Hoe je het meeste uit negatieve reviews haalt

Reviews zijn een gemeenschappelijk aspect van zakendoen geworden. Mensen hebben altijd producten en diensten beoordeeld, maar het was pas toen internet zo'n aandachtspunt in ons leven werd dat reviews de huidige macht kregen die ze nu bezitten. Reviews kunnen erg krachtig zijn.

Stephan Moerman

Ze kunnen beïnvloeden wat consumenten bekijken, eten en kopen. Omdat je altijd goed en slecht wordt als het gaat om de publieke opinie, wilden we vandaag bespreken hoe je het beste uit negatieve reviews kunt halen.

Een van de belangrijkste, maar onderschatte aspecten van goede digitale marketing is het beheersen van de perceptie van een merk. Juiste berichten, gebruik van afbeeldingen of toon, en nog veel meer technieken worden gebruikt om een merk te promoten. Reviews zijn iets dat ook de perceptie van een merk kan beheersen. Dat is de reden waarom het bijhouden van reviews zo belangrijk is in de zakelijke wereld van vandaag. Je moet het goede versterken en promoten, maar vergeet ook de slechte niet.

Die negatieve reviews bieden een bedrijf een kans; een kans die slimme ondernemers niet verspillen.

Optimaal profiteren van negatieve reviews

In plaats van bang te zijn voor de consequenties van negativiteit op elk type online platform (schokkend, mensen klagen op internet?); omarm het. Er zullen negatieve reviews komen, dit is simpelweg niet te vermijden.

Profiteer van negatieve reviews

Sommigen negatieve reviews zullen te wijten zijn aan slechte producten of diensten. Zelfs de beste werknemer kan een rotdag hebben. Anderen zullen klanten zijn met een slechte dag of onredelijke verwachtingen. Wat de reden ook is, het belangrijkste is dat ze een unieke kans creëren.

Statistieken over reviews:

  • Meer dan 70 procent van de klanten blijft waarschijnlijk zaken doen met een merk dat hun klachten oplost.
  • Bijna 90 procent van de consumenten leest de reacties van bedrijven op recensies.
  • Minder dan 5 procent van de ontevreden klanten geeft daadwerkelijk beoordelingen.

Omgaan met negatieve reviews

Negatieve reviews op de juiste manier aanpakken is belangrijk om een goede indruk achter te laten. Daarom gaan we je nu uitleggen hoe je het beste met negatieve reviews om kunt gaan wanneer je ermee geconfronteerd word.

Misschien vind je dit ook leuk: Tips voor meer omzet via je website als MKB-er

Wees proactief

Maak regelmatig tijd vrij om beoordelingen van je bedrijf te analyseren. Dit moet een topprioriteit zijn voor de klantenservice wanneer deze niet actief bezig is met realtime probleemoplossing.

Alle reviews die op primaire sites voor je branche worden geplaatst, moeten worden overwogen, zowel goede als slechte. Het is nuttig om de positieve factoren te begrijpen die klanten waarderen voor marketing en verkoop.

Wees positief

De toon voor eventuele interacties met de klantenservice moet positief en beleefd zijn. Er is een probleem en je wilt dit oplossen. Vaak genereren negatieve beoordelingen die een negatieve reactie krijgen extra negatieve beoordelingen van die andere 95 procent van de ontevreden klanten die normaal gesproken zwijgen.

Dit komt vooral voor wanneer het bedrijf in het ongelijk wordt gesteld.

Is jouw website geschikt voor jou onderneming?

Laat ons een vrijblijvende review doen, en ontdek waarmee jij de online aandacht krijgt die je bedrijf verdient. Wij helpen je met het identificeren van de mogelijkheden voor jou online aanwezigheid.

Neem verantwoording voor fouten

Als er een fout is gemaakt, neem dan verantwoording. Het afwijzen van de schuld, het negeren van problemen of het maken van excuses is niet de manier om een klant te behouden wanneer die overstuur is of nieuwe klanten te winnen die beoordelingen lezen voordat ze een aankoopbeslissing nemen.

Fouten maken deel uit van het leven en iedereen maakt ze, maar het is wat je doet na de fouten die je karakter laten zien.

Compenseer waar nodig

In sommige gevallen is het duidelijk dat de klant een soort compensatie verdient en deze moet worden gegeven. Vergeet niet dat het duurder is om een nieuwe klant te krijgen dan een huidige te behouden.

Ontwikkel echter niet de gewoonte om elke negatieve klacht te belonen met een compensatie (financieel of gratis dienst). Wanneer dit de trend wordt ontvangt je bedrijf een vlaag van neprecensies van mensen die gratis weggevertjes zoeken.

Bedank de klant

Neem de tijd om de klant te bedanken. Zonder klanten zou er immers geen bedrijf zijn.

Vergeet de klant niet te bedanken

Hoewel sommige mensen ook proberen de klant te beïnvloeden om vervolgens hun negatieve beoordeling te wijzigen, kan dit concept gemakkelijk averechts werken. Nadat je je best hebt gedaan om het probleem van de klant op te lossen, is het slim om ze hun eigen beslissing te laten nemen. Je hebt de merkwaarde al aangetoond met je reactie.

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Stephan Moerman