Waarom is social media marketing nuttig?

Waarom is social media marketing nuttig?

Social media marketing gaat niet zozeer over on-page SEO (de technische structuur van je website) als wel over verkeer, zichtbaarheid, branding en activiteit - die allemaal nog steeds worden gebruikt voor SEO, alleen niet op een zo lineaire manier als bijvoorbeeld zoekwoorden in je title tags.

Maar alleen omdat social media niet rechtstreeks is gekoppeld aan de SEO resultaten van je website, wil dat nog niet zeggen dat het er niet toe doet! Ondanks dat Google heeft aangegeven social media niet mee te nemen in de resultaten, zjin er wel degelijk verbetering te behalen via social media. En als we in de loop der jaren iets hebben geleerd van de persberichten van Google, is het zeker dat je deze (vooral wanneer het SEO gerelateerd is) met een korrel zout moet nemen. Doe dus altijd zelf onderzoek!

Dat is precies wat wij al jaren doen voor onszelf en onze klanten voor onze online social media marketing diensten. Dit zijn de belangrijkste manieren waarop social media bedoeld zijn voor jou, je SEO resultaten en Google.

Social Media Marketing brengt je voor je publiek

Voor je publiek komen of je zichtbaarheid vergroten, is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor je (online) bedrijf en aanwezigheid. Het is dus logisch dat alle manieren om je ideale klant te bereiken belangrijk zijn - en social media is hier zeker een belangrijk onderdeel in!

Denk hier eens over na; je potentiële klanten zijn al online en op verschillende social media platforms aanwezig, want iedereen heeft wel een social media account op een van de vele platforms. Gebruik dit dus in je voordeel en ontmoet je klanten waar ze zijn, online!

Een Facebook, Twitter of Instagram pagina hebben is een geweldige manier om gevonden te worden door je klanten. Daarnaast is een LinkedIn profiel een geweldige manier om gevonden te worden door potentiële werknemers (voor freelancers) of zakelijke klanten.

Grijp dat laaghangende fruit en wees zichtbaarder voor je klanten met een sterke social media marketingstrategie.

Toon dat je bedrijf actief is en blijf posten op social media

Social Media Marketing laat je je stem en merk definiëren

Heb je moeite om nieuwe inhoud te krijgen of om je ‘online stem’ te definiëren? Als dat zo is, dan is social media een geweldige optie, omdat je kleine fragmenten uit je eigen inhoud of die van andere marktleiders in je branche kunt halen en je branding en stem kunt aanscherpen terwijl je bezig bent!

Social media marketing stelt bedrijven in staat om persoonlijker, humoristischer en gedenkwaardiger te zijn, omdat het hen een uitlaatklep geeft die minder zakelijk is. Een leuk kijkje achter de schermen dus!

Je merk onder de aandacht brengen en relevant zijn, is de helft van de strijd in de verzadigde wereld van vandaag, dus maak indruk met je online stem en aanwezigheid via social media op verschillende platforms. Zorg dat je klanten je niet vergeten.

Social Media Marketing kan je meer verkeer opleveren

Zelfs als Google zegt dat het niet om je social media marketing geeft, geeft het wel om je verkeer en waar het vandaan komt. Met een actieve Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn pagina geef je klanten een extra mogelijkheid om je website te bezoeken.

Mensen browsen vaak op Facebook en klikken op advertenties, geposte berichten of zelfs een pagina van een bedrijf in plaats van hun webpagina. Als je profiel er vervolgens leuk uitziet en interessante content bevat gaan bezoekers vaak door naar je website, waardoor je een toename in verkeer zult zien in je Google Analytics omgeving.

Hoe meer mensen je website bezoeken vanuit een willekeurig aantal bronnen, hoe groter de kans dat Google je als een goede keuze - een goede site - zal zien en rekening zal houden met die gebruikerssignalen als ze je hoger plaatsen binnen de Google ranking.

Dus, geeft Google rechtstreeks om je social media? Misschien niet, maar komen er meerdere signalen van je social media? Reken maar dat ze dat wel relevant vinden!

Social Media Marketing laat je klanten zien dat je actief en actueel bent

Ten slotte wil je niet alleen dat Google ziet dat jeu hits ontvangt van je social media kanalen, je wilt ook dat je klanten zien dat je op de hoogte bent, actief bent en relevante specials, evenementen en informatie plaatst op je favoriete social media kanaal.

Ben je ooit naar de social media pagina van een bedrijf gegaan, gezien dat ze al meer dan 6 maanden niets hebben bijgewerkt, en toen gedacht - nou ja, zijn ze zelfs nog open? Zijn deze openingstijden wel nauwkeurig? Ga ik erheen en ben ik net zo teleurgesteld in hun fysieke winkel als in hun online winkel?

Zorg ervoor dat je zoekmachines of je klanten geen reden geeft om te twijfelen aan je bedrijf, services of producten, door up-to-date te blijven met welke social media kanalen het beste werken voor je branche.

Heb je een special? Plaats er snel een kort bericht over. Komt er een vakantie aan? Maak een bericht. Zelfs slechts een of twee berichten per week, iets dat minder dan 15 minuten in beslag kan nemen, kan je enorm helpen om je klanten te bewijzen dat je veranderingen bijhoudt en hen op de hoogte houdt.