CTA Psychology: 11 principes die gebruikers laten klikken

Volgens onderzoek van Unbounce is de gemiddelde conversieratio op zakelijke bestemmingspagina's 4,02%. In sommige sectoren kunnen deze gemiddelden dalen tot 2,6% of zelfs tot 6,1%, maar het belangrijkste punt hier is dat 90% + van het verkeer dat op je website terechtkomt, niet in iets waardevols wordt omgezet.

Hunter Martin

Unbounce industrie onderzoek

In alle eerlijkheid; we horen al jarenlang over dit soort statistieken en de gemiddelde succespercentages zijn gestegen – grotendeels dankzij een belangrijke acceptatie van Conversion Rate Optimization (CRO) en een beter begrip van de beste werkwijzen, zoals mobiele optimalisatie.

Als het echter om conversieoptimalisatie gaat, is er één element dat de conversie domineert: calls-to-action (CTA's). Er is ook een goede reden voor, omdat het de CTA's zijn die de deal afsluiten en potentiële kopers over de finish trekken – ongeveer 4% van de tijd, hoe dan ook.

Gezien hun belang en de hoeveelheid ruimte voor het verbeteren van conversiepercentages, verdienen CTA's het om het gesprek te domineren, maar marketeers zijn maar al te vaak schuldig om er op de verkeerde manier over te praten.

Vraag een marketeer om advies over CTA's en zij zullen je waarschijnlijk vertellen over het kleuren van buttons (knoppen), lettertypestijlen, plaatsing en verschillende andere ontwerpaspecten – allemaal belangrijke overwegingen die van invloed kunnen zijn op je succespercentages. Er is echter zelden sprake van wat de aankoopbeslissingen het meest beïnvloedt op die laatste cruciale momenten, en dat is jammer.

Gelukkig is dit waar we het in dit artikel over gaan hebben. We hebben het over CTA-psychologie en 11 vertrouwde principes die écht een verschil maken voor je succespercentages.

Waar kijken we naar in dit artikel?

Zoals ik al aangaf, zijn er honderden artikelen die tips geven over het ontwerpen van CTA's, over plaatsing, knopkleuren, lettertypen, kleurcontrast en alle gebruikelijke ontwerpaspecten. Die artikelen zijn geweldig voor wat ze zijn, maar we hebben er al genoeg van gezien, dus ik ga dat hier niet herhalen.

In plaats daarvan gaan we kijken naar iets dat helemaal niet wordt behandeld: de psychologie van wat een hoogconversieve CTA maakt.

Let wel, ik zeg dat het niet veel aandacht, omdat er maar enkele artikelen zijn die de CTA-psychologie behandelen, maar ze hebben de neiging zich te concentreren op zaken als het subliminale effect van kleuren, machtswoorden, visuele aanwijzingen en andere fundamentele ontwerpprincipes. Dit word

Nogmaals, deze zijn allemaal de moeite waard om te weten, maar ze raken niet echt diep in de psychologie van wat mensen op CTA's laat klikken.

Dit is waar we naar kijken in dit artikel en er komen 11 belangrijke principes naar voren:

  • Verliesaversie: de natuurlijke angst van mensen om ergens aan te verliezen of iets te missen.
  • Verankering: onze neiging om meer beïnvloed te worden door het eerste stukje informatie dat we ontvangen dan die welke volgen.
  • Het halo-effect: de reden waarom de eerste indrukken zo moeilijk te veranderen zijn.
  • Verzonken kostenvooroordeel: de dwang om iets te voltooien als je er al tijd in hebt gestoken.
  • Het endowment effect: zorgt ervoor dat mensen extra waarde toevoegen aan items die ze bezitten, in plaats van items die ze niet hebben.
  • Het loutere belichtingseffect: waarom mensen de voorkeur geven aan dingen waar ze al bekend mee zijn.
  • Het effect van de seriële positie: hoe de eerste en laatste items in een lijst belangrijker lijken te zijn dan de andere.
  • Wederkerigheid: Waarom, wanneer je iets voor iemand doet, hebben ze een natuurlijke neiging om iets terug te willen doen voor jou.
  • Het fenomeen Baader-Meinhof: nadat je iets voor de eerste keer hebt gezien, begin je het overal plotseling op te merken.
  • Het Verbatim-effect: de reden dat we ons de kern van wat ons verteld wordt herinneren in plaats van de specifieke details.
  • Clustering: onze gewoonte om soortgelijke stukjes informatie samen te clusteren om ze gedenkwaardiger te maken.

Dit zijn dus de 11 psychologische principes waar we in dit artikel naar zullen kijken en ik zal uitleggen hoe je elk van deze kunt gebruiken om CTA's te maken waar mensen echt op klikken.

1. Verliesaversie

Voorbeeld verliesaversie

Wat is verliesaversie?

Verliesaversie is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat de angst om iets te verliezen zwaarder weegt dan het winnen. Mensen zijn bereid om grotere risico's te nemen om verlies te voorkomen dan bij het maken van winst.

Hoe het mensen laat klikken

Coupons zijn een klassieke verliesaversietactiek die een hele subindustrie van eCommerce heeft gebombardeerd. Waarom zijn merken zoals Groupon zo succesvol geweest?

Een reden waarom kortingsbonnen effectiever zijn dan reguliere verkopen, is omdat merken consumenten iets fictiefs geven - een kortingsbon die ze als echt bezitten. En de angst om deze korting mis te lopen is groter dan het gevoel van winst dat ze krijgen van een reguliere korting van dezelfde waarde.

Voorbeeld van coupons met korte houdbaarheid

Een andere manier waarop merken verliesaversie exploiteren, is door tijdslimieten te stellen aan speciale deals. Dit creëert een gevoel van urgentie omdat gebruikers het gevoel hebben dat ze de kans op een speciale deal verliezen.

Op dezelfde manier kun ook jij ook een gevoel van urgentie creëren door schaarste te gebruiken om verliesaversie te activeren. Je ziet dit de hele tijd op hotelreserveringssites zoals Booking.com, waarbij elke vermelding je lijkt te vertellen hoe vaak een kamer in het afgelopen uur is geboekt en hoe weinig kamers beschikbaar zijn – allemaal ontworpen om mensen bang te maken dat ze binnen enkele momenten geen kamer naar keuze meer kunnen vinden in de nabije omgeving.

Booking.com maakt slim gebruik van het gevoel van urgentie

Deze kunnen als ruwe tactieken klinken, maar ze werken. We denken allemaal dat we te slim zijn om te vallen voor flagrante marketingstrategieën, maar probeer jezelf te vertellen dat er geen haast is om te boeken wanneer je partner zijn/haar hart heeft gezet op die suite met uitzicht op de stadslichten.

2. Verankering

Voorbeeld van verankering

Wat is het?

Verankering is een ander vooroordeel waarbij mensen meer waarde toekennen aan het eerste stuk informatie dat ze ontvangen. Bijvoorbeeld, de eerste beoordeling die iemand leest over een product, dienst of merk zal meer impact op hen hebben dan de tweede of derde.

Hoe het mensen laat klikken

Het meest voorkomende gebruik van verankering dat je waarschijnlijk tegen zult komen, is het manipuleren van de prijsperceptie van mensen. Kortom, als je begint met een duurdere prijs en dan volgt met iets goedkoper, dan voelt de tweede prijs meteen als een goede deal. Dit komt omdat de eerste prijs de staaf van de prijsverwachting heeft ingesteld en alles wat lager is dan dat, de nieuw gevonden perceptie van een standaardprijs zal ondermijnen.

Je ziet dit de hele tijd bij winkeliers die de RRP (recommended retail price) van een artikel weergeven en vervolgens de kortingsprijs laten zien.

Retail voorbeeld van recommended retail price

Softwarebedrijven gebruiken deze tactiek vaak ook door te leiden met een duurder plan en vervolgens een goedkopere optie op te volgen. Onmiddellijk lijken die goedkopere plannen redelijk geprijsd en neemt het besef toe met grotere prijsverschillen.

Software prijzen van hoog naar laag

Laten we eerlijk zijn, €14,99 per maand klinkt heel redelijk als de balk eerst is ingesteld op €299,00 per maand. Toch klinkt dit op de een of andere manier niet zo goed als de eerste prijs die je ziet gratis is en je vraagt je ineens af waarom je €9,99 of €14,99 per maand zou moeten betalen – vergeet al helemaal de optie van €299.

3. Het halo-effect

Halo effect

Wat is het?

Het halo-effect legt uit hoe onze eerste indrukken de manier beïnvloeden waarop we informatie over hetzelfde interpreteren. Dit is een reden waarom het laden van afbeeldingen een slechte oplossing is om de laadtijden te vertragen, omdat ze in feite mensen vertellen dat je een merk bent dat hen laat wachten.

Liever meteen beginnen met groeien?

Schrijf je in voor onze inspirerende nieuwsbrief bomvol toegankelijke tips die jou onderneming helpen met online groei.

Hoe het mensen laat klikken

Laadtijden zijn niet het enige dat een slechte indruk op mensen kan maken. Gebruikerservaring in het algemeen en het algehele ontwerp van je site kunnen een blijvende indruk op mensen achterlaten – of gewoon voldoende reden geven om je site helemaal te verlaten en terug te gaan naar zoeken of waar ze ook waren voordat u doorklikte.

Eerste indrukken tellen mee en slecht ontwerp/UX zal je echt slecht van start laten gaan.

Het halo-effect helpt ook om uit te leggen waarom het zo belangrijk is om de juiste berichten zo snel mogelijk af te leveren. Stel je voor dat iemand doorklikt naar je site op zoek naar avontuurlijke vakantie-ideeën en ze zien een generieke reispagina die niets zegt over avontuurlijke reizen.

Door niet te bevestigen dat je precies geeft waar deze gebruiker naar op zoek is, plant je dat zaadje van twijfel in zijn hoofd dat je niet kunt leveren wat het wil. Dit roept een voorzichtige instelling op die mensen zal dwingen alles in detail te onderzoeken – in de veronderstelling dat ze niet meteen terugklikken naar Google.

Halo effect & toegevoegd waarde

Vergelijk dit met iemand die direct avontuuractiviteiten ziet wanneer ze doorklikken naar een landingspagina, bevestigt dat dit merk heeft wat ze zoeken en zich al begint te verbeelden dat het duin in de woestijn rijdt voordat ze zelfs doorklikken naar de volgende pagina.

Het halo-effect is ook een van de vele psychologische factoren die branding, bereik en blootstelling zo belangrijk maken. Als iemand je merk boven aan Google ziet voor hun zoekopdracht, gaan ze er automatisch van uit dat je groter en beter bent dan bedrijven die onder je staan, ook al hebben ze geen echte ervaring waarop ze dit kunnen baseren.

4. Verzonken kostenvooroordeel

Verzonken kostenvooroordeel Leadformly

Wat is het?

Anderszins bekend als de 'sunk cost fallacy', beschrijft sunk cost bias (verzonken kostenvoordeel) hoe mensen gewoon verder gaan omdat ze er al tijd, geld of andere middelen in hebben geïnvesteerd. Dit verklaart waarom mensen vaak te veel eten wanneer ze voor een maaltijd in een restaurant hebben betaald of naar een evenement gaan wanneer ze er geen zin in hebben omdat ze al een ticket hebben gekocht.

Hoe het mensen laat klikken

Wanneer mensen tijd of geld in iets investeren, voelt het alsof die middelen zijn verspild als het gewenste resultaat niet wordt bereikt. Als je bijvoorbeeld drie uur in verschillende winkels doorbrengt, op zoek naar een nieuw paar hardloopschoenen, voelt het alsof je die tijd verspild hebt als je niet wegloopt met een doos schoenen in één hand.

Het voelt echter als een succesvol gebruik van tijd als je uiteindelijk koopt wat je wilt krijgen.

Het grappige is dat als je al drie uur hebt gekeken, je je gedwongen voelt door te gaan met zoeken totdat je het juiste paar hebt gevonden, om te voorkomen dat je die uren verspilt, ook al zul je uiteindelijk meer tijd verliezen. in het proces.

Het is zelfs nog veelzeggender dat je steeds vaker een onbesliste aankoopbeslissing neemt en een paar hardloopschoenen koopt die je normaal niet zou dragen of meer zou uitgeven dan je aanvankelijk had bedoeld – allemaal om die onlogische zintuiglijke waarneming van het verspillen van tijd te vermijden.

Verzonken kostenvooroordeel Leadformly

We maken voor klanten ook regelmatig gebruik van de 'sunk cost bias' oftewel verzonken kostenvoordeel. Dit doen we o.a. op webformulieren door voortgangsbalken te implementeren. Zeker, deze zijn geweldig om mensen te vertellen hoeveel meer vragen er zijn om in te vullen, maar belangrijker nog, gebruikers zullen minder snel een formulier verlaten als ze halverwege zijn omdat ze denken dat ze meer tijd zullen verliezen dan ze winnen door nu te stoppen.

Je kunt ook verzonken kosten beïnvloeden om ervoor te zorgen dat klanten bij jou kopen.

Op deze manier maken camerafirma's het zo moeilijk voor fotografen om over te schakelen naar concurrerende merken, door hen aan te moedigen om geld te investeren in lenzen, waardoor ze gedwongen worden om steeds van ze te blijven kopen.

Verzonken kosten software voorbeeld

Softwarebedrijven kunnen ook het verzonken kostenpatroon activeren door gebruikers aan te moedigen persoonlijke profielen te maken en het platform sterk aan te passen. Hoe meer tijd en moeite gebruikers steken in het verkrijgen van een stukje software hoe ze het leuk vinden, hoe moeilijker het wordt om te stoppen en helemaal opnieuw te beginnen met een andere provider.

5. Het endowment effect

Deezer premium voorbeeld van het endowment effect

Wat is het?

Het endowment effect treedt op wanneer mensen iets overschatten dat zij bezitten of een perceptie van eigendom hebben.

Hoe het mensen laat klikken

In 1991 voerden Richard Thaler, Daniel Kahneman en Jack Knetsch een experiment uit, waarbij één groep studenten een koffiemok kreeg en een andere groep niets. De groep met mokken werd vervolgens gevraagd hoeveel ze bereid zouden zijn om ze te verkopen. De andere groep werd gevraagd hoeveel ze bereid zouden zijn te betalen voor exact dezelfde mok.

De groep die mokken kreeg, eiste aanzienlijk meer geld op dan de groep zonder mokken die bereid waren te betalen (€7,12 versus €2,87 gemiddeld).

Dit komt door het endowment effect, dat mensen aanmoedigt meer waarde te hechten aan een item dat ze bezitten dan wanneer ze geen eigendomsgevoel zouden hebben.

Uber voorbeeld met het endowment effect

Marketeers manipuleren dit de hele tijd door potentiële klanten iets te geven om dit gevoel van eigendom te vestigen, dat vervolgens hun waarde in hun geheugen verhoogt. Wanneer Uber je een gratis rit geeft, ontwikkel je een gevoel van eigendom over dit aanbod – het is van jou en de formulering van dit aanbod is geen toeval.

Wanneer softwarebedrijven zoals Deezer mensen gratis twee gratis maanden op het premiumplan aanbieden, is het de bedoeling om gebruikers het gevoel te geven dat de premiumversie echt van hen is. Dit verhoogt de waarde van het plan in hun gedachten en maakt dat ze veel meer geneigd zijn om de volle prijs te betalen als hun gratis twee maanden voorbij zijn.

Hoe meer je dit gevoel van eigenaarschap kunt creëren voordat de daadwerkelijke aankoop wordt gedaan, hoe groter je kansen zijn om de deal te verzegelen.

6. Het loutere belichtingseffect

Loutere belightingseffect zoals op Times Square in NYC

Wat is het?

Anders bekend als het vertrouwdheidsbeginsel, verklaart het loutere belichtingseffect waarom mensen eerder geneigd zijn te kopen van bekende merken. Mensen kopen bijvoorbeeld vaker Nike hardloopschoenen dan schoenen van een merk dat ze niet kennen, zelfs als ze nog nooit een paar Nikes hebben gedragen.

Hoe het mensen laat klikken

Eerder heb ik uitgelegd hoe het halo-effect helpt bij merkcampagnes en het loutere belichtingseffect hier een andere belangrijke psychologische factor is. In wezen verklaart dit psychologische fenomeen waarom mensen dingen prefereren waarvan ze bekend zijn met die dingen die ze niet zijn.

Dit geldt met name wanneer een band een bepaalde reputatie of associatie met iets heeft. Duitse auto's hebben bijvoorbeeld de reputatie betrouwbaar en goed gebouwd te zijn, maar deze associatie is meer gebouwd op reputatie dan op persoonlijke ervaring.

Evenzo wordt Skyscanner geassocieerd met goedkope vluchten, hoewel het niets anders doet dan andere vluchtvergelijkingsplatforms. Het simpele feit is dat het loutere belichtingseffect en de sterke branding deze reputaties en perceptie van vertrouwen bij mensen heeft gebouwd, ook als die geen ervaring hebben met het omgaan met bepaalde merken of hun producten/diensten.

7. Het seriële positie-effect

Het seriële positie-effect legt uit waarom mensen items aan het begin of einde van een lijst beter onthouden

Wat is het?

Het effect van de seriële positie legt uit hoe mensen de eerste en laatste items in een lijst gemakkelijker onthouden dan de items ertussen. Hoewel talrijke studies ook hebben gewezen op mensen die deze twee items onbewust interpreteren als belangrijker dan andere.

Hoe het mensen laat klikken

Er zijn twee psychologische principes aan het werk in het seriële positie-effect:

  • Het primacy-effect: waar mensen meer waarde toekennen aan het eerste stuk informatie dat ze ontvangen en meer kans hebben om het te onthouden.
  • Het recentheidseffect: waar mensen eenvoudigweg meer kans hebben om het meest recente stuk informatie dat ze ontvangen te onthouden.

Combineer deze twee principes samen en je hebt het seriële positie-effect, wat verklaart waarom de eerste en laatste items in een lijst meer gedenkwaardig zijn dan items in het midden.

Dit principe is cruciaal als het gaat om het leveren van berichten, omdat het ons vertelt om te leiden met ons belangrijkste stukje informatie. Je kunt dit toepassen op hele pagina's en e-mailontwerpen, lijst met voordelen en productbeschrijvingen.

Voorbeeld van seriële positie layouts

Lay-outs van drie zijn bijzonder effectief omdat ze u in staat stellen om uw belangrijkste berichten aan beide kanten van een aanvullende aanbieding te plaatsen en u kunt hetzelfde principe toepassen op informatie die mensen moeten onthouden.

8. Wederkerigheid

Wederkerigheid

Wat is het?

Wanneer iemand iets voor je doet, beschrijft wederkerigheid de dwang die je hebt om er iets voor terug te doen. Of, wanneer iemand iets gratis ontvangt, voelen ze zich dan gedwongen iets terug te geven.

Hoe het mensen laat klikken

Wederkerigheid werd voor het eerst geïntroduceerd door dr. Robert Cialdini in zijn boek, Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. Hij citeert studies waarin restaurantklanten pepermuntjes krijgen met hun factuur en hoe dit de tips beïnvloedde die ze voor het personeel hebben achtergelaten. Klanten die een gratis munt met hun factuur ontvingen, verlieten gemiddeld 3,3% hogere tips, maar degenen die twee pepermuntjes kregen, vertoonden gemiddeld een gemiddelde 20% meer aan fooien.

Deze tactiek wordt al tientallen jaren door merken gebruikt en een van de meest voorkomende pre-digitale voorbeelden was het uitgeven van gratis monsters door bedrijven. Die kleine zakjes parfum en afwasmiddel geven mensen niet alleen de kans om het product zelf uit te proberen, maar creëren ook een gevoel van schuld tegenover het merk dat ze verzendt.

Copyblogger geeft gratis eBooks aan schrijvers

We zien ook overal wederkerigheid in moderne marketing met gratis inhoud, gratis downloads, gratis proefversies, gratis geschenken, gratis alles.

Er zijn twee belangrijke principes die je moet begrijpen om wederkerigheid te laten werken:

  • Geef als eerste: om wederkerigheid te activeren, moet je de eerste zijn die iets aan prospects geeft en aanbiedt zonder een duidelijke beloning.
  • Waarde: je moet iets van waargenomen waarde aanbieden en hoe groter deze perceptie van waarde, hoe groter de kans dat meer potentiële klanten zich terugbetalen.

Het aanbieden van kortingen op artikelen of het toevoegen van gratis cadeaus aan aankopen veroorzaakt geen wederkerigheid omdat het de klant dwingt om eerst zelf iets te 'geven' in de vorm van een aankoop. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze echt iets van waarde - en geheel gratis - krijgen zonder enige verplichting om iets terug te doen. Psychologie zorgt voor de rest en dwingt deze mensen natuurlijk om iets van een vergelijkbare waargenomen waarde terug te betalen.

Dit hoeft ook geen een-op-een-uitwisseling te zijn. Je kunt potentiële klanten gedurende een langere periode gratis geschenken geven om hun schuldgevoel te vergroten en dit blijven doen nadat zij betalende klanten worden om ervoor te zorgen dat ze bij jou kopen. Wederkerigheid speelt een belangrijke rol in de reden waarom loyaliteitsbeloningen van klanten zo effectief zijn en voortdurend die dwang tot loyaliteit aanvullen.

9. Het fenomeen Baader-Meinhof

Het Baader-Meinhof fenomeen

Wat is het?

Het fenomeen Baader-Meinhof - of de frequentieillusie - treedt op wanneer je voor de eerste keer iets tegenkomt en dan lijkt het overal te zijn waar je kijkt.

Hoe het mensen laat klikken

Volgens PS Mag wordt deze psychologische gewoonte veroorzaakt door twee cognitieve processen: selectieve aandacht en voorkeur voor bevestiging.

"De eerste, selectieve aandacht begint als je door een nieuw woord, ding of idee wordt getroffen; daarna let je er onbewust op en vind je het daarom verrassend vaak."

En dan:

"Het tweede proces, de bevestiging van de bevestiging, verzekert je ervan dat elke waarneming een verder bewijs is van je indruk dat het ding een nachtelijke alomtegenwoordigheid heeft bereikt."

Dit is de reden waarom merkcampagnes zo belangrijk zijn, maar er zijn een paar dingen die je consequent moet doen om dit op te lossen:

  • Ten eerste, om selectieve aandacht te genereren, moet je in eerste instantie de aandacht van mensen trekken – en dit is waar je advertenties een echte impact moeten hebben.
  • Ten tweede moet je, om dit op te volgen en de bevestiging van de bevestiging te activeren, ook constant aanwezig zijn op de platforms die door je doelgroepen worden gebruikt.

10. Het Verbatim-effect

Het verbatim effect

Wat is het?

Het verbatim effect beschrijft hoe mensen de neiging hebben om de kern van de dingen die hen verteld worden te herinneren, in plaats van specifieke details. Het verklaart ook waarom mensen kortere, simpele berichten eenvoudiger onthouden dan langere, complexe stukjes informatie.

Hoe het mensen laat klikken

Kortom, je moet doorgaan met achtervolgen als het gaat om belangrijke inhoud: CTA's, productbeschrijvingen, bestemmingspagina's en al het andere dat memorabel of invloedrijk zou moeten zijn.

De beste bestemmingspagina's bevatten korte, beknopte en krachtige berichten die meer impact hebben dan een volledig omschrijving.

Het verbatim effect moet iets zijn dat je in gedachten houdt bij elk stukje inhoud dat je maakt. Het moet echter een sleutelprincipe zijn in het creatieve proces van het maken van bestemmingspagina's, het ontwerpen van pagina-inhoud, het maken van advertenties en alle andere bronnen die zijn ontworpen om aankoopbeslissingen te beïnvloeden.

Het verbatim effect helpt je ook om verloren leads te koesteren. Wanneer iemand bijvoorbeeld op je advertentie klikt, die een beknopte, pittige boodschap heeft en dezelfde kerngegevens weergeeft op de bestemmingspagina, versterkt dit de boodschap die deze bezoekers met je merk vaststellen.

Toggle gebruikt het verbatim effect slim

Toggl houdt het eenvoudig op de startpagina en geeft eenvoudigweg aan dat de softwaretool tijd bespaart en de productiviteit verhoogt. Dat is alles wat mensen zich zullen herinneren – niet de precieze formulering of de langere inhoud over hoe het platform werkt.

Dus nadat een bezoeker een pagina als deze heeft verlaten (nadat hij hetzelfde bericht in een advertentie en vervolgens op een bestemmingspagina heeft bekeken), zal middels gerichte advertenties - zoals remarketingadvertenties op social media - dit concept opnieuw voor de geest worden gehaald, en doorlopend een associate met dit merk worden opgebouwd bij het idee van tijd besparen.

In de loop van de tijd wordt het merk synoniem met dit onderwerp.

11. Clustering

Clustering

Wat is het?

Clustering is een cognitieve gewoonte waarbij mensen proberen om stukjes soortgelijke informatie samen te groeperen om meer te onthouden. Wanneer je bijvoorbeeld een boodschappenlijst maakt, zul je waarschijnlijk een groter aantal items onthouden als je ze in categorieën groepeert (bijv. vlees, zuivel, granen, enz.) dan wanneer je ze willekeurig opslaat.

Hoe het mensen laat klikken

Clustering is het belangrijkst als het gaat om paginaontwerp en inhoudsorganisatie. We hebben al gekeken naar de invloed van het effect van de seriële positie op lijsten en lay-outs. We hebben ook gekeken naar hoe het verbatim-effect ervoor zorgt dat mensen basisbegrippen onthouden in plaats van specifieke details. En nu hebben we clustering, wat beschrijft hoe mensen van nature stukjes informatie groeperen om ze gedenkwaardig te maken.

We kunnen zien hoe deze beïnvloedingsapp is ontworpen, zoals in het screenshot van de Any.do-app hierboven.

Studies tonen aan dat de meeste mensen slechts zeven stukjes informatie op elk moment kunnen onthouden - twee losse stukjes, of twee in beide richtingen. Dat betekent dat je de inhoud moet optimaliseren op een manier die maximaal vijf details tegelijk bevat.

Als je bijvoorbeeld meer dan vijf services op je website wilt promoten, kun je proberen deze in categorieën in te delen of alleen de vijf belangrijkste op je startpagina te plaatsen.

Wat er vóór de CTA gebeurt, is net zo belangrijk

In dit artikel hebben we gekeken naar echte psychologische factoren die van invloed zijn op hoe mensen informatie waarnemen en beslissingen nemen. We hebben niet gekeken naar CTA-knopkleuren of over sans versus arial lettertypen omdat die minimale beïnvloeders zijn als het gaat om inspirerende actie.

De belangrijkste essentie van dit artikel zou moeten zijn dat de inhoud die vóór de CTA komt net zo belangrijk is als al het andere. Het is hoe je gebruikers bind met advertentie teksten, pagina-inhoud, lay-outs en emotionele triggers die bepalen wat ze doen wanneer ze bij je CTA's arriveren.

Dus concentreer je niet alleen op hoe je CTA's er uitzien; optimaliseer het pad om ze te vinden en haal het meeste uit de psychologische hulpmiddelen die tot je beschikking staan om de mindsets van mensen te beïnvloeden voordat ze je belangrijkste actiepunten negeren.

Tof! Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Hunter Martin