Hoe bouw je een startup rondom een mobile app

De markt voor mobiele apps groeit en levert meer inkomsten op, maar het is nog steeds een hele onderneming om een bedrijf voor mobiele apps te starten. Gegevens van CB Insights laten zien dat slechts ongeveer 30 procent van de startups slaagt. Om je success kans te vergroten, geven we je vandaag alvast een paar nuttige tips. Daarna nog vragen of interesse in een brainstorm sessie met onze experts? Laat je terugbellen.

Dimitry Miller

1. Zoek een probleem om op te lossen

Startups van mobiele apps concentreren zich vaak alleen op een idee en vergeten cruciale factoren die tot het succes ervan leiden. Maar een idee alleen is misschien niet genoeg om op de markt te komen.

De meest gemaakt fout is dat een startup team té veel problemen probeert op te lossen binnen een enkele mobiele app waardoor gebruikers zelfs met een goed uitgevoerd UI/UX-design niet meer uit de voeten kunnen en de app te verwarrend is. Stel jezelf tijdens de planningsfase daarom de volgende vragen:

Welk probleem lost onze app op?

Als je de statistieken van mislukte startup apps voor bekijkt, zie je dat de meerderheid van hen een idee had maar geen probleem oploste. Zolang je startup geen doel en geen oplossing heeft voor de pijnpunten van een gebruiker, zal het waarschijnlijk niet slagen. Om te blijven drijven, moet je een oplossing bieden voor een veel voorkomend (en langdurig) probleem.

Wil iemand deze app eigenlijk?

Het heeft geen zin om een app te maken als er geen markt voor is. Zelfs het meest opvallende idee zal mislukken als je de doelgroep niet kent. Met meer dan 5,5 miljard apps beschikbaar in de toonaangevende app-stores (iOS App Store & Google Play Store) lijkt het onmogelijk om iets unieks te maken.

Er is echter nog steeds een kans om succes te behalen. Definieer je potentiële gebruikers en voorspel hun behoeften, wat ze leuk vinden en waar ze bang voor zijn.

Jouw taak is om het gebruik van je app te markeren wanneer ze zich afvragen: wat haal ik er uit? Het is niet zo eenvoudig om gebruikers je app te laten downloaden, laat staan het leuk te vinden. Laat je gebruikers vanaf het begin de voordelen van de app zien om de gebruikersretentie te verhogen.

2. Kies het platform

Wanneer je een beperkt budget hebt en moet controleren of je idee winstgevend zal zijn, ben je vaak op zoek naar de goedkoopste manier om een app te maken. De prijs is echter niet de enige parameter waarmee je rekening moet houden. De loyaliteit van gebruikers aan een besturingssysteem (iOS of Android) speelt een van de belangrijkste rollen.

Wanneer je een platform voor je app kiest, wordt je onvermijdelijk geconfronteerd met het dilemma Android versus iOS. Volg je hart niet; volg liever de marktstatistieken en potentiële winst.

Target je gebruikers

Kijkend naar de markt, is het duidelijk dat er wereldwijd meer Android-gebruikers zijn (ongeveer 76 procent van alle gebruikers van smartphones). Dit is niet verwonderlijk vanwege de grote verscheidenheid aan fabrikanten van Android-smartphones. Houd bij het maken van een mobiele app echter rekening met de locatie van je doelgroep en de lokale voorkeuren.

In de onderstaande afbeelding zie je de dominante besturingssystemen in verschillende regio's. Als je doelgroep zich in een regio bevindt waar gebruikers voornamelijk loyaal zijn aan één besturingssysteem, is je keuze duidelijk.

iOS versus Android marktaandeel

Als je business model betaalde functies bevat, moet je er rekening mee houden dat iOS-gebruikers meer bereid zijn om apps te kopen en in-app-aankopen te doen.

Programmeertalen

Een andere cruciale factor is hoe moeilijk het is om je app te ontwikkelen, die de kosten en snelheid van ontwikkeling beïnvloedt, evenals de functies die je kunt implementeren.

Android en iOS ondersteunen elk meer dan één programmeertaal, en je moet denken aan de mogelijkheid om van taal te wisselen als je het team of de technologiestack verandert. iOS-apps zijn bijvoorbeeld ontwikkeld in Objective-C en Swift, terwijl Android-apps Kotlin en Java gebruiken.

Deze Android-talen werken goed samen, zodat je ze kunt combineren zonder enige onderbreking in de ontwikkeling. Hetzelfde is echter niet waar met iOS. Als je zorgvuldig tussen de talen kiest, kun je er in de toekomst veel sneller tussen schakelen wanneer je de app opschaalt en bijwerkt.

Tijd en kosten

De kosten voor het opstarten van een mobiele app voor iOS en Android zijn ongeveer hetzelfde. Het enige dat op dit punt verschilt, is de testtijd. Vanwege het grote aantal Android-smartphones met verschillende specificaties, duurt het veel langer om de compatibiliteit van een Android-app met apparaten te controleren.

Vergelijk 18 iOS-apparaten met relatief dezelfde configuraties met honderden Android-smartphones met een veelheid aan configuraties. Een enorme klus voor de QA-specialist (Quality Assurance), wat leidt tot hogere productiekosten.

3. Fianciering en investeringen

Er zijn verschillende manieren om financiering te krijgen en verschillende financieringsplatforms om uit te kiezen. Jouw taak is om de voor en nadelen af te wegen om de beste financieringsmethode te kiezen. Hieronder vind je de beste bronnen voor startup financiering.

Angel of seed funding

De meest geprefereerde optie voor elke startup is een angel investor die klaar staat om voldoende kapitaal te verstrekken in ruil voor een hoog rendement of eigen vermogen. Angel investors zijn meestal familie en vrienden, welvarende zakenmensen of groepen individuen verenigd door één doel. Seed financing van een angel investor komt altijd aan het begin van een veelbelovende startup. Simpel gezegd, een investeerder verwerft een deel van de startup in ruil voor geld dat deze startup hopelijk later zal gaan verdienen.

Al met al is het verkrijgen van een angel investor de veiligste manier om financiering voor je bedrijf te krijgen in vergelijking met bankleningen en onstabiele crowdfunding. Je hoeft het geld niet terug te geven in geval van mislukking, dus er is geen schuld. Bovendien zijn angel investors vaak slim in het zakendoen; daarom kunnen ze je enige begeleiding bieden.

Veelvoorkomende problemen met angel investors zijn gebrek aan betrokkenheid (investeerders zijn te druk met nevenprojecten), de jeuk naar winst (investeerders verwachten snelle groei), langzame financiering, verminderde controle voor de oprichter(s) van de startup en onduidelijke rollen van de oprichter en angel investor.

Een goede plek om op zoek te gaan naar potentiële investeerders is AngelList, Funded.com en Angel Investment Network.

Bootstrapping

Bootstrapping is een bedrijf starten zonder afhankelijk te zijn van externe financiering. Als je al wat kapitaal hebt om je kleine bedrijf te starten, geniet je het exclusieve eigendom. In tegenstelling tot een angel investor, ben je in dit geval degene met het eigen vermogen.

Bovendien zal niemand je controle over de richting van je mobiele app beïnvloeden. Geen enkele externe investeerder zal de focus van bedrijfsontwikkeling veranderen.

Aan de andere kant; de CEO draagt het persoonlijke risico als de startup faalt, en verliest dan ook alles wat geïnvesteerd is. Bovendien betekent bootstrapping meestal beperkte bronnen, wat leidt tot langzame groei.

Er zijn grote kansen dat je met een dergelijke aanpak kunt slagen, op voorwaarde dat je je sterk op strategie concentreert, aan het budget houdt en zorgvuldig opschaalt.

Bank leningen

Het lenen van een bank kan het eerste zijn dat je te binnen schiet als je denkt geld te vinden voor je startup. Een van de belangrijkste punten is dat banken enkele van de laagste rentetarieven voor leningen verstrekken.

Het is echter een uitdaging om een banklening te krijgen, omdat je zakelijke kredietscores en rapporten, persoonlijke garanties, onderpand, enz. moet verstrekken. Banken hebben sterk bewijs nodig dat je ze waarschijnlijk terugbetaalt, wat nooit duidelijk is bij startups met een mobiele app.

Is jouw website geschikt voor jou onderneming?

Laat ons een vrijblijvende review doen, en ontdek waarmee jij de online aandacht krijgt die je bedrijf verdient. Wij helpen je met het identificeren van de mogelijkheden voor jou online aanwezigheid.

Als je klaar bent om de tijd en moeite te steken om te bewijzen dat je bedrijf een gezonde cashflow gaat opleveren, is deze optie iets voor jou.

Crowdfunding

De meest populaire financieringsmethode onder startup CEO's is crowdfunding. Er zijn een aantal vertrouwde platforms waar men hun idee kan delen en financiering kan krijgen van een grote groep investeerders.

Het voordeel van deze fondsenwervende strategie is dat je idee mensen wereldwijd bereikt. Dit vergroot de kans om in korte tijd het geld te krijgen dat je nodig hebt. Met crowdfunding kun je niet alleen geld inzamelen, maar ook je idee valideren en kijken of het een succes wordt.

De meest populaire crowdfundingplatforms zijn Kickstarter, Indiegogo en GoFundMe.

4. Bereid een perfect pitchdeck voor

Om potentiële investeerders aan te trekken, is een aantrekkelijk pitchdeck een must. Je pitchdeck moet de essentie van je startup, je ontwikkelingsplan en je promotiestrategie bevatten.

Je hebt misschien gehoord van de elevator pitch: het is je perfecte middenweg om naar te streven. Deze tactiek veronderstelt een korte, informatieve presentatie die je product in 30 seconden kan beschrijven, wat de lengte is van een gemiddelde liftrit.

Probeer de aandacht te trekken met de eerste twee zinnen, gebruik eenvoudige taal, compliceer je presentatie niet met statistieken en blijf bij je punt.

Een startup moet een goed pitchdeck hebben om investeringen te scoren

5. Bouw een MVP om je idee te testen

Het bouwen van een minimaal levensvatbaar product (MVP) is essentieel voor het succes van je startup. Een MVP is de go-to-oplossing gebleken voor startups met mobiele apps, omdat het alleen cruciale functies bevat.

Door een MVP te starten, kun je erachter komen of je doelgroep echt geïnteresseerd is in je app, kun je feedback krijgen over mogelijke verbeteringen en kun je het concept valideren voordat je een complete app met verdere iteraties begint te maken. Andere voordelen die je krijgt met een MVP zijn onder meer:

  • Een betaalbaar kernproduct
  • Gebruikersfeedback
  • Snelle marktintroductie
  • Product klaar voor presentatie aan mogelijke investeerders

Veel topbedrijven lanceerden een MVP voordat de laatste app werd geboren. Laten we het verhaal van Instagram eens bekijken, dat binnen enkele maanden een succes werd.

Eerst was er een HTML5-prototype genaamd Burbn. Hoewel de naam het idee van de app niet weerspiegelt, noemde Kevin Systrom, de maker, de app Burbn omdat hij van whisky en bourbon houdt. De app bevatte het delen van foto's, check-ins en geplande berichten. Foto's delen was het meest populaire onderdeel van de app.

Nadat Systrom $ 500.000 had opgehaald, stelde Kevin een team samen en concentreerde zich op het ontwikkelen van een sterk prototype waarmee foto's delen de core feature werd.

Na onderzoek naar de markt en hun directe concurrent, Hipstamatic, besloten ze fotofilters te combineren met sociale elementen. Dus veranderde de app naar een MVP waarmee gebruikers alleen foto's konden bewerken, posten, liken en reageren. In acht weken was er de bèta van Instagram.

Dankzij een goed getimede pivot en beta test slaagde Instagram erin hun unieke aanbod te vinden, software bugs te verhelpen en een uniek product te lanceren. Op de lanceringsdag werd Instagram dé gratis app voor het bewerken van foto's in de App Store. In tien weken waren er een miljoen Instagram gebruikers. Een jaar later kocht Facebook het bedrijf met twaalf werknemers voor $ 1 miljard. Zelfs negen jaar later bestaat Instagram nog steeds uit een minimalistische app met één kernfunctie.

De les die je uit dit verhaal kunt leren, is dat je binnen twee maanden een succesvol product kunt lanceren als je snel handelt en het eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken maakt.

Andere bedrijven die met MVP's zijn begonnen, zijn bekende namen zoals Uber, Dropbox, Airbnb, Facebook, Spotify en Pinterest. Dankzij hun MVP's hebben deze bedrijven problemen met hun apps opgelost, nieuwe ideeën opgedaan en zich ontwikkeld tot de producten waar we nu van genieten.

6. Promotie

Nadat je een MVP hebt gemaakt, moet je deze zo snel mogelijk aan je doelgroep bezorgen. Er zijn verschillende kanalen om te adverteren en je app te promoten. De promotiestrategie die je kiest, kan een grote invloed hebben op het succes van je app. Enkele van de meest populaire manieren om je app te publiceren zijn:

Social media marketing

Ondernemers gebruiken social media om naamsbekendheid en betrokkenheid te vergroten, leads te genereren, klantenondersteuning te bieden, enz. Er zijn veel sociale netwerksites, dus hoe kun je de perfecte match vinden en je doelen bereiken? We hebben de top vijf sociale netwerken gekozen:

Facebook

Facebook is een must voor elke startup. B2C-startups halen echter waarschijnlijk meer uit dit netwerk. Als je startup een sociaal netwerk, foto- of videobewerking, e-commerce, reizen, beauty of mode-app is, let dan extra op het versterken van gebruikersbetrokkenheid en verbindingen.

Welke start-up je ook hebt, effectieve interactie met gebruikers zal waarde toevoegen aan je product. RunKeeper, een fitness-app, promoot bijvoorbeeld zijn merk op Facebook door vermakelijke sporttrivia en foto's van hardlopers in merkkleding te plaatsen.

Instagram

Instagram is een puur B2C-platform dat onbeperkte mogelijkheden biedt voor startups in de reis, mode, gezondheids, kunst, voedsel, e-commerce, beauty en fotografie-industrie. Ook als je doelgroep jonge vrouwen of Millennials is, is Instagram een must.

Bovendien deelt het hetzelfde advertentieplatform met Facebook. Om je Instagram-account comfortabeler te maken, schakel je over naar het bedrijfsprofiel, waar je analyses vindt over betrokkenheid, likes, publiek, etc.

Bezoek de Instagram pagina van Intercom, een platform voor klantberichten, om te zien hoe ze dagelijks omgaan met hun volgers. Intercom maakt actief gebruik van de Instagram-vragenfunctie en plaatst antwoorden in Verhalen. Volgens MediaKix zijn Instagram stories en posts de meest efficiënte tools voor contentpromotie en blijven ze het middelpunt van veel advertentiestrategieën.

LinkedIn

LinkedIn is een onvervangbaar (en het meest zakelijk gecentreerd) platform voor B2B-startups. Bedrijven in de financiële, werkgelegenheids, juridische, IT, wetenschaps en technologiesector zijn van harte welkom om LinkedIn te gebruiken.

Omdat het alleen zakelijk is, ziet B2B-promotie er organisch uit in deze omgeving. Een startup die de pijnpunten van ondernemers oplost, zal zijn doelgebruikers zeker bereiken en gekwalificeerde leads genereren op LinkedIn.

Social media marketing is erg belangrijk voor startups om klant betrokkenheid te vergroten

Volgens de bevindingen van HubSpot genereert LinkedIn de hoogste conversieratio op 2,74%, drie keer hoger dan Twitter en Facebook samen.

Amazon houdt zijn productnieuws up-to-date en betrekt volgers in gesprekken door foto's van wetenschapsbeurzen te posten en korte bio's van hun uitstekende werknemers te posten. Mijn eerste 100 dagen in Amazon berichten zijn vooral populair bij volgers.

YouTube

Dit is een perfect netwerk voor visuele inhoud en kan een grote bijdrage leveren aan je merk. Een ander voordeel van YouTube is dat het toegang heeft tot het Google Ad-platform. YouTube-video's zijn een goede manier om B2B-bedrijven en startups te promoten die visueel worden aangestuurd. Het is een geweldige keuze voor e-commerce, omdat gebruikers zich zekerder voelen na het bekijken van productvideo's.

YouTube is een waardevol platform geworden voor Canva, een gratis ontwerptool. Canva geeft workshops over het gebruik van hun product en laat de verbluffende resultaten zien die hun gebruikers bereiken.

Twitter

Communicatie en informatiebedrijven gebruiken Twitter om inhoud te genereren en zichzelf te promoten. Het is meer een B2C-platform, daarom verwijzen zoveel klanten naar Twitter-accounts als ze problemen hebben met een product.

Twitter kan een snelle en gemakkelijke toevoeging zijn aan uw klantenservice. Industrieën die kunnen profiteren van Twitter zijn onder meer detailhandel, e-commerce, reizen en sport.

Chanty, een door AI aangedreven teamchat, groeide hun aantal Twitter-volgers organisch. Door behind-the-scenes tweets te plaatsen, hashtags te gebruiken en antwoorden te vragen, heeft Chanty een actieve community rond het product verzameld.

Influencers

De beste reclame is een aanbeveling op basis van persoonlijke ervaring van een opinieleider of trendsetter. Onderzoek door Twitter toont aan dat bijna 40 procent van de gebruikers een product heeft gekocht vanwege een aanbeveling van een influencer. De reden daarvoor is het native type advertentie influencer en het vertrouwen dat ze al hebben.

Als je op zoek bent naar een influencer kun je het beste contact leggen met:

  • Celebrities
  • Industrie experts
  • Populaire bloggers
  • Micro-influencers

Al deze mensen hebben een reputatie en veel volgers die jou potentiële gebruikers kunnen worden. Bovendien is er betalingsflexibiliteit. Zelfs micro-influencers met 2.000 tot 10.000 volgers kunnen een loyaal publiek met een hoge betrokkenheid bieden.

Kies het juiste sociale netwerk om te resoneren met je doelgroep. Welke goed is, hangt direct af van je niche en doelgroep. We raden aan om met influencers te werken op het sociale platform dat je al gebruikt. Het is dus een goed idee voor B2B-startups, zoals SaaS en adviesdiensten, om samen te werken met LinkedIn branche experts voor relevante en waardevolle leads.

Mode, e-commerce, beauty en lifestyle startups kunnen duizenden gebruikers aantrekken door te werken met Instagram en YouTube influencers. Informatiegestuurde startups zullen resoneren onder de volgers van Twitter influencers.

Volg deze tips voor een succesvolle influencer promotie:

  • Adresseer niche influencers in je sfeer
  • Creëer uniek promotiemateriaal
  • Prioriteit geven aan platforms
  • Stel duidelijke doelen en verwachtingen, b.v. om betrokkenheid te vergroten of bereik te vergroten
  • Voeg individuele hashtags toe om het succes van advertentiecampagnes te volgen en te meten
  • Geef influencers duidelijke richtlijnen voor het promoten van je merk

ASO

App store optimization (ASO) is SEO voor applicaties. ASO maakt het gemakkelijker voor gebruikers om je app te vinden. Met behulp van ASO kun je je app-rangorde in de Google Play Store en de iOS App Store verbeteren. ASO verhoogt app-exposure en gebruikersbetrokkenheid. Door te investeren in ASO, zorg je ervoor dat je app niet onderaan de lijst verdwijnt.

Besteed extra aandacht aan de onderstaande functies wanneer je je app opstart:

  • App-naam, URL en subtitle. Al deze kenmerken moeten het idee van je app weerspiegelen en de belangrijkste zoekwoorden bevatten die naar je app verwijzen.
  • Keywords Dit is het cruciale kenmerk voor het optimaliseren van je app in zoekresultaten. Onderzoek keywords in zoekopdrachten van gebruikers en vul dit veld grondig in.
  • Beoordelingen en recensies. Beoordelingen en recensies zijn niet alleen een bepalende factor voor de meerderheid van de gebruikers, maar een rangschikkingssignaal voor app stores. Het aantal beoordelingen, recente stemmen en positieve beoordelingen is belangrijk. Motiveer je gebruikers om regelmatige beoordelingen achter te laten en vergeet ze niet te beantwoorden.

Terug naar jou

Het oprichten van een startup rondom een app is (relatief) eenvoudig. Een succesvolle startup bouwen vanuit de mobiele app is een serieuze uitdaging. Wij helpen startups zowel in Europa als Amerika met het uitbouwen van een MVP en eventuele vervolg fases met een team van internationale developers, designers en start business development spacialisten. Wil jij ook een keer sparren met een van onze specialisten en eerlijke (maar harde) feedback krijgen? Neem contact met ons op en plan een vrijblijvende startup brainstorm sessie.

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Dimitry Miller