SEO trends 2019 voor een hogere ranking

Zoekmachines worden steeds intelligenter. Google beantwoordt nu meer zoekopdrachten rechtstreeks op de resultatenpagina's en het aantal door spraak geactiveerde zoekopdrachten neemt toe. Website beheerders zijn bang dat dit hun optimalisatiestrategie drastisch zou kunnen veranderen. Om deze reden hebben we het volgende overzicht samengesteld met alle belangrijke best practices en SEO trends voor 2019.

Dimitry Miller

G o o g l SEO Trends 2019

1. Aanbevolen snippets

Als je vandaag naar de resultatenpagina's van de zoekmachine (SEPRS) kijkt, merk je dat ze veel "concurrentie" hebben ontvangen. Aan de ene kant nemen Google Ads advertenties veel ruimte in commerciële zoekopdrachten op. Afhankelijk van het type zoekopdracht worden Shopping advertenties met afbeeldingen of een blok van vier plaatsen met tekstadvertenties ook vóór de organische zoekresultaten geplaatst.

Je andere "concurrenten" voor de top rankings zijn:

  • Lokale pakketten
  • Kennis grafiek
  • Aanbevolen snippets
  • "Mensen vragen ook" suggesties
  • Google Nieuws
  • Google Afbeeldingen
  • YouTube video pakketten

Hier is een voorbeeld voor een aanbevolen snippet.

Aanbevolen snippet met een gesuggereerd antwoord, afkomstig van een website

Aanbevolen snippets zullen in 2019 een belangrijke rol blijven spelen. Ze voldoen aan de behoefte van de gebruiker aan eenvoudige antwoorden op een vraag. De weergegeven fragmenten zijn afkomstig van websites die door Google worden geïnterpreteerd als geschikt om de vraag van de gebruiker te beantwoorden.

Het valt echter nog te bezien hoe Google omgaat met de betrouwbaarheid van de gebruikte pagina's. Google is al begonnen met het maken van een kennisgrafiek voor veel vragen, met behulp van gegevens van Wikipedia. In de Engelssprekende wereld is Google ver vooruit als het gaat om het beantwoorden van vragen. Hier toont de zoekmachine zijn "mensen vragen ook" suggesties, die rechtstreeks door gebruikers kunnen worden aangeklikt.

Praktische tip: in 2019 zal het nog moeilijker zijn om zichtbaar te zijn in de topposities van de SERP's. Voor de optimalisatie van je website moet je nog strategischer zijn over welke doelen je wilt bereiken en welke haalbaar zijn.

Als je bovenaan in de lijst wilt staan met je inhoud in de categorie Featured Snippets (aanbevolen snippets), kun je overwegen vragen en antwoorden op de pagina te plaatsen, met name als het gaat om kennisvragen. Tabellen met gestructureerde informatie kunnen ook een vermelding bieden boven de organische resultaten. Zelfs als de concurrentie om de topposities heviger zal worden, hebben "kleinere" sites ook een goede kans op hoge scores als ze goed gestructureerde antwoorden bieden die Google kan gebruiken.

Liever meteen beginnen met groeien?

Schrijf je in voor onze inspirerende nieuwsbrief bomvol toegankelijke tips die jou onderneming helpen met online groei.

Dus, even samenvatten tot dusver. In 2019 moet je je steeds meer afvragen wat je doelgroep wil weten bij het zoeken op internet of wat ze met hun zoekopdracht willen bespreken. Hoe meer jeu aan deze behoefte voldoet met de inhoud op jouw website, hoe beter je rankingkansen zullen zijn.

2. Gestructureerde gegevens worden belangrijker

Met de evolutie van SERP's heeft Google steeds meer gegevensmateriaal nodig. Tegenwoordig kan Google ook zijn eigen betekenisvolle metabeschrijvingen uit bestaande inhoud maken. Bovendien gebruikt de gigant van de zoekmachine gestructureerde gegevens om rich snippets te maken. Omdat de beschikbare ruimte kleiner is geworden door een wijziging in de indeling van de advertenties, moet je ervoor zorgen dat je opvallende fragmenten maakt.

Een goed voorbeeld hiervan is:

Gestructureerde data

Houd er rekening mee dat startpagina's geen recensies kunnen krijgen, alleen interne pagina's doen dit. Rich snippets kunnen de klikfrequentie (CTR) voor je website aanzienlijk verhogen. Sommige bronnen zeggen dat dit met maximaal 30% kan toenemen, maar we hebben nog nooit zulke hoge veranderingen gezien op alle websites die wij verzorgen.

Google heeft gestructureerde data nodig, zodat rich snippets überhaupt kunnen worden weergegeven. Hier zijn meer voorbeelden van dergelijke fragmenten:

  • Beoordelingen (sterren)
  • Calorieën
  • Openingstijden
  • Evenement data

Praktische tip: markeer je data op de best mogelijke manier. Je hebt verschillende mogelijkheden tot je beschikking, waarvan de belangrijkste de website van Google is op schema.org.

3. Gebruikerservaring

Wie het heeft over "zoekmachine-optimalisatie" is eigenlijk niet met de juiste focus bezig. We optimaliseren immers niet voor zoekmachines, maar voor gebruikers van zoekmachines en websites. Om deze reden speelt de gebruikerservaring een steeds belangrijkere rol.

De volgende uitgangspunten voor pagina-optimalisatie moeten daarom ook in 2019 op je takenlijst staan:

Laadsnelheid: met tools zoals gtmetrix kun je de laadtijden van je webpagina's controleren. Je kunt ook de gratis PageSpeed-tool van Google gebruiken om de prestaties van je site te meten. Kom je hier niet uit? Stuur ons een email en vraag naar onze gratis SEO handleiding!

Technisch vlekkeloze websites: gebruikers worden steeds veeleisender en kunnen erop vertrouwen dat je pagina's ook bruikbaar zijn in 2019. Gebruik Adobe Flash niet meer, bijvoorbeeld. (Echt niet doen hoor, Flash is alles behalve veilig).

Mobiele optimalisatie: in de meeste gebieden wordt meer dan de helft van alle zoekopdrachten nu gedaan op smartphones of tablets. Dit maakt het des te belangrijker om aan deze gebruikersbehoefte te voldoen.

4. AMP: Page Speed Boost

Google AMP geeft een flinke boost voor de snelheid van je paginasMobiele optimalisatie is voor de meeste internetbureau's een standaard onderdeel geworden bij het bouwen van nieuwe websites. Met AMP (Accelerated Mobile Pages) en Progressive Web Apps laat Google zien hoe je jouw mobiele pagina nog sneller kunt maken.

AMP's zijn al een integraal onderdeel van Google-SERP's. Naar verwachting zal het "AMP" thema in 2019 nog sterker worden, maar niet alle websites zouden het moeten gebruiken vanwege de beperkingen ervan. AMP's zijn vaak verstoken van afbeeldingen en structuur en bestaan uit pure tekst. De enige categorie websites die echt niet zonder kan is nieuwssites, omdat het je artikelen bovenaan Google's News carrousel plaatst voor mobiele apparaten.

5. Content, content, content!

Hoewel de algoritmen van Google steeds beter worden, heeft het nog steeds inhoud in de vorm van tekst nodig om de relevantie van webpagina's voor een zoekopdracht te bepalen. Google heeft de afgelopen jaren enorme verbeteringen aangebracht in de analyse van tekstuele inhoud en gebruikt de nieuwste technologie met Rankbrain om de inhoud beter te begrijpen.

Deze kwaliteitssprong zal zich voortzetten in 2019 terwijl het systeem zelfstandig leert. Het is daarom je doel om de beste inhoud binnen jouw 'onderwerp' (industrie) op het internet te bieden.

Praktische tip: Controleer je teksten continu en zorg dat ze uniek blijven en een meerwaarde bieden. Woord teller analyses kunnen je ondersteunen bij het analyseren en schrijven van teksten. Deze geven aan welke termen je tekst moet bevatten, zodat deze zo relevant mogelijk wordt in relatie tot een zoekterm. Zorg ervoor dat je niet onnodig keywords in je teksten plaatst - beter bekend als keyword stuffing - we zien nog steeds veel websites die dit doen.

6. Gesproken zoekopdrachten

Al in 2014 bepaalde Google in een onderzoek dat meer dan 40 procent van de respondenten spraakgestuurde internetzoekopdrachten gebruikt. Voor tieners was het percentage zelfs hoger dan 50 procent. Volgens Google wordt nu elke vijfde zoekopdracht op mobiele apparaten via spraakinvoer gedaan, wat dus goed is voor 20% van alle zoekopdrachten. Vanwege het toenemende gebruik van digitale assistenten en slimme apparaten voor thuisgebruik zullen gebruikers in 2019 vaker gebruikmaken van functies zoals 'Voice Search'.

Praktische tip: omdat gebruikers rechtstreeks communiceren met de zoekmachine in spraakgestuurde zoekopdrachten, moet je je meer richten op longtail keywords bij het optimaliseren van inhoud. Tegelijkertijd kan het handig zijn om te anticiperen op mogelijke gebruikersvragen die jouw inhoud zal beantwoorden.

Handige tools zijn hier:

  • answerthepublic.com
  • Google Trends
  • Google Suggest
  • ubersuggest.io

7. De mobiele first indexing aanpak van Google

In de afgelopen twee jaar heeft Google aangetoond dat de focus steeds meer op mobiel is. Dit is niet verrassend, aangezien het aantal gebruikers op mobiel internet aanzienlijk is gestegen en het aantal desktopgebruikers overtreft als het gaat om zoekopdrachten op het web. Mobiele optimalisatie is bijvoorbeeld pas in 2016 geïntroduceerd als een ranglijst. In 2017 trommelde Google eindelijk reclame voor versnelde mobiele pagina's en verbeterde de mobiele update ervan.

In de zomer van 2018 is eindelijk de "Mobile First Index" geïmplementeerd. Google geeft er de voorkeur aan de versie van een pagina in de mobiele index in de toekomst weer te geven, die is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. In 2019 is het kritisch geworden om elke website hierop af te stemmen, wil je zichtbaar worden en blijven in Google rankings.

Als je jouw website nog niet voor mobiele apparaten hebt geoptimaliseerd, moet je dit uiterlijk in 2019 doen.

8. Links blijven belangrijk

Elk jaar zijn er afwisselende oproepen bestaande uit "SEO is dood" of "Link building is dood". Maar zelfs in 2019 zullen backlinks een belangrijke rol blijven spelen. In 2018 zei Gary Illyes van Google tijdens een conferentie dat de goede oude PageRank nog steeds een belangrijk rankingsignaal is voor Google. En backlink juice (kracht), of autoriteit, wordt bereikt via backlinks.

Backlinks blijven belangrijk, kwalitatieve backlinks

In feite kunnen zogenaamde 'linkloze backlinks' in 2019 een nog grotere rol spelen. Deze overweging is gebaseerd op het feit dat Google ook vermeldingen van websites of merken op andere websites kan overwegen, hoewel er geen directe link naar de doelpagina verwijst.

Praktische tip: voor SEO 2019 moet je begrijpen dat linkbuilding via derde- en vierde klas artikelportals of ongemotiveerde guestposts niet langer werken. In plaats daarvan moet je tijd investeren in unieke inhoud die gebruikers graag gebruiken of delen.

Je moet ook voorzichtig zijn met guest posts in het algemeen. Twee jaar geleden waarschuwde Google voor dit soort berichten van slechte kwaliteit. Zorg er dus voor dat je er zeker van bent dat de kwaliteit klopt.

Een eenvoudige regel die je ook in 2019 kunt volgen bij het bouwen van backlinks: denk er telkens aan of de link naar jouw pagina de gebruiker echt toegevoegde waarde biedt.

9. Meer aandacht voor zoeken naar afbeeldingen

Google heeft de zoekfunctie voor afbeeldingen in 2017 aanzienlijk geüpgraded. Veel websites hebben zelfs te kampen gehad met verkeersverliezen, omdat gebruikers Google niet langer hoeven te verlaten om afbeeldingen te bekijken en er doorheen kunnen klikken, zoals in een fotogalerij. Door de zoekfunctie voor afbeeldingen te verbeteren heeft Google zeker op een trend gereageerd.

Praktische tip: het feit dat gebruikers steeds vaker naar afbeeldingen zoeken, zou ook jou moeten stimuleren om je beeldmateriaal te optimaliseren. Probeer betere foto's te gebruiken dan je concurrenten. In 2019 moet je net als vorig jaar holistisch denken wat betreft de inhoud. De inhoud van je website is een harmonieuze interactie van beeld, tekst of videomateriaal, die moet worden afgestemd op de toegevoegde waarde voor de gebruiker, met een goed en duidelijk onderwerp.

10. Rankbrain: machine learning

Google's rankbrain gebruikt machine learning om inhoud van websites te begrijpen

Met Rankbrain introduceerde Google in 2015 een nieuw zelflerend algoritme. Sindsdien is kunstmatige intelligentie (die nog niet volledig is ontwikkeld) verantwoordelijk voor het beantwoorden van het type zoekopdracht dat nog nooit eerder is gedaan. Blijkbaar is dat ongeveer 15% van de dagelijkse zoekopdrachten op Google.

In de tussentijd heeft Rankbrain veel meer geleerd en is Google beter in staat om zelfs complexe vragen te beantwoorden. We kunnen daarom verwachten dat zoekmachines nog beter worden in het begrijpen van ons mensen in 2019.

Dit is goed nieuws voor iedereen die elke dag hard werkt om snelle websites met geweldige inhoud te maken met toegevoegde waarde voor gebruikers!

Conclusie: je checklist voor 2019

  • Voeg markeringen toe aan je website zodat Google gestructureerde gegevens voor rich snippets kan gebruiken en je je CTR in SERP's kunt verhogen.
  • Creëer een technisch perfecte site die absoluut mobiel geoptimaliseerd is en eenvoudig kan worden gecrawld en geïndexeerd door zoekmachines.
  • Probeer je website zo snel mogelijk te maken.
  • Concentreer je op het optimaliseren van je inhoud voor mobiele apparaten.
  • Denk niet in de eerste plaats aan backlinks bij het publiceren van inhoud op andere websites.
  • Probeer altijd te voldoen aan de behoefte van de gebruiker aan de beste van alle best beoordeelde websites op een zoekterm of onderwerp.

Tof! Nu nog even wat anders, we willen jou namelijk een mooie kans geven om een goede start te kunnen maken, dus lees nog even snel verder.

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Dimitry Miller