Growth Hacking: Wat is A/B-testen en hoe doe je dit?

We hebben eerder de volgende onderwerpen behandeld in onze marketingblogs: 3 redenen waarom uw bedrijf zou moeten bloggen en Facebook marketing 2019: 5 trends die je zou moeten omarmen. Vandaag kunt u meer leren over A/B-testen! Gebruik je deze test ooit?

Josh Parker

Experimenteren

Bijna elk onderdeel van uw marketingstrategie kan worden gezien als een experiment waarbij de resultaten de volgende stap bepalen. Wanneer u een deel van uw marketingstrategie implementeert, kunt u testen wat wel en wat niet werkt. Met deze bevindingen kan rekening worden gehouden bij het instellen en opzetten van de volgende component of bij het verbeteren van de huidige componenten. Zelfs de kleinste experimenten kunnen veel vertellen over wat werkt en wat niet.

Wat is A/B-testen?

Maar wat is A/B-testen dan? Wanneer u een A/B-test uitvoert, verdeelt u de doelgroep of het klantenbestand in twee groepen, waarbij de ene fungeert als de controlegroep. Beide groepen ontvangen een afzonderlijke versie van het onderdeel van uw marketingstrategie, waardoor u nauwkeurig toezicht houdt op de prestaties van elke versie. Door naar de resultaten te kijken, kunt u uw strategie indien nodig aanpassen en vervolgens een ander element testen. Voorbeelden van onderdelen die u kunt testen, zijn: e-mailcampagnes, bestemmingspagina's en kortingsaanbiedingen.

Test optimalisatie

A/B-optimalisatietests worden gebruikt om uit te proberen hoe veranderingen in een klein deel van een bestaand proces de klantbetrokkenheid beïnvloeden. Het doel is om de impact van dat proces te optimaliseren en om de beste resultaten te behalen met de laagste kosten voor uw bedrijf. A/B-testen worden meestal gebruikt om te testen hoe verschillende versies van een online marketingcampagne presteren. De twee groepen zien bijvoorbeeld twee verschillende ontwerpen van een website of ontvangen twee varianten van dezelfde e-mailserie.

Op zoek naar Startup experts?

Onze ontwikkelaars zijn zo communicatief en ijverig dat u denkt dat zij uw interne team zijn. Werk samen met software-experts die er alles aan doen om uw bedrijf te begrijpen en optimaal gebruik te maken van de technologie die uw bedrijf gebruikt.

In een optimalisatietest vergelijkt u gewoonlijk de resultaten van het aantal geopende e-mails, de klikfrequentie of conversies, maar er zijn tal van andere statistieken die u kunt testen en vergelijken. "Leidt een lange onderwerpregel van uw e-mail of een korte onderwerpregel tot meer resultaten?" "Krijgt een groene knop of een rode knop meer klikken?" "Krijgt een Facebook-bericht met een afbeelding meer likes dan een bericht zonder?" Je kunt dit allemaal testen.

A/B testing can be used at any stage and usually on bigger websites several tests run simultaneously all the time

De kosten

Aangezien de tests publieke betrokkenheid of andere resultaten meten op basis van zeer kleine veranderingen met weinig of geen kosten voor elke test, kunnen bedrijven vele duizenden A/B-tests per jaar uitvoeren. De gegevens van de tests vormen vervolgens de volgende campagne of wijzigen de huidige.

Een A/B-test structureren

Zoals bij elk goed experiment, is A/B-testen geworteld in de wetenschappelijke methode. Hoe werkt deze wetenschappelijke methode ook alweer? Stel een vraag op basis van observatie en onderzoek. Stel een hypothese op over het antwoord op deze vraag. Formuleer vervolgens testbare voorspellingen, verzamel gegevens en gebruik de gegevens om de nauwkeurigheid van uw hypothese te meten. Een Growth Hacker heeft hier een extra stap: pas uw test nauwkeurig aan op basis van de behaalde resultaten. Test het opnieuw, opnieuw en opnieuw...

A/B testen vereist structuur om de beste resultaten te krijgen

Als je eenmaal een vraag en een hypothese hebt bedacht en wat achtergrondonderzoek hebt gedaan naar het huidige gedrag van je doelgroep met behulp van analyses, is het tijd om de test te ontwerpen. Enkele factoren om te overwegen:

  • Wijzigingen per variant

Hoeveel verschillen de twee groepen van elkaar? U kunt veel wijzigingen aanbrengen van de A-versie naar B of slechts één versie. Bij enkele wijzigingen kan het langer duren voordat resultaten niet zo opvallen als bij een volledige wijziging. Het is gemakkelijker om de reacties en oorzaken van de reacties te volgen in het geval van kleine veranderingen.

  • Metrics voor gegevens

Hoe meet je de resultaten? Als u bijvoorbeeld de effectiviteit van de onderwerpregel van een e-mailcampagne test, is het logisch om het aantal geopende e-mails te gebruiken. Als u een wijziging in een campagne test, bieden harde sales, aanmeldingen of andere vormen van conversie de gegevens.

  • Testbereik

Wat is de grootte en duur van de test? Bij het testen van iets kleins, zoals een verandering van de call-to-action knop op websites, worden de resultaten snel duidelijk.

  • Segmentatie

Wie zijn de testdeelnemers? Als u weet hoe de doelgroep is gesegmenteerd, kunt u A/B-tests uitvoeren op een specifiek deel van de doelgroep of één deel instellen als de A-groep en één als de B-groep.

Begin vandaag nog met A/B-testing

A/B-testen is een waardevol hulpmiddel om het beste uit uw marketingstrategie te halen, of dit nu op kleine schaal is om een e-mailcampagne of een grote campagne te optimaliseren. Klaar om het te proberen?

Ga aan de slag met A/B-testen of neem contact op met ons team van experts

Begin klein. Kies voor uw eerste A/B-test een test met lage kosten en een laag risico. Bijvoorbeeld een minimale wijziging in de e-mailserie, berichten op sociale media of een knop op de website. Het starten met een kleine wijziging heeft het voordeel dat u snel het oorzaak-gevolg resultaat kunt zien. Het is ook belangrijk dat u duidelijk bent over het doel van de test en hoe u de resultaten meet. Gebruik het hulpmiddel Google Optimize om eenvoudig en stap voor stap een A/B-test in te stellen.

Hulp nodig of vragen?

Als een van Nederlands snelst groeiende startup specialisten werkt scopeweb met kleine teams om grote resultaten te leveren. We helpen bedrijven - zowel startups als gevestigd - om technologie te gebruiken om het volgende decennium van verbeteringen en groei op te bouwen. Stuur ons een e-mail op info@scopeweb.nl of bel ons op 0181 729 191. We zijn ook blij om eventuele vragen te beantwoorden!

Josh Parker