Wat is het verschil tussen een proof of concept, prototype en MVP?

In de wereld van softwareontwikkeling en startups hoor je deze termen bij bijna elk project. Proof of concept, prototype en minimaal levensvatbaar product (MVP). Wat is het verschil en wanneer kies je voor een MVP of POC?

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter

In de wereld van softwareontwikkeling hoor je deze drie termen bij bijna elk project. Proof of concept, prototype en MVP (minimaal levensvatbaar product).

Aangezien ze alle drie een versie van je toekomstige product beschrijven, maar in verschillende stadia van voltooiing, kun je gemakkelijk in de war raken over wat elk product precies betekent in de verschillende stadia. Laten we nu de verschillen tussen beide nader bekijken om je te helpen beslissen welk ontwikkelingsmodel, of een combinatie daarvan, geschikt is voor jouw project.

Proof of concept

Een proof of concept dient om de vraag te beantwoorden of een idee kan worden gerealiseerd of niet - het is een absolute levensvatbaarheidstest van je kernaanname. Een POC is dan ook de eerste poging om de operationele haalbaarheid van je project te realiseren.

Een proof of concept 'bewijst' in wezen dat een gegeven aanname correct is en in de praktijk kan worden geïmplementeerd met behulp van beschikbare technologieën. In dit model van productontwikkeling negeren we prestaties, bruikbaarheid, functies en alle andere klantgerichte elementen.

Voorbeeld:

Stel dat je een idee hebt dat een revolutie teweeg kan brengen in mobiele betalingen met een specifieke technologie. Een POC zou testen of bijvoorbeeld een Bluetooth-verbinding veilig tot stand kan worden gebracht tussen een mobiele telefoon en een POS-systeem (Point of Sale) om probleemloze en snelle betalingen mogelijk te maken. Met andere woorden, een POC controleert of een dergelijke verbinding via Bluetooth technisch mogelijk is.

Wanneer je probeert in te breken in een zeer competitieve app-pool, heb je mogelijk een POC nodig om niet te testen of een idee haalbaar is - de concurrentie heeft het al bewezen - maar om te verifiëren dat de unieke functie die je je gebruikersbestand wilt bieden, daadwerkelijk kunnen worden geïmplementeerd.

Waarom een proof of concept bouwen?

Een POC is een geweldige manier om stakeholders en investeerders in relatief korte tijd en met weinig middelen voor je idee te vangen. Het wordt sterk aanbevolen voor startups die financiering proberen te vinden voor verdere productontwikkeling.

Ondernemers die innovatieve oplossingen nastreven, zullen POC's ook essentieel vinden om hun ideeën en veronderstellingen te valideren.

Prototype

Een prototype kan worden omschreven als een productontwikkelingsmodel gericht op het beantwoorden van de 'hoe' vragen:

  • Hoe ziet de applicatie eruit?
  • Hoe kunnen we de applicatie bouwen?
  • Hoe gaan de gebruikers ermee om?

Een prototype beantwoordt deze vragen via wireframes, user flows en mockups. Prototypes helpen de founders en stakeholders die in een project hebben geïnvesteerd om een meer gedetailleerde versie van een product te zien in vergelijking met de kale versie van een POC.

Het ontwikkelen van een prototype is een collectieve inspanning die sterk afhankelijk is van teamcommunicatie - developers, ontwerpers en stakeholders moeten allemaal deelnemen aan het bouwen van prototypes. De founder moet het productidee overbrengen op een manier die de introductie van alle cruciale elementen in het prototype mogelijk maakt - wanneer het product in ontwikkeling komt, is het gemakkelijker om de oorspronkelijke veronderstelling nauwkeurig weer te geven.

Een prototype kan vele vormen aannemen:

  • Hand getekend
  • Interactief (low-fidelity)
  • Interactief (high-fidelity)

Het kiezen van de juiste vorm voor je project komt in wezen neer op wat je precies wilt testen en presenteren. Elk prototype biedt een ander niveau van grafische gelijkenis met het eindproduct. Sommige vormen kunnen ook enkele rudimentaire functionaliteiten bevatten.

Interactieve prototypes kunnen worden gemaakt met populaire tools zoals Figma of Invision.

Voorbeeld:

Hier is een voorbeeld van een high-fidelity-prototype van een mobiele app gebouwd met Figma. Hoewel het prototype interactiviteit ademt, was er geen enkele regel code bij betrokken.

Figma high-fidelity proof of concept voorbeeld

Het bovenstaande prototype kan voor mogelijke feedback naar stakeholders en een kleine groep klanten worden gestuurd. Het is ook nuttig bij het meten van de potentiële marktvraag.

Waarom een proof of concept bouwen?

Het belangrijkste doel van een prototype is het verzamelen van belangrijke feedback die je zal helpen eventuele wrijvingspunten te vinden voordat je doorgaat naar het meer kostenintensieve deel van productontwikkeling. Een ander doel voor het bouwen van een prototype is om toekomstige ontwikkeling te vergemakkelijken door gebruikersstromen en ontwerpen vroeg te definiëren.

Prototypes zijn de perfecte tool om te achterhalen of je gebruikers de kernfuncties en navigatiepatronen van het product gemakkelijk kunnen begrijpen.

Interactieve high-fidelity-prototypes kunnen worden gebruikt om de vraag van klanten initieel te onderzoeken, wat de weg vrijmaakt voor MVP-ontwikkeling. Het beoordelen van de marktvraag voordat je een aanzienlijke financiële investering doet, is een van de belangrijkste ingrediënten bij het opzetten van een startup:

20 redenen waarom startups falen - CBS insights

Minimum Viable Product (MVP)

Een minimum viable product is een release met alleen kernfunctionaliteit - net genoeg om het product goed te laten werken en de markt te betreden voor gebruikersevaluatie.

Hoewel MVP's een minimum aan functies hebben, mag je nooit een product op de markt brengen dat op de een of andere manier aan kwaliteit verliest - je belangrijkste doel blijft een volledig functioneel stuk software. Het is dus belangrijk dat je MVP vrij is van bugs en crashes.

Juist omdat een MVP niet alle functies voor het eindproduct heeft gepland, is de time-to-market (TTM) aanzienlijk verkort, waardoor je een product snel en met lage implementatiekosten kunt uitbrengen.

Met een MVP beschikbaar voor vroege marktrelease, kun je de reële vraag meten en informatie krijgen over potentiële winstgevendheid voordat je verder gaat met ontwikkelingswerk.

Marktonderzoek met een MVP is een beproefde methode om het risico op aanzienlijk financieel verlies te verminderen als er geen gebruikersvraag naar het product is. Als er echter vraag is, kun je inkomsten genereren en verdere productontwikkeling financieren met een MVP.

Naarmate je publiek je product begint te gebruiken, kun je ook inzichten krijgen over de sterke en zwakke punten van het product. De richting van toekomstige ontwikkeling zal gebaseerd zijn op feedback van gebruikers.

Een MVP faciliteert ook het opbouwen en uitbreiden van de gebruikersbasis en het meten van product/marktpassing. Je kunt de unieke set voorkeuren en gedragingen van je doelgroep gebruiken om het product verder aan te passen en routekaarten voor functies te identificeren.

Voorbeeld:

Airbnb is een van de meest geciteerde MVP's, die later een platform/app werd dat miljarden in omzet draait. In 2008 begon het bedrijf, toen AirBed & Breakfast geheten, als een eenvoudige boekingswebsite:

Airbnb MVP uit 2008, toen nog AirBed & Breakfast genaamd

De website was voldoende om het nodige inzicht te verzamelen voor verdere ontwikkeling en uitbreiding.

Waarom zou je een MVP bouwen?

Het is belangrijk om te onthouden dat een MVP, hoewel nuttig, niet altijd wordt aanbevolen. Er zijn echter specifieke scenario's waarin het bouwen van een MVP tastbare bedrijfswaarde heeft.

Je hebt zeker een MVP nodig wanneer je iets nieuws aan je klanten aanbiedt, zoals een vertrouwde functionaliteit verpakt in een compleet nieuwe gebruikersinterface. Als je eerst het water test, kun je nagaan of die innovatieve aanpak kans maakt om aan de slag te gaan.

Een ander mogelijk scenario waarin een MVP goed werkt, is een app of platform met onbekende functionaliteit. Je zou niet vol gas willen gaan om iets te ontwikkelen dat later niet blijkt te werken binnen huidige markten.

Aan de andere kant kun je een MVP laten liggen als wat je bouwt al op de markt is - kijk maar naar je concurrentie om erachter te komen wat het waard is om na te streven en ga er vervolgens achteraan. In dit geval is een POC voldoende als je je gebruikers een verbeterde versie van het aanbod van de concurrentie wilt geven.

Een MVP heeft ook het extra voordeel dat het een voltooid, zij het onvolledig, product is, wat betekent dat de toevoeging van nieuwe functies kan worden herhaald op basis van eerdere resultaten en het beschikbare budget.

Dus welke heb je nodig om een succesvol product te bouwen?

Het hangt allemaal af van wat je wilt bouwen en wat je moet valideren voordat je aan het werk gaat.

Innovatieve producten moeten meestal de volledige cirkel doorlopen, van een POC tot een prototype met een MVP. Met deze stapsgewijze aanpak kun je een productidee grondig controleren voordat je aanzienlijke bedragen toewijst aan een volwaardig ontwikkelingsproces.

Eenvoudigere zakelijke ideeën, zoals Airbnb (boekingen), kunnen bijvoorbeeld worden gerealiseerd door direct een MVP te bouwen en het product verder te verfijnen en uit te breiden. Deze strategie brengt echter een relatief hoog faalrisico met zich mee. Om het risico te minimaliseren, kan een interactief prototype van het product worden gebouwd voordat een MVP wordt ontwikkeld - stuur het op voor feedback en klantevaluatie om een weloverwogen beslissing te nemen over je volgende stappen.

Wil jij een gratis roadmap voor je MVP, prototype of proof of concept laten opstellen? Vraag een gratis strategiegesprek aan. Een van onze start-up experts gaat met je sparren en helpt je bij het bouwen van een product roadmap.

MVP Starters pakket

Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf of bent van plan er een te starten. Tof! Je hebt lef! Scopeweb bied je als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket waarmee je snel en tegen een redelijke prijs aan de slag kunt. Wij ontwerpen je professionele applicatie voor een mooie prijs omdat wij in je bedrijf geloven. Scopeweb haalt energie uit starters en gaat voor een lange, leuke samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Deel je ideeën met ons.

Liever eerst een NDA ondertekenen? Stuur een e-mail naar info@scopeweb.nl

Delen:
  • Deel deze post on Linkedin
  • Deel deze post on Facebook
  • Deel deze post on Twitter