Local Search - bereid je voor

Lokaal zoeken is een van de snelstgroeiende gebieden van digitale marketing, waarbij bedrijven enorme bedragen uitgeven om bezoekers naar hun site te krijgen en, uiteindelijk, een conversie. We hebben dit tijdens onze webinar tot in detail besproken en in werkelijkheid is het model vrij eenvoudig voor grote e-commerce-sites. Maar wat als de behoeften anders zijn en we kijken naar kleinere, lokale bedrijven?

Johanna Martin

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een rode jurk; je typt in Google de zoekterm 'rode jurk' en wordt begroet met een resultatenpagina zoals die hieronder.

Google zoekresultaten voor de zoekterm rode jurk

Het is duidelijk om te zien dat je zoekopdracht troef is en dat je inderdaad een selectie aan advertenties voor rode jurken te zien krijgt. De vijf die zichtbaar zijn met afbeeldingen zijn van verschillende merken die bieden op de zoekterm 'rode jurk' en hun positie op de carrousel wordt bepaald door enkele van de filters waarop advertenties vertrouwen en de berekening tussen de biedprijs en de kwaliteitsscore van het bedrijf in kwestie.

Onder de carrousel zie je de eerste van de tekstadvertenties, in dit geval van Asos, op basis van het bovenstaande en de optimalisatie in de tekst. Al deze dingen passen bij de behoeften van de klant; ze zullen waarschijnlijk tevreden zijn met de resultaten, op een van de advertenties klikken en een aankoop doen (de conversie). Het item wordt gepost, het gekozen adres van de koper en daarmee eindigt de customer journey. Maar hoe zit het met een knipbeurt, dit is geen product dat kan worden gekocht op basis van een afbeelding, niet wordt afgeleverd en vereist veel meer van een zoekopdracht. Dit is waar lokaal zoeken een rol speelt.

Als je momenteel op zoek bent naar 'kapper' en je je hebt aangemeld voor de locatie-opties in Google, wordt je begroet met een lijst met zoekresultaten die vergelijkbaar zijn met die hieronder - afhankelijk van je locatie uiteraard.

Google zoekresultaten voor de zoekterm kapper

Deze afbeelding toont de locatie van plaatsen om een knipbeurt te krijgen, van een kapperszaak, in en rondom jou locatie. Nogmaals, de zoekopdracht heeft perfect gewerkt en de gebruiker krijgt de antwoorden of de opties die hij nodig heeft.

Als we naar het tweede resultaat kijken, Allure Kapsalons, zien we dat er een aantal CTA's worden vermeld. Naast de basisinformatie zoals naam, adres en telefoonnummer zijn er twee pictogrammen, Website en Routebeschrijving. Dit komt vaak voor en doet precies wat ze suggereren, deze icons brengen je naar de website van de kapperszaak en geeft je een routebeschrijving in Google Maps. Daarnaast zul je vaak een belknop zien waarmee je kunt bellen en meteen een afspraak kunt maken.

Lokale service-advertenties

Iets waar bedrijven hier in Nederland nu aan kunnen denken, is het betaalde aspect van lokaal zoeken. Momenteel uitgerold in de VS en Canada, is dit een ander Google-product dat hier binnenkort zou kunnen komen. Met dat in gedachten dachten we dat we het spel een stap voor zouden zijn en naar de setup zouden kijken, het is ook handig voor degenen die momenteel in de VS en Canada ondernemen.

Wat zijn lokale service-advertenties?

Met advertenties voor lokale services kunnen merken hun bedrijf adverteren op Google en rechtstreeks leads ontvangen van potentiële klanten. Deze leads komen binnen als telefoontjes en berichten verzonden via de Local Services-advertentie.

Het bedrijf dat de advertentie uitvoert, kan op elk gewenst moment online en via de app die compatibel is met Android en iOS, berichten beantwoorden, boekingen bijhouden en al hun leads beheren.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn veel voordelen aan vermeldingen in Local Search via Local Service-advertenties:

  • Word zichtbaar bovenaan Google
  • Kom in contact met potentiële klanten die op zoek zijn naar diensten die je aanbiedt, waarna je potentiële klant waarschijnlijk boekt
  • Gebruik eenvoudige tools om je op weg te helpen en maak een persoonlijk profiel
  • Gebruik de mobiele app om op elk gewenst moment met klanten te communiceren
  • Bouw vertrouwen op met de Google-garantie
  • Betaal alleen voor leads met betrekking tot je bedrijf en de services die je aanbiedt
  • Klanten kiezen jou: je hoort alleen van klanten die je profiel specifiek uit de rest hebben geselecteerd

Hoe werkt het?

De Lokale services worden boven aan de zoekresultaten van Google weergegeven wanneer mensen zoeken naar de services die je in de regio aanbiedt. Potentiële klanten kunnen op jouw advertentie klikken of tikken om je te bellen of je een bericht te sturen. Wanneer dit het geval is, ontvang je een e-mail en een melding van de app voor lokale services-advertenties. Daarna is het aan jou om van deze persoon een klant te maken.

Om ervoor te zorgen dat je berichten blijft ontvangen, moet je op zoveel mogelijk berichten reageren (zelfs als je weigert de gevraagde service te verlenen). Als je regelmatig oproepen niet beantwoordt of berichten negeert, kan dit je advertentiepositie beïnvloeden.

Op dit moment zijn advertenties voor lokale services alleen beschikbaar voor bepaalde servicecategorieën en gebieden zoals:

  • schoonmaak diensten
  • elektriciens
  • makelaars diensten
  • financiële planners
  • loodgieters
  • ongediertebestrijders
  • slotenmakers

Voordelen van advertenties voor lokale services

Er zijn veel voordelen van Local Service-advertenties en deze omvatten:

  • Verhoogde zichtbaarheid
  • De mogelijkheid om in contact te komen met klanten op het moment dat ze op zoek zijn naar diensten die je levert, wat uiteindelijk leidt tot hogere conversiepercentages
  • Toegang tot een eenvoudig te gebruiken beheerplatform
  • Het ontvangen van de Google Garantie badge - een signaal van vertrouwen en samen met Google beoordelingen een geweldige manier om autoriteit op te bouwen
  • Beperk verspilde tijd, klanten komen rechtstreeks naar je toe
  • Verhoogde kans om meer leads klanten te maken

De prestaties van je advertenties optimaliseren

Zoals we in het verleden hebben geschreven, in ons overzicht van alle belangrijke Google trends voor 2019, zijn er geen definitieve antwoorden als het gaat om hoe het Google-algoritme werkt. Met meer dan 300 signalen, allemaal met verschillende niveaus van belangrijkheid, moeten merken er alles aan doen om hun advertenties weer te geven en hun site te rangschikken voor hun gekozen zoekwoorden. Zoals altijd met je zoekmarketing moet je dus:

  • Focus op de kwaliteit van je aanbod en zorg ervoor dat je relevante pagina's en ranking of relevante zoekwoorden toont
  • Investeer tijd in beoordelingen/reviews
  • Reageer zo snel mogelijk op je berichten en telefoontjes (als je dit niet doet, kan je advertentiepositie dalen)
  • Leg de nadruk op je Google Mijn Bedrijf-vermelding

De kosten van advertenties

De kosten van advertenties zijn afhankelijk van een aantal factoren en het belangrijkste verkoopargument van deze advertenties is dat je alleen betaalt voor leads met betrekking tot jouw bedrijf en de services die je aanbiedt. De werkelijke kosten veranderen afhankelijk van het type lead, je locatie en het benodigde type taak. Je betaalt alleen als je een bericht of telefoontje ontvangt via het platform.

Je kunt een wekelijks budget instellen op basis van het aantal leads dat je wilt ontvangen en je kunt je voortgang in de app altijd volgen door je betalings- en afrekeningsgeschiedenis te bekijken. Je kunt ook een maandelijks betalingsplan instellen, wat betekent dat je nooit het maximale budget overschrijdt. Als je om welke reden dan ook leads krijgt die je maandbudget overschrijden, worden deze aan je gecrediteerd.

Een ander ding om op te merken is dat vertrouwen en reputatie een tweerichtingsverkeer is met Google. Als je een aantal ‘spammy’ leads ontvangt die niet legitiem lijken, kun je dit betwisten met Google en hier een vergoeding voor krijgen.

Tot slot

We zien vaak dat bedrijven en merken conversies mislopen en dit is grotendeels te wijten aan het feit dat hun targeting op alle zoekgebieden te gespannen is. Nadere informatie over de exacte voorwaarden waarnaar je doelgroep op zoek is en advertenties weergeven aan mensen in de omgeving die daadwerkelijk je services kunnen boeken en gebruiken, is een must.

Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Johanna Martin