Handige tips & tools voor startende ondernemers

Vooral in het begin is ondernemen keihard werken - bikkelen en buffelen - om ervoor te zorgen dat opdrachtgevers jou willen hebben omdat jij beter, sneller of vriendelijker bent dan de rest. Het is daarom ook zéér belangrijk dat je een klik krijgt met je aanstaande klant(en).

Stephan Moerman

Ondernemen, een vak apart

Klanten moeten jou willen hebben én houden. Die gunfactor gaat voor een belangrijk deel jouw toekomst bepalen. Het is verleidelijk, vooral in het begin, om ja te zeggen tegen elke opdracht. Je moet soms ook nee durven zeggen, want anders doe je opdrachten waar je eigenlijk geen energie van krijgt. Dan is ondernemen echt geen feest meer.

Bij ondernemen komt heel veel kijken. Het is een vak apart, naast jouw eigen beroep. Dingen waar je over zult moeten nadenken zijn; Waar ga je klanten vinden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wanneer is personeel een voordeel en geen risico meer?

Je kunt met dit soort vragen uiteraard altijd terecht bij de KvK, en bent daar dan ook altijd van harte welkom.

Acquisitie: een duidelijke focus

Vooral startende ondernemers zijn vaak bang om kansen te missen. Dus zeggen ze ja tegen alles en iedereen, zonder goed na te denken over de consequenties. Geloofwaardig? Totaal niet. De belangrijkste acquisitie les: durf te kiezen!

Zonder je doelgroep te kennen, kun je je dus niet richten op de klanten die je écht kunt helpen. Beperk je vooral tot datgene waar je in uitblinkt en probeer niet de alles-in-één oplossing te worden. Bij scopeweb richten wij ons hoofdzakelijk om software ontwikelling (zoals websites & mobiele apps), en de daarbij behorende taken zoals marketing & ontwerp. Hoe duidelijk je aangeeft wat je doet en welk probleem je daarmee oplost, des te groter de kans dat een klant interesse toont.

Benader je een potentiële klant? Zorg dat je een manier vind die bij je past. Blijf vooral jezelf en laat je passie spreken. Wees vooral niet bang om fouten te maken, en leer van elke ontmoeting. Als startende ondernemer zul je veel moeten leren.

Klantenverhalen

Hoe goed je acquisitieverhaal ook is, men vertrouwt het meest op ervaringen van andere klanten. Hoe beoordelen zij je product of dienst? Verzamel dus reviews op je website (of andere websites zoals Google & Facebook). Ben je net gestart en heb je nog geen klanten? Laat je product of dienst dan (gratis) testen en vraag in ruil om feedback.

Word zichtbaar

Via welke kanalen kun je het beste nieuwe klanten bereiken? Het belangrijkste is je eigen netwerk, maar negeer promotie (online)marketingactiviteiten en social media niet. Het is belangrijk om zichtbaar te worden, en je boodschap duidelijk over te brengen op elk kanaal dat je inzet voor marketing en zichtbaarheid.

Relatiebeheer

Veel ondernemers investeren enorm veel tijd en energie in het vinden van nieuwe klanten, maar vergeet ook je bestaande klanten niet. Zij zijn je beste ambassadeur! Zorg dat ze klant blijven door hun aandacht vast te houden. Weet wie je klanten zijn, luister naar ze en blijf inspelen op hun wensen en behoeftes. Investeer bijvoorbeeld in klantvriendelijkheid en kwaliteit.

Online marketing: duidelijke boodschap

Hoe laat je potentiële klanten weten dat je bestaat? En hoe komen ze erachter dat jij degene bent die ze echt verder kan helpen?

Blijf jezelf

Te veel mensen kopiëren wat anderen doen. Het is erg verleidelijk om het succes van andere te proberen te kopiëren, zelf heb ik mij hier in het begin ook schuldig aan gemaakt. Je komt er echter snel genoeg achter dat wat voor een ander werkt, voor jou misschien helemaal niet werkt.

Is jouw website geschikt voor jou onderneming?

Laat ons een vrijblijvende review doen, en ontdek waarmee jij de online aandacht krijgt die je bedrijf verdient. Wij helpen je met het identificeren van de mogelijkheden voor jou online aanwezigheid.

Weet waar je voor staat

Blijf vooral altijd jezelf. Zorg dat je weet waar je echt voor staat, en wat je missie is. Soms is het ook goed om je kwetsbaar op te stellen. Dat kan soms best eng zijn, maar je trekt ondertussen wel de gewenste klanten aan. Authenticiteit wordt echt beloond, probeer het zelf maar eens.

Ga het gesprek aan

Als ik iemand help bij zijn onlinemarketing plan, ga ik ook het gesprek aan met zijn klanten. Ik richt met dus niet alleen op de klant, maar ook op de klant van de klant. En die gesprekken leveren hele verassende inzichten op. Klanten hebben ook regelmatig suggesties waar je zelf nooit op zou komen. Soms leidt dat zelfs tot eyeopeners. Zorg dus voor een sterke feedback loop.

Richt je op specifieke doelgroepen

Je kunt je in (online)marketing nooit op iedereen richten. Dat werkt juist averechts. Je boodschap wordt dan zo algemeen dat niemand zich er meer in herkent. Richt je dus op je specifieke doelgroep, en zorg voor informatie waar ze echt wat mee kunnen. Niet te veel uiteraard, want je wilt niet meteen alles weggeven!

Zorg voor een sterke website

Ik weet wat je denkt, schaamteloze marketing die slim verwerkt is in de vorm van een blog post. Een website is echter hét visitekaartje voor ondernemers nu alles en iedereen online actief is. Als iemand op je website komt, en iets werkt niet goed of is erg traag, zijn ze binnen een paar seconden weg. Zorg er dus voor dat meteen duidelijk wordt wat je te bieden hebt. Het is ook altijd aan te raden om email addressen te verzamelen, in ruil voor bijvoorbeeld gratis e-books of een videotraining. Dat e-mail adres is erg belangrijk, want de kans is klein dat iemand uit zichzelf je website opnieuw bezoekt.

Omdat je zover bent gekomen, wil ik jou ook iets aanbieden. Vermelde de code "START2019" in je eerste contact met ons en ontvang tot wel 20% korting op je nieuwe website. Gemiddeld kost een website tussen de 1500 en 2000 euro. Dit is dus meteen een mooie korting!

Social media

Zeker inzetten, ook Twitter, Facebook en Instagram zorgen voor zichtbaarheid bij potentiële klanten (afhankelijk van je doelgroep). Maar, je website blijft je belangrijkste basis. Onthoud; deel alleen informatie waar je doelgroep écht wat mee kan.

Digitale veiligheid

Na een lange werkdag draai je de deur van je bedrijf op slot. Maar heb je ook je digitale werkplek goed beveiligd of staat de deur wagenwijd open voor cyber criminelen?

Uit onderzoek blijkt dat twee op de vijf ondernemers te maken krijgen met digitale criminaliteit. Waar vroeger vooral grote organisaties doelwit waren, richten cybercriminelen zich in 95 procent van de gevallen niet op één specifiek bedrijf, maar op duizenden systemen tegelijkertijd. Iedere organisatie, van zzp'er tot multinational, kan zo slachtoffer worden van cybercrime.

Handige tools

Ook als startende ondernemer zijn er een groot scala aan tools beschikbaar die je kunnen helpen met taken die wellicht buiten je bereik liggen, of die je simpelweg gemakkelijker wilt maken.

Administratie

Je kunt prima boekhouden in Excel. Het nadeel is dat alles in zo’n spreadsheet-programma kan dus je kunt er ook heel makkelijk fouten in maken. In dat geval is een simpel boekhoudprogramma voor zzp’ers meestal een beter idee. De volgende aanbieders zijn prima geschikt voor beginnende ondernemers zonder kennis van fiscale zaken. Ideaal dus voor mensen die net beginnen met boekhouden!

e-Boekhouden (15 maanden gratis!)

Wil je geen fiscaal expert worden maar wil je de boekhouding wel op een wat meer traditionelere manier invoeren? Ben je bereid om de eerste stappen van het boekhouden te leren en is de kans groot dat je op termijn een boekhouder inschakelt? Dan is e-Boekhouden een zeer populair pakket onder startende ondernemers. Deze speler biedt momenteel een startersactie waarbij nieuwe klanten 15 maanden gratis gebruik mogen maken van de software.

Domeinnaam en hosting

Bij de keuze van een bedrijfsnaam is ook de domeinnaam van groot belang. Maak een rijtje mogelijke namen en check of de bijbehorende domeinnamen nog beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld SIDN. Wanneer je website Nederlands is, kies de .nl versie. Is je website Engelstalig of internationaal, kies .com. De bestanden van je website worden opgeslagen op je hostingsaccount en deze wordt gekoppeld aan je domeinnaam.

Vaak raden wij onze klanten aan om de hosting te laten regelen door de bouwer van je website, omdat er dan vaak professionelere en stabielere oplossingen kunnen worden geboden die wat meer zekerheid geven, en betere performance.

Als affiliate van Argeweb, kunnen wij met zekerheid zeggen dat Argeweb eerlijke prijzen hanteert en ook de klantenservice dik in orde is. Benieuwd of jou domein nog beschikbaar is? Kijk dan even snel door op de banner hieronder te klikken.

Argeweb

Starters pakket

Je bent net een nieuwe onderneming gestart of van plan er één te beginnen. Tof! Je hebt lef! Scopeweb biedt jou als beginnende ondernemer een zogenaamd starterspakket aan waarmee je snel en voor een schappelijke prijs aan de slag kunt. We ontwerpen jouw professionele website voor een mooie prijs omdat we geloven in jouw bedrijf. Scopeweb krijgt energie van starters en gaat voor een lange, toffe samenwerking met jou!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je meer informatie.

Liever meteen aan de slag? Stuur een e-mail of bel ons op 0181 729 191.

Stephan Moerman