de mogelijkheden voor jou online aanwezigheid.

Google Maps PPC-advertenties

Voor MKBers met een fysieke locatie die klanten nodig heeft, biedt Google Maps een goede advertentie-optie. Van alle advertentietypen is dit alleen handig voor bedrijven die het van klanten in de winkel moeten hebben. Wanneer mensen naar producten of diensten zoeken, kan je bedrijf bovenaan de lokale resultaten worden weergegeven. Bovendien kunnen ze met een link naar je bedrijfspagina om meer over je bedrijf te lezen. Zorg er wel voor dat je een complete bedrijfslocatiepagina hebt!

Conclusie

Het komt erop neer dat marketing altijd een behoorlijk zware industrie is geweest en dat kleinere bedrijven een zware strijd hebben doorgemaakt in vergelijking met hun grotere collega's met grotere budgetten. De opkomst van het digitale landschap heeft het speelveld een beetje in evenwicht gebracht.

Misschien vind je dit ook leuk: Tips voor meer omzet via je website als MKB-er

Door gebruik te maken van de beste advertentietypen voor MKBers, in combinatie met de volgende best practices, kan de kleine man sommige van die klanten terugkrijgen van grote bedrijven.

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Johanna Martin