10 Tips voor meer omzet via je website voor MKB-ers

Meer omzet is iets wat elk bedrijf wel zou willen. Maar hoe je aan meer omzet komt is vaak lastiger te realiseren. Toch is het minder ingewikkeld dan je denkt. Met een aantal simpele tips kun je al meer omzet generen zonder dat je er veel tijd en geld aan kwijt bent. In dit artikel geven wij je 10 tips voor meer omzet via je website, speciaal voor MKB-ers.

Nathan Henniges
Tip 1: Focus op SEO

95% Van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Hoe beter je website vindbaar is op Google, hoe meer potentiële klanten er op je website komen. Het belangrijkste startpunt is om je ideale klant te leren kennen. Probeer je in de klant in te leven. Welke vragen of problemen heeft je potentiële klant waarvoor jouw product of dienst de oplossing zou zijn? Welke zoekwoorden op Google zou jij intypen als jij datzelfde probleem ervaart? Natuurlijk kun je ook rechtstreeks aan je klanten van nu vragen; Hoe ben je bij mij terechtgekomen?

Ga op zoek via een zoekwoordenplanner naar de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf en verwerk deze op een natuurlijke manier in de teksten op je website. Maak ook gebruik van headers waarin je deze zoekwoorden verwerkt en zorg ervoor dat het zoekwoord ook in de URL van je pagina staat.

De tekst op je website mag best wel wat body hebben. Dat betekent concreet dat elke pagina op je website minimaal 300 woorden mag hebben die je onderverdeeld in verschillende headers. Afbeeldingen tellen ook mee bij zoekmachine optimalisatie, geef de afbeelding een goede ALT-tekst mee waarin je hier ook weer een zoekwoord verwerkt.

Wat ook een belangrijk onderdeel is van zoekmachine-optimalisatie is linkbuilding. Maak in de webteksten op je website gebruik van links van de ene naar de andere pagina (interne links), maar link ook van jouw websites naar andere websites. En zorg er ook voor dat er op internet links te vinden zijn die verwijzen naar jouw website.

Tip 2: Probeer Google Ads en andere betaalde kanalen

Ads is het advertentieprogramma van Google. Bedrijven kunnen reclame maken door middel van een zoekadvertentie waarin ook hierin weer zoekwoorden zijn opgenomen. Het voordeel van Google Ads is dat je alleen betaalt wanneer potentiële klanten doorklikken naar je website. Daarnaast zijn er ook tal van andere mogelijkheden om te adverteren via internet. Zo kun je ook adverteren via je socialmediaaccounts zoals Facebook. Er zijn diverse websites (blogs) waarbij het mogelijk is om een advertorial te plaatsen, of een banner van jouw bedrijf. En op Marktplaats kun je ook een zakelijk account aanmaken waar jij je product kunt verkopen.

Tip 3: Gebruik organisch social media op een slimme manier

Adverteren via Facebook en Instagram kost geld. Als je social media op een slimme manier gebruikt, dan zorgt dat ook voor veel organisch verkeer. Dat betekent dat potentiële klanten jouw berichten op bijvoorbeeld Facebook zien zonder dat het een betaalde advertentie is. Er zijn een aantal tips om je organisch bereik op je accounts te vergroten. Maak gebruik van een call to action in je bericht. Een call to action is een vraag die je stelt waar je een antwoord op wilt weten. Je nodigt je volgers uit om te reageren. Geven je volgers antwoorden, like en reageer op deze antwoorden. Maak contact met je volgers, niet als je bedrijf, maar als jezelf. Plaats met een grote regelmaat een post op je accounts en niet altijd op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip, maar wissel hierin. Gebruik ook altijd een afbeelding bij je post. Kale tekst wordt snel over het hoofd gezien en wordt niet gelezen. En, mensen zitten op social media om vermaakt te worden, humor gebruiken mag dus.

Tips 4: Lokale vindbaarheid (Local SEO)

Lokale vindbaarheid is steeds belangrijker. Vaak zoeken mensen naar een bedrijf/winkel bij hun in de buurt, ze typen bijvoorbeeld in de zoekbalk op Google ‘Kapper Den Haag’.

Wat kun je doen om je lokale vindbaarheid te vergroten.

  • Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf.
  • Zorg dat de gegevens ook op je website staan, bijvoorbeeld openingstijden.
  • Maak per vestiging een aparte Mijn Bedrijf-pagina.
  • Verzamel reviews. Hoe hoger je sterrenbeoordeling hoe beter je ranking.
  • Meld je site ook aan op sites als de Telefoongids of Tripadvisor.
Tip 5: Maak je website meer persoonlijk en menselijk

Achter een bedrijf zit een persoon en dat ben jij. Je potentiële klanten willen niet je bedrijf leren kennen, maar willen jou leren kennen. Ze willen graag een gezicht zien achter een bedrijf en dat gezicht dat ben jij. Vertel op je website wie je bent en wat en waarom je iets doet. Schrijf een heldere visie, een unieke visie over je bedrijf op je website. Daarnaast schrijf je de teksten op je website gericht op je potentiële klanten. Maak teksten persoonlijk zodat je potentiële klanten zich aangesproken voelen. Een voorbeeld, en let eens op het verschil:

  • Ik kom als kapster bij mensen thuis om hun haar te knippen.
  • Ik kom als kapster bij jou thuis om jou haar te knippen.

Door welke zin voel jij je meer aangesproken?

Tip 6: Gebruik Wordpress en leer het zelf gebruiken

WordPress is flexibel en eenvoudig in gebruikt. De content van je website is goed vindbaar op Google. WordPress is betrouwbaar, het biedt zeer veel mogelijkheden en wordt wereldwijd gebruikt. Een website gemaakt in WordPress is ongekend populair, omdat het gebruiksgemak heel hoog is, je lay-out flexibel is en je website is via allerlei plug-ins geheel in te richten naar jouw wensen. Bovendien is WordPress gratis. Soms moet je wel betalen voor plug-ins en thema’s, maar je kunt ook zeer goed uit de voeten met de gratis versies. Het grootste voordeel is dat je het allemaal zelf kunt. Als er nú wat aangepast moet worden op je website, dan kun je dat nu zelf en hoef je niet te wachten tot je ondersteuning (wat weer geld kost) tijd heeft om jouw website aan te passen. Leer WordPress zelf te gebruiken. Op internet is heel veel informatie te vinden. Zoek deze informatie op en lees je in.

WordPress is een flexibel CMS dat gemakkelijk te gebruiken is

Tip 7: Laat je niet voor de gek houden

Heb je geen tijd of vind je het niet leuk? Natuurlijk kun je je website ook door een professional websitebouwer laten maken. Laat je alleen niet voor de gek houden. Vraag verschillende offertes op en bekijk waar je de beste prijs-kwaliteitsverhouding vindt. De prijzen die websitebouwers vragen lopen zeer uiteen. Een website voor MKB mag maximaal € 5.000,- kosten, mits er geen speciale wensen of requirements zijn. Dit geldt ook voor alle andere taken die je wilt uitbesteden zoals het schrijven van webteksten of het beheren van je social media. Vraag altijd verschillende offertes op en ga in zee met de persoon/bedrijf waar jij je het prettigst bij voelt.

Tip 8: Gebruik scopeweb om je te laten adviseren

scopeweb is een startup georienteerde agency met veel ervaring in het bouwen van websites & mobiele applicaties. Deze ervaringen en inzichten delen wij regelmatig op onze blog, waardoor jij gemakkelijk wekelijks de laatste trends kunt volgen. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je onder deze post in voor onze nieuwsbrief, en ontvang 1x per week de beste content.

Tip 9: Zorg voor goede recensies en dus tevreden klanten

Vraag klanten om een recensie te schrijven als ze tevreden over je zijn. Een recensie achterlaten kan bijvoorbeeld op je website, je Facebookpagina, je Linked-In of Google. Hoe meer positieve recensies je hebt, hoe meer vertrouwen potentiële klanten in jou en jouw bedrijf hebben. Hierdoor zullen ze sneller naar je toestappen. Als er toch een negatieve reactie wordt geplaatst, los dit dan snel en adequaat op. Laat je klanten niet ontevreden achter, maar maak van ontevreden klanten weer tevreden mensen.

Wat ook een mogelijkheid is om een aantal bloggers te zoeken die een recensie over jouw bedrijf of een product uit jouw webwinkel willen schrijven. Veel bloggers willen dit doen in ruil voor een product. Ze testen dit product en geven er via hun blog een eerlijke mening over. Andere bloggers vragen er een bedrag voor.

Je ziet ook steeds meer bedrijven die aan klanten een product weggeven met daarbij de vraag of ze er een review of recensie willen schrijven voor bijvoorbeeld Bol.com, je Facebookpagina, of een andere webwinkel waar jouw product of dienst online staat.

Tip 10: Besteed werk uit waar je niet goed in bent of wat je niet leuk vindt

Voor alle bovenstaande punten geldt: vind je het niet leuk om te doen, of heb je er niet zoveel verstand van, besteed het dan uit aan mensen of bedrijven die er wel goed in zijn. Het kost je wel wat, maar uiteindelijk zul jij meer tijd overhebben om te doen wat jij leuk vindt en waar jij goed in bent. Dat zal je uiteindelijk ook weer geld opleveren. Bovendien; als jij dingen doet wat jij niet leuk vindt, dan doe je het snel en minder goed. Als je website er goed uitziet, je teksten op een goede manier SEO-technisch geschreven zijn, je social media keurig wordt bijgehouden, of welke taken je ook maar uitbesteedt, dan zul je de kosten hiervan dubbel en dwars terugverdienen.

Ben je toe aan een nieuwe uitdaging?

Ons team van experts helpt jou bedrijf te groeien. Of je net begint, of al wat jaren ervaring hebt, wij hebben de juiste tools en technologie gereed om de volgende stap te nemen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vandaag nog contact op.

Benieuwd naar de kosten voor jou website of startup?

Als een van Nederlands snelst groeiende startup specialisten werkt scopeweb met kleine teams om grote resultaten te leveren. We helpen bedrijven - zowel startups als gevestigd - om technologie te gebruiken om het volgende decennium van verbeteringen en groei op te bouwen. Stuur ons een e-mail op info@scopeweb.nl of bel ons op 0181 729 191. We zijn ook blij om eventuele vragen te beantwoorden!

Nathan Henniges