Instagram marketing tactieken voor kleine bedrijven

Het gebruik van Instagram om uw kleine onderneming op de markt te brengen, kan een geweldige manier zijn om uw bedrijf te laten groeien. Hiermee kunnen marketeers nieuwe klanten bereiken, in contact blijven met bestaande klanten en zelfs rechtstreeks vanuit de app verkopen.

Ray Antonio De Jesus

Waarom Instagram-marketing belangrijk is

Als je met succes je Instagram-doelgroep kunt bereiken en een strategie kunt maken die creatief en tactisch is, zie je snel groei in je Instagram-account en de verkopen van je bedrijf. Dit kan echter moeilijk zijn als je net begint met Instagram marketing. Hieronder zullen we je wat tactieken geven om je op de goede weg te krijgen.

Maak van het Instagram-algoritme je beste vriend

Allereerst moet je vooral beste vrienden worden met het Instagram-algoritme. Gebruikers op Instagram zagen minder dan 70 procent van alle berichten en 50 procent van de berichten van hun vrienden. Hierdoor is Instagram ontdaan van de chronologische feed en is in Juli 2016 gekozen voor een algoritme. Gebruikers waren niet blij met de verandering, maar Instagram zegt dat gebruikers momenteel 90 procent van de berichten van hun vrienden zien en het moedigt gebruikers aan meer tijd binnen de app te besteden.

Het is belangrijk om te weten hoe het algoritme werkt, zodat u kunt proberen bovenaan de feeds van uw volgers te blijven. Instagram vertrouwt op machine learning op basis van eerder gedrag om een unieke feed voor iedereen te maken. Zelfs als twee mensen precies dezelfde accounts volgen, krijgen ze allemaal een compleet andere gepersonaliseerde feed op basis van de manier waarop ze individueel omgaan met verschillende accounts.

Er zijn drie belangrijke factoren die bepalen wat gebruikers zien op hun Instagram-feed:

  • Interesse: Instagram voorspelt hoeveel je om een bericht geeft dat wordt bepaald door gedrag uit het verleden op vergelijkbare inhoud.
  • Recentheid: hoe recent het bericht werd gedeeld, met prioriteit voor huidige posts over week-oude posts.
  • Relatie: hoe dicht je bij de persoon bent die de inhoud heeft gedeeld, met een hogere ranglijst voor mensen met wie je veel contact hebt gehad in het verleden op Instagram.

Instagram marketing

Maak een zakelijk bedrijfsprofiel voor Instagram

Instagram heeft onlangs een aantal bedrijfstools uitgebracht om bedrijven te helpen hun volgers te begrijpen en hun bedrijf te laten groeien op Instagram. Bij het converteren naar een bedrijfsprofiel kunt u aanvullende informatie over uw bedrijf opnemen in uw profiel. Met een bedrijfsprofiel kunt u bijvoorbeeld een telefoonnummer, e-mailadres en fysiek adres toevoegen.

Voeg een link toe in de bio

Er is maar één plaats op Instagram waar je een klikbare link kunt delen en dat is in je bio. U kunt het gebruiken om verkeer naar uw startpagina of campagne-specifieke bestemmingspagina's te leiden. Veel merken profiteren van deze ruimte om hun link regelmatig bij te werken om verkeer naar producten te leiden die in hun inhoud worden weergegeven.

Gebruik een vertrouwde profielfoto

Het kiezen van de juiste Instagram-profielfoto is belangrijker dan je misschien denkt. Het zou iets moeten zijn dat mensen onmiddellijk herkennen. De meeste bedrijven gebruiken hun logo, logomerk of een mascotte.

Er is geen juiste of verkeerde keuze, maar je moet wel rekening houden met wat mensen zal helpen je merk het snelst te herkennen.

Je moet doelen stellen om ze te bereiken

Het is altijd belangrijk om doelen te stellen die meetbaar zijn. Bij het starten van een Instagram Business-account zou dit niet anders moeten zijn. Als u uw tijd en geld in het platform gaat investeren, moet u een duidelijk beeld hebben van wat u wilt bereiken. Als u van tevoren doelen stelt, bepaalt u welk type inhoud u op het platform deelt en hoe u uw succes meet.

Enkele voorbeelden van doelen:

  • Showcasen van producten of diensten
  • Je community opbouwen
  • Merkbekendheid vergroten
  • Adverteren aan potentiële klanten
  • Bedrijfsnieuws en updates delen

Kies een kleurenpalet en blijf erbij

Veel zeer succesvolle Instagram-accounts gebruiken een specifiek kleurenpalet voor hun inhoud, waardoor ze een aparte stijl kunnen creëren. Denk aan je merkkleuren en visualiseer een bepaalde stijl voor Instagram. Ontdek hoe u uw Instagram-inhoud kunt afstemmen op de algehele esthetiek en merkkleuren van uw merk.

Wees attent met uw teksten

De tekst die wordt gebruikt in uw bijschriften is een kans om uw inhoud te verbeteren en er zijn verschillende manieren waarop merken deze ruimte gebruiken. Sommige bedrijven gebruiken dit als een plek om verhalen en microbloggen te delen. Anderen geven er de voorkeur aan een korte informatieve kop toe te voegen. U kunt ook bijschriften gebruiken om vragen te stellen en antwoorden aan te moedigen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zorg er wel voor dat uw exemplaar is afgestemd op uw merk.

Maak een consistent post schema

De consistentie waarmee u post en de frequentie kan uw publiek helpen te leren wanneer zij nieuwe inhoud van u kunnen verwachten en een consistent boekingsschema zorgt ervoor dat u de betrokkenheid kunt maximaliseren zonder lange pauzes zonder updates. Alle Instagram-strategieën moeten duidelijk een doelfrequentie aangeven om u op het goede spoor te houden.

Posten tijdens de meest actieve uren

Om betrokkenheid te vergroten, is het van essentieel belang om berichten te plannen wanneer uw volgers het meest actief zijn. Wanneer u uw zakelijke account maakt, kunt u bijhouden op welke dagen en tijden u de meeste betrokkenheid heeft.

Hier zijn enkele gegevens die door Sprout Social op uitstekende tijden zijn verzameld om op Instagram te plaatsen:

  • De beste tijd om op Instagram te posten is woensdag om 15:00 uur, donderdag om 05:00 uur, 11:00 uur en 15:00 uur tot 16:00 uur en vrijdag om 05:00
  • Donderdag is de beste dag om op Instagram te posten
  • De veiligste tijden om te posten op Instagram zijn van dinsdag tot vrijdag van 9.00 uur tot 18.00 uur
  • Zondag is de minst boeiende dag voor Instagram

Houd rekening met deze gegevens, maar na meer onderzoek te hebben gedaan naar uw eigen activiteiten, houdt u zich aan het schema dat het beste bij u past en stimuleert u de meeste betrokkenheid. Pas deze dus aan op uw resultaten!

Analyseer je meest succesvolle posts

Je moet goed letten op wat werkt en wat niet werkt. Een van de beste manieren om dit te doen, is door te kijken naar uw Instagram-analyses om dingen te ontdekken zoals:

Welke berichten de meeste likes krijgen

Hoe het aantal berichten dat u deelt van invloed is op uw betrokkenheid

De inhoud die het meest is besproken

Reageren op comments

Als een van uw doelen is om een sterke community op te bouwen, is het zeer goed om reacties te geven. Wanneer iemand de tijd neemt om feedback met u te delen, is het erg belangrijk voor hen om te weten dat u geeft om wat ze te vertellen hebben. Luisteren naar en reageren op uw publiek is een geweldige manier om positieve mond-tot-mondreclame te maken, waardoor u uiteindelijk meer volgers en klanten krijgt.

Effectief gebruik van hashtags

Hashtags zijn een uniforme manier om inhoud te categoriseren en het stelt Instagram-gebruikers in staat content en accounts te vinden die ze kunnen volgen. Uit onderzoek van Track Maven bleek dat berichten met meer dan 11 hashtags meestal meer betrokkenheid krijgen.

Gebruik Instagram ads

De mogelijkheden zijn eindeloos met betaalde advertenties. Er zijn een groot aantal verschillende advertentie-indelingen beschikbaar, van foto tot video en carrousel-advertenties. Instagram heeft ook de bonus van een diepe integratie met Facebook waarmee adverteerders mensen op Instagram kunnen bereiken op basis van demografische gegevens en interesses, evenals informatie die bedrijven hebben over hun consumenten.

Instagram ads

Post Instagram stories

Instagram Stories is een functie waarmee gebruikers foto's en video's kunnen plaatsen die na 24 uur verdwijnen. Inhoud die wordt gedeeld in Stories, wordt niet weergegeven in je profielraster of op je Instagram-feed.

Instagram Stories geven adverteerders de kans om meer boeiende verhalen over hun merken te vertellen. Terwijl je misschien maar één of twee keer per dag op je Instagram-feed post, kun je met verhalen meer achter de schermen gaan kijken en meer realtime en minder gepolijste content delen.

Hoe meer functies je gebruikt op Instagram Stories, hoe beter. De Story-functies vergroten de betrokkenheid en levert waardevolle feedback op.

Peilingen zijn een geweldige manier om te communiceren met je publiek. Er zijn twee verschillende typen: een A/B-enquête stelt gebruikers in staat om uit twee opties te kiezen en de Slider Poll laat gebruikers een balk opzij schuiven om een antwoord als een percentage te geven.

U kunt ook de functie Meer weergeven/Swipe omhoog gebruiken gebruiken om volgers naar een gewenste webpagina te leiden. U kunt ze rechtstreeks koppelen aan uw website, uw laatste blogbericht of een specifiek product.

Een andere geweldige functie is het kunnen uploaden van UGC (user generated content) naar je Instagram Stories. Als iemand u @ mentioned in zijn Story, kunt u zijn verhaal opnieuw aan zijn eigen verhaal toevoegen. Wanneer iemand u in een verhaal vermeldt, ontvangt u een direct message waarin u wordt geïnformeerd en krijgt u de mogelijkheid om het bericht opnieuw te posten.

Organiseer wedstrijden en weggeefacties uit

Wedstrijden en weggeefacties zijn een uitstekende manier om betrokkenheid te vergroten. Wanneer het op de juiste manier is gedaan, kunnen ze verschillende voordelen hebben, waaronder:

  • Verhoogd bewustzijn
  • Een sterkere community opbouwen
  • Het incentiveer van een follow en engagement

Er zijn drie soorten wedstrijden die je kunt uitvoeren op Instagram:

  • Foto's delen: deze wedstrijden hebben meestal een bepaald thema en hierbij vraag je volgens om een foto te delen met een specifieke hashtag.
  • Comment Wedstrijden: In dit geval vraag je volgens te reageren op je bericht om deel te nemen aan de wedstrijd. U kunt gebruikers ook aanmoedigen om een vriend te taggen in de opmerkingen die moeten worden ingevoerd.
  • Likes: dit is waarschijnlijk de makkelijkste contest om uit te voeren. Als je je foto een like geeft, wordt er iemand toegevoegd aan je wedstrijd. Dit is gunstig omdat het de gebruiker slechts een seconde kost om tweemaal te tikken en in te voeren.

Experimenteer met door gebruikers gegenereerde inhoud

Bij marketing moet je je niet alleen richten op het creëren van je eigen originele inhoud, maar je moet ook nadenken over hoe je inspirerende ervaringen kunt creëren die je volgers aanmoedigen om hun eigen inhoud te maken.

Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) is elke vorm van inhoud die door leden van uw community is gemaakt. Het kan in verschillende vormen komen, zoals foto's en video's. Volgens Ipsos vertrouwen Millennials en andere generaties 50 procent meer op UGC dan andere soorten content.

Moedig uw volgers aan om inhoud te delen die uw producten of services omvat. U moet enkele van de beste inhoud van uw feed opnieuw plaatsen, maar onthoud altijd dat u de gebruiker toestemming moet vragen om deze eerst te plaatsen.

Tijd om aan de slag te gaan

Nu is het tijd om alles in actie te brengen! Je zult Instagram-marketing niet van de ene op de andere dag beheersen, maar door deze tactieken toe te passen, word je onderneming langzaam maar zeker op het juiste spoor gezet.

Hulp nodig? We zijn hier om u door dit proces te begeleiden, of zelfs uw social media-accounts volledig voor u te beheren. Neem vandaag nog contact met ons op om nieuwe kansen te ontdekken!

Ray Antonio De Jesus