SEO vriendelijke teksten schrijven

Hoe bouw je een goede SEO-tekst op? Door antwoorden te geven op vragen die de bezoeker bezig houden. Dat is het. Ik leg uit hoe we dit op een heel praktische manier doen later in deze blog. Om Google beter te begrijpen, moet ik eerst even even stilstaan bij dat punt.

Dimitry Miller

Waar zoekt Google naar?

De missie van Google is om een zoekmachine te maken die alle vragen van de wereld beantwoordt. Ze werken daar stap voor stap aan bij Google. Als u bijvoorbeeld naar een bekende persoon zoekt, vindt u aan de rechterkant alle informatie die relevant kan zijn voor deze zoekopdracht.

Google Shopping is een ander voorbeeld, u zult onmiddellijk de producten vinden van verschillende aanbieders die overeenkomen met uw zoekopdracht. Alles met als doel: u als bezoeker zo snel mogelijk antwoord te geven op vragen die u heeft.

Waar kan Google tegenwoordig zoal?

Google kan de relaties tussen woorden beter begrijpen. Google weet bijvoorbeeld wanneer Apple een telefoon is en wanneer Apple een Engelse appel is. Google weet ook dat het goedkoopste laminaatzoekwoord technisch gezien bijna hetzelfde is als goedkoop laminaat én dat het in beide gevallen laminaat is. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Een computer kan niet interpreteren. Door zoekwoorden in thema's te plaatsen, kan Google slimmere verbindingen maken tussen woorden en woordgroepen. Deze ontwikkeling zal meer en meer worden voortgezet. (Dit werd ook duidelijk met de komst van Google Rankbrain)

Wat kunnen we hiermee doen?

Het wordt steeds belangrijker om puur vanuit het perspectief van de bezoeker te denken. Creëer kwalitatieve content voor de bezoeker. Wat wil je bezoeker weten? Zet jezelf in zijn/haar schoenen.

Google zal steeds meer zoeken om te weten hoe ze hun ranking kunnen baseren op de effectiviteit van een pagina. Geeft deze pagina een antwoord op een vraag? Hoewel zaken als keyword keuze, gebruik van koppen, afbeeldingen, enz. nog steeds een belangrijke basis blijven in SEO, dat is veel beter beheersbaar voor Google.

Maar wat maakt een SEO-vriendelijke pagina? Het antwoord is hier te vinden

De basis van alle SEO-activiteiten zijn nog steeds zoekwoorden, omdat dat de beste manier is voor Google om te bepalen waar een webpagina over gaat.

Wat kan een zoekwoord zijn: Voorbeeld 1: laminaat Voorbeeld 2: goedkoop grijs laminaat kopen

Keyword thema

Keyword thema's zijn tegenwoordig belangrijker dan specifieke zoekwoorden.

Pagina titel

Laat het sleutelwoord in de titel van de pagina verschijnen. Maar vergeet uw doelgroep niet. De titel moet interessant en relevant zijn voor de pagina.

Meta description

Een goede meta description bestaat uit verschillende delen. U beantwoordt de vraag die een bezoeker waarschijnlijk heeft (dit verhoogt de CTR), u laat het sleutelwoord terugkeren en u moet de mensen activeren om de website te bezoeken (call-to-action).

Headingstructuur van een pagina

De paginastructuur is als een boek. U hebt een hoofdstuk (H1-kop), alinea (H2-kop) en subsecties (H3- tot H6-koppen).

In de H1-header laat u het sleutelwoord terugkeren en activeert u de bezoeker om verder te lezen.

In de H2 - H4-kopjes heb je variaties op sleutelwoorden geretourneerd. U zorgt ervoor dat het thema in verschillende secties wordt gemarkeerd. Ook hier moedigt een interessante kop meer lezen aan.

Alinea's

De eerste alinea is het belangrijkste voor de zoekterm. Hier leg je verder ook uit wat de bezoeker op de pagina kan verwachten.

Keyword dichtheid

De ideale keyword dichtheid ligt tussen 2% en 5% van de volledige pagina. Houd rekening met verschillende varianten van de zoektermen.

De inhoud van de pagina

Een goede tekst beantwoordt altijd een vraag die een bezoeker heeft. Onmiddellijk in de eerste zin al (dat deden we ook in dit artikel 😉)

Voorbeeld: "Beste Google, waar kan ik zo goedkoop mogelijk laminaat in de kleur grijs kopen?" Een bezoeker moet het best mogelijke antwoord op deze vraag hebben. Dingen waar een bezoeker zich zorgen over kan maken:

  • Heeft u de kleur op voorraad?
  • Kan ik dit bedrijf vertrouwen?
  • Waar bevindt het bedrijf zich?
  • Waarom zijn jullie de goedkoopste?
  • Hoe duur is het dan?
  • Hoeveel duurder zijn concurrenten?
  • Welke andere kleuren heb je?
  • Wanneer kan ik langskomen?
  • Wat vinden andere mensen van dit bedrijf?
  • Hoe onderscheidt dit bedrijf zich?
  • En zo is er nog veel meer mogelijk..

Bedenk welke vragen een bezoeker kan hebben. Dit is verreweg de beste manier om een webpagina te bouwen. Help bezoekers met het beantwoorden van vragen. Overweeg de antwoorden die u zoekt als u op Google naar uw service of product zou zoeken.

Wat kan ik doen als ik mijn tekst heb voltooid:
  1. Voeg afbeeldingen toe die relevant zijn en die een alt-tag bevatten. Een afbeelding zegt immers meer dan 1000 woorden.
  2. Interne links naar de pagina die hout snijdt. Relevantie dus.
  3. Externe links naar de pagina die hout snijdt. Nogmaals, relevantie.
  4. Heb geduld.
  5. Optimaliseren, testen, optimaliseren, herhalen.
Let's go!

Overweegt u om uw website te optimaliseren om meer klanten en bezoekers te werven, maar heeft u hier nog steeds meer vragen over? Stuur ons een e-mail en ontdek hoe SEO vriendelijke teksten kunnen bijdragen aan uw (online) bedrijf. Liever meteen aan de slag gaan of telefonisch advies? Bel ons gerust eens en we helpen u snel op gang of plannen een meeting om uw website te bespreken.

Dimitry Miller