SEO voor startups: hoe maak je zo snel mogelijk de gewenste impact en ga je domineren in de zoekresultaten? Lees ons stappenplan en zet een monster strategie neer waarbij Google je gaat belonen.
SEO voor startups is lastiger dan gemiddeld omdat je snel impact moet maken. Je moet dingen in beweging krijgen en tractie opbouwen voordat je (vaak) beperkte middelen opraken. Dat is waarschijnlijk de reden waarom veel startups shortcuts nemen als het gaat om SEO, in de hoop een paar bochten te nemen en hun weg naar het hoge Google ranking te versnellen.
Helaas heeft Google een nogal meedogenloze geschiedenis als het gaat om het nemen van shortcuts voor SEO. Je zult dus ook gegarandeerd afgestraft worden voor deze trucs.
In deze guide ga ik uitleggen hoe startups SEO kunnen benaderen om snelle resultaten te krijgen die lang meegaan - en vervolgens hoe je je zoekstrategie kunt versterken met een stuk automatisering.
Hier is een overzicht van waar we naar zullen kijken in deze guide:
Helemaal niets (behalve de omvang van de uitdaging). Het maakt Google niet uit of je een startup, een grote financiële instelling of de kleinste online verkoper bent. Het enige waar het om gaat, is het in contact brengen van mensen met de meest relevante inhoud voor elke zoekopdracht. De SEO-vereisten voor een startup zijn precies hetzelfde als 's werelds grootste merken en zoekmachines willen dezelfde dingen van jou zien als elk ander soort bedrijf.
Wat voor de meeste startups wel het verschil maakt, is de omvang van de uitdaging. Jij beschikt waarschijnlijk niet over dezelfde (financiële) middelen als een groot bedrijf, maar je doel is om zo snel mogelijk te groeien en te concurreren met de grootste namen in jullie branche.
Voor veel startups betekent dit dat je zakelijke SEO doet met een klein bedrijfsbudget, wat gepaard gaat met een paar compromissen. Het probleem is dat Google geen compromissen accepteert als het gaat om zoekoptimalisatie en dat je de basisprincipes moet doorgronden. Het goede nieuws is dat hoe eerder je dit goed doet, hoe sneller je een zelfvoorzienende SEO-strategie kunt ontwikkelen die je later niet in het budget zal (blijven) bijten.
Zoals eerder vermeld, maakt het Google niet uit wat voor bedrijf je bent of wat jouw marketingdoelstellingen zijn. Zoekmachines hebben hun eigen agenda en als het op SEO aankomt, draait het allemaal om het toekennen van hoge posities aan pagina's die het volgende bieden:
In wezen moet je geweldige inhoud en ervaringen creëren terwijl je de technische essentiële aspecten van optimalisatie behandelt - dat is wat zoekmachines en gebruikers van jou willen zien, en wij ook. 😉
Het probleem met uitdrukkingen als "goede content" en "geweldige UX" is dat ze volkomen dubbelzinnig zijn. Dus hoe meten zoekmachines deze vage kwaliteiten eigenlijk als ze alleen maar rigide gegevens hebben om mee te werken?
Volgens Andrey Lipattsev, Senior Strategist Search Quality bij Google, zijn de drie belangrijkste Google-rangschikkingsfactoren inhoud, links en RankBrain.
Een van de belangrijkste wijzigingen in het algoritme van Google door de jaren heen is de manier waarop het zoekwoorden gebruikt om relevante inhoud aan zoekopdrachten te koppelen. De dagen van het eenvoudig matchen van zoektermen met de zoekwoorden op uw pagina liggen achter ons, en de machine learning-algoritmen van Google kunnen de actuele relevantie van je inhoud koppelen aan de contextuele betekenis achter zoekopdrachten van gebruikers.
Hoewel Google honderden rankingfactoren heeft die samenwerken in het kernalgoritme, zijn (back)links nog steeds een van de drie belangrijkste factoren. Inhoud die veel links uit vertrouwde bronnen verdient, is waarschijnlijk boeiend, kwalitatief hoogstaand materiaal en het is de kwaliteit van de links die je verdient, niet de hoeveelheid die er echt toe doet.
Google gebruikt een combinatie van UX-signalen om een idee te krijgen van hoe goed de ervaring op je pagina's is. Dit omvat laadtijden, mobielvriendelijkheid, veilige versleuteling, plaatsing van inhoud en de navigatie op jouw website.
Als je wilt weten hoe boeiend de inhoud van je website is, kun je kijken naar bouncepercentages, gemiddelde tijd op de pagina en het aantal bezochte pagina's per sessie om een idee te krijgen - en Google kan precies hetzelfde doen. Als een gebruiker doorklikt naar jouw site, snel terugkeert naar de resultatenpagina en op een andere vermelding klikt ('pogo-sticking' genoemd), suggereert dit dat je geen antwoord hebt gegeven op de vraag waar deze persoon een antwoord voor zocht.
Of locatie een onderdeel in je SEO-strategie wordt, hangt echt af van de aard van jouw startup. Airbnb wil zeker verschijnen in lokale resultaten, en Uber, Skyscanner en Deliveroo vertrouwen allemaal op locatiegegevens om in contact te komen met nieuwe en oude gebruikers. Dit is een cruciale factor in termen van relevantie voor geschikte zoekopdrachten en je moet hier mogelijk rekening mee houden als locatie een sleutelrol speelt bij jouw startup.
Hoewel het misschien verleidelijk is om snel even een goedkope WordPress website samen te stellen en je aan te melden bij de goedkoopste hostingprovider die je kunt vinden, daarmee beperk je wel de groeivooruitzichten. Zoals we in deze guide al hebben gezien, zijn gebruikerservaring en betrokkenheidsfactoren een cruciaal onderdeel van je zoekmarketingstrategie, en dit betekent dat je een website nodig hebt die is gebouwd en geoptimaliseerd voor SEO.
Er zijn vijf belangrijke punten om over na te denken:
Onthoud dat je doel als startup is om zo snel en duurzaam mogelijk te groeien, en het kiezen van het verkeerde hostingpakket is de slechtste manier om dingen in beweging te krijgen. De laadtijden van pagina's - die in juli 2018 een directe rankingfactor worden - worden grotendeels bepaald door de kwaliteit van je hostingdiensten.
Het pakket waarvoor je je aanmeldt, stelt ook een limiet aan het aantal bezoekers dat toegang heeft tot jullie website en hoeveel gegevens van jouw site naar hen kunnen worden overgedragen. Wat betekent dat als je startup het hostingpakket ontgroeit, mensen geen toegang hebben tot jullie website. Enorm kwalijk dus!
Je moet ook nadenken over de uptime-record van jullie serviceprovider, welk beveiligingsmaatregelen ze hebben genomen en welke aanvullende prestatiefuncties beschikbaar zijn (bijv. Webcache, CDN, analytics, monitoring, enz.)
De meest succesvolle startups worden rechtstreeks op een professionele omgeving zoals Google Cloud, AWS of Microsoft Azure gehost. Bij scopeweb helpen wij startups met de infrastructuur, backups en beveiliging van hun applicatie binnen de Microsoft Azure Cloud vanuit onze positie als Microsoft Partner.
Een tweede belangrijke metric voor de prestatie van je website of applicatie is de (bron)code, en dit heeft invloed op alles, van de manier waarop zoekmachines toegang krijgen tot je website tot hoe snel de pagina's worden geladen en de mobiele ervaring die je kunt bieden.
Goed uitgewerkte, geteste en snelle code is belangrijk en je moet hiervan op de hoogte zijn als je WordPress-thema's of andere CMS-platforms gebruikt die doorgaans met veel "opgeblazen" code worden geleverd. Met WordPress kun je snel nieuwe pagina's of elementen toevoegen, maar is de performance altijd een zorg. Daarom werken bij vanuit scopeweb met Storyblok als headless CMS met een razendsnelle Nuxt.js frontend. De laadtijden zijn hiermee extreem laag waardoor gebruikers dit als prettig ervaren.
Hoewel zoekmachines het visuele ontwerp van je website niet kunnen zien, kunnen ze de navigatiestructuur en basis layout van je pagina's interpreteren, zolang je ze maar correct markeert. Je hebt ook de UX-signalen waar we eerder naar keken om over na te denken en deze hebben ook direct invloed op je engagementsignalen.
Zoals de zaken er nu voorstaan, is gebruikerservaring slechts een directe rangschikkingsfactor voor mobiele pagina's, maar dit betekent niet dat UX- en engagementsignalen ook je desktoprangschikking niet zullen schaden. Als jouw bouncepercentages torenhoog zijn en de laadtijden traag, geef je Google niet veel reden om je pagina's aan te bevelen aan gebruikers op welk apparaat dan ook.
Content (inhoud) is de reden waarom mensen zich in de eerste plaats tot zoekmachines wenden, en de mogelijkheid om te produceren wat ze zoeken, bepaalt hoe succesvol je SEO-strategie is. Ik zal hier in de volgende sectie van deze guide meer in detail op ingaan.
Optimalisatie op de pagina krijgt nogal wat aandacht, dus we hoeven hier waarschijnlijk niet te veel in detail te treden. Het is belangrijk dat je dit goed doet voor elke pagina die je publiceert, maar er is geen tekort aan handleidingen over dit onderwerp en als je het eenmaal onder de knie hebt, is dit het meest eenvoudige deel van jouw SEO-strategie.
Hier is wat je moet behandelen:
Bouw vanaf dag één een website voor SEO en je bespaart jezelf veel gedoe en geld verderop. Besteede nu aandacht aan deze vijf essentiële zaken en je hebt een platform voor het leven dat slechts kleine aanpassingen nodig heeft naarmate je startup vordert.
Het creëren van content van hoge kwaliteit is een van de grootste uitdagingen waarmee moderne bedrijven worden geconfronteerd, vooral wanneer de middelen beperkt zijn. Eerst moet je content maken die goed genoeg is en vervolgens moet je een manier vinden om er een voldoende hoog volume van te maken. Het doel is om consequent inhoud te produceren die al het volgende is:
Het goede nieuws is dat startups van nature innovatief zijn, dus de kans is groot dat je al iets unieks te zeggen hebt en een goed begrip van je publiek. De meeste merken worstelen hiermee, maar je hebt hier iets van een voordeel, dus haal er het beste uit en maak zeer boeiende inhoud.
Snelle, duurzame groei is alles voor een startup, maar zoekoptimalisatie is een langzaam, geleidelijk proces waarbij snelkoppelingen meer problemen veroorzaken dan ze oplossen. Gelukkig vordert automatisering in hoog tempo en kunnen we nu veel van de repetitieve SEO-werklast wegnemen die vroeger hele teams van SEO's en contentmarketeers overspoelde.
U gaat uw weg naar hoge rankings niet van de ene op de andere dag automatiseren, maar u kunt enorme hoeveelheden tijd en middelen besparen door repetitieve taken te automatiseren, zodat u en uw team al uw inspanningen op andere dingen kunnen richten.
Laten we, om dit wat duidelijker te maken, eens kijken naar enkele van de SEO-taken die je als startup zou moeten automatiseren.
Als je merkt dat je steeds weer hetzelfde doet (bijvoorbeeld alt-beschrijvingen schrijven), probeer dan een manier te vinden om het te automatiseren. Je zult niet alles kunnen automatiseren, maar je kunt het meeste uit je tijd halen en een heleboel menselijke fouten voorkomen terwijl je toch bezig bent.
Hoe meer je automatiseert, hoe meer tijd je kunt besteden aan het focussen op de taken die menselijke aandacht nodig hebben, zoals het maken van content en strategische besluitvorming. Dit is absoluut cruciaal voor startups, en de enige 'hack' waarmee je zakelijke SEO kunt doen met een klein bedrijfsbudget.
Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf of bent van plan er een te starten. Tof! Je hebt lef! Scopeweb bied je als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket waarmee je snel en tegen een redelijke prijs aan de slag kunt. Wij ontwerpen je professionele applicatie voor een mooie prijs omdat wij in je bedrijf geloven. Scopeweb haalt energie uit starters en gaat voor een lange, leuke samenwerking met jou!
Benieuwd naar de mogelijkheden? Deel je ideeën met ons.
Liever eerst een NDA ondertekenen? Stuur een e-mail naar info@scopeweb.nl