5 email templates voor developers

Laten we eerlijk zijn - e-mails schrijven is niet leuk. Het is tijdrovend, een must en vaak saai. Maar als iemand die een webontwikkelingsbedrijf runt, verzendt u dagelijks e-mails. Uw bedrijf communiceert vaak primair via e-mails. Dat betekent dat je elke dag meerdere uren besteedt aan het maken en reviseren ervan.

Hunter Martin

Wat ook betekent dat als u al deze e-mails stroomlijnt, u veel tijd kunt besparen. U kunt deze tijd bijvoorbeeld gebruiken om betere ondersteuning te bieden, meer omzet te genereren en uw merk uit te bouwen. Maar om dit allemaal te doen, moet u de tool beheersen die alle succesvolle ondernemers hebben geleerd te gebruiken: email-templates.

Dus hier zijn 5 handige templates om je een voorsprong te geven. Voeg ze toe aan uw favoriete e-mailprogramma en bespaar tijd, word productiever en breid uw webontwikkelingsactiviteiten uit.

Template #1: Doorverwijswerk zoeken

Als u ooit hebt gemerkt hoe verkopers werken, weet u dat ze onmiddellijk verwijzingen aanvragen nadat ze een deal hebben gesloten. Het is bijna alsof het zoeken naar verwijzingsactiviteiten de laatste stap is in hun afsluitingsproces.

Net als verkopers, moet u ook dergelijke verzoeken opnemen in het proces voor de overdracht van uw project. Dit is de e-mail die je zou kunnen sturen:

Onderwerp

Ken je iemand die mijn diensten kan gebruiken?

Email:

Hey [first name],

Ik wilde even inchecken om te vragen of je me kon aanbevelen aan een van je contactpersonen die mijn services konden gebruiken.

Zoals je weet, zijn doorverwijzingen geweldige aanknopingspunten. Dus, als je iemand kent die van mijn service kan profiteren, zou ik een intro erg op prijs stellen.

Ik zou je erg dankbaar zijn.

Bedankt,

[je naam]

Tip #1: Noem een specifieke persoon in de contacten van uw klant die u zou kunnen inhuren.

Overweeg de volgende tekst aan de sjabloon toe te voegen:

“Ik nam een kijkje tussen je LinkedIn-contacten en besefte dat je verbonden bent met Mr. _____. Zou geweldig zijn als je me hem zou kunnen aanbevelen. Of, iemand anders die je maar kunt bedenken.”

Denk niet dat je griezelig bent (of klinkt als een LinkedIn-stalker!). Je bent gewoon slim (je moet in deze competitieve industrie wel) en het voor de klant gemakkelijker maken om je naam door te geven.

Tip #2: Auteur Bea Kylene Jumarang van Smashing Magazine beveelt aan een inleiding in de boilerplate-tekst aan te sluiten op deze e-mail:

Hallo, [naam vriend]. Ik laat je kennismaken met [je naam]. [Hij/zij] is de ontwerper die mijn website heeft gemaakt, en [hij/zij] is geweldig: solide ontwerpvaardigheden, goede werk ethos en zeer responsief. Ik denk dat je enig voordeel zou halen uit het contact opnemen met [hem/haar]. Contactgegevens: [uw e-mailadres, telefoonnummer, website].

Door een dergelijke inleidende tekst toe te voegen, bespaart u de klant de moeite om te schrijven - iets wat ze zeker zullen waarderen.

Template #2: Onboarding van nieuwe klanten

Wanneer u een project heeft en klaar bent om aan de slag te gaan, wordt het tijd om de onboarding-e-mail te verzenden.

De onboarding-e-mail is uw kans om de klant te vertellen hoe het project zal verlopen. Het elimineert onnodige uitwisselingen die plaatsvinden wanneer de klant geen idee heeft wat er aan het eind van uw verhaal gebeurt.

Onderwerp

Snelle update

Email:

Hey [voornaam],

Heel erg bedankt voor het kiezen van mij voor je project. Ik ben echt heel enthousiast om eraan te werken.

Het lijkt erop dat ik alle details heb die ik nodig heb. Als ik iets anders nodig heb, neem ik contact met je op. Anders zal ik je updaten op [datum] met details over hoe het project er aan komt en hopelijk is de eerste versie tegen die tijd dan ook klaar voor je review. Je kunt hier het gedetailleerde projectplan vinden [link naar het document van het plan].

Nogmaals bedankt voor het getoonde vertrouwen in mij voor deze werkzaamheden.

Je kunt me altijd e-mailen als je vragen hebt.

Vriendelijke groet,

[je naam]

Tip: als u een projectbeheersoftware zoals Basecamp of Trello gebruikt, moet u deze bij uw klant introduceren in uw onboarding-e-mail. Zeg iets als:

“Je krijgt ook binnenkort een uitnodiging van [projectmanagementtool]. We gebruiken dit om onze projecten bij te houden. Zou geweldig zijn als je aan boord zou kunnen komen. Het zal een stuk eenvoudiger voor je zijn om de voortgang van het project erdoor te volgen.”

Template #3: Op zoek naar testimonials

De beste tijd om de e-mail met het testimonial verzoek te verzenden, is wanneer een project net is opgeleverd omdat een klant op dit moment zeer snel reageert.

Onderwerp

Kun je me een testimonial geven?

Email:

Hey [voornaam],

Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik wilde je vragen of je een testimonial kon schrijven over het werken met mij en de ervaring in het algemeen.

Of, als je het te druk hebt, hier is een handige template die werkt:

[testimonial tekst]

Als je het goed vindt, voeg ik het toe aan mijn portfolio (samen met je foto). In het geval dat je wijzigingen wilt, aarzel dan niet om ze te maken.

Ik zou heel dankbaar zijn als je hier 5 minuten voor over hebt.

Bedankt,

[je naam]

Tip #1: Ik kan me niet herinneren waar ik deze tip heb gelezen, maar het is een slimme. Het suggereert altijd in de "testimonial-modus" te zijn.

Dus, als u een versie of prototype of iets anders stuurt dat uw klant positief verrast en u geweldige feedback krijgt, stuur hem dan onmiddellijk een verzoek om zijn antwoord als een testimonial te gebruiken.

Hier is een bericht dat je zou kunnen sturen:

Hey [voornaam],

Ik ben blij dat je het werk goed vond, en heel erg bedankt voor je vriendelijke woorden! Zou je het erg vinden als ik je feedback als een testimonial zou gebruiken?

Bedankt,

[je naam]

Tip #2: Voor de testimonialtekst vermijdt u generieke testimonials als 'geweldige serviceprovider' of 'betrouwbare aannemer'.

Richt u in plaats daarvan op hoe u de problemen van een klant hebt opgelost. Voor inspiratie, google enkele top WordPress-ontwikkelaars en bekijk hun testimonials pagina.

Tip #3: Probeer de volgende eenvoudig te gebruiken testimonialformule die Joanna Wiebe aanbeveelt:

Ik heb {bedrijfsnaam} benaderd omdat ik __. {Persoon bij bedrijfsnaam} heeft me geholpen door __. Het resultaat was __. Een ding dat ik leuk vond, was hun __. Ik vond de ervaring __. Ik zou {bedrijfsnaam} aanbevelen aan mensen die __ nodig hebben.

U kunt de e-mail met uw testimonial request ook via LinkedIn aan uw klanten sturen.

Template #4: Tonen als case study

Casestudy's zijn 100% krachtiger dan testimonials, omdat casestudy's een potentiële klant laten zien hoe u het probleem van een klant oplost, terwijl het meest dat getuigschriften kunnen doen, de ervaring van een klant delen.

Onderwerp

Zou u in een case study getoond willen worden?

Email:

Hey [voornaam],

Ik ben op zoek naar een nieuwe casestudy om aan mijn portfolio toe te voegen en zou graag uw project tonen.

Het enige dat ik van u vraag is dat u dit formulier invult (duurt niet langer dan 30 minuten).

En als een gebaar van dank wil ik je graag een korting van XX% geven op je volgende project. Nadat ik de casestudy heb geschreven, stuur ik deze ter goedkeuring en als je het goed vindt, ga ik verder en publiceer ik het.

Ik zou je erg dankbaar zijn voor je hulp.

*Bedankt,

[je naam]

De meeste klanten nemen deel aan casestudy's omdat ze u willen helpen en blij zijn met uw werk, dus beloof niet om backlinks of blootstelling voor de activiteiten van de klant (vooral als uw portfolio geen populaire is).

Vermijd ook het versturen van casestudy vragen in een e-mail. Het kan rommelig worden om op zoveel vragen te antwoorden en kan heel veel heen en weer gaan met e-mails. Gebruik in plaats daarvan gratis hulpmiddelen zoals Typeform om prachtige vragenlijsten voor case study's te maken.

Template #5: Telefoontjes plannen

Grote ontwikkelingsprojecten brengen vaak veel communicatie met zich mee. Vaak gebeurt dit meestal op Skype of telefonisch en niet in e-mails. Een e-mail met belschema's bijhouden kan dus van pas komen.

Onderwerp

Telefoontje op [tijd], [dag]?

Email:

Hey [voornaam],

Wilde u vragen of u op [datum] om [tijd] ongeveer 30 min op Skype zou kunnen praten over de voortgang van het project?

Ik had een paar dingen waar ik over wilde praten:

#1 #2 #3

Laat het me weten als de timing voor u werkt.

Bedankt,

[je naam]

Door de call "agenda" op te nemen, kan de klant beslissen of hij de oproep kan uitstellen of dat hij dringend is en meteen moet worden besproken.

Als je eenmaal uit de call stapt, schrijf dan een snel e-mailbericht naar de klant met een samenvatting van alle belangrijke punten die tijdens de call besproken zijn.

U kunt ook overwegen de oproep op te nemen als u niet goed bent in het maken van aantekeningen. Maar vertel de klant voordat u opneemt dat u van plan bent om het op te nemen.

Afsluiten

In de meeste e-mailclients heeft u toegang tot sjablonen met 2-3 klikken. Het enige dat u daarna hoeft te doen, is een snelle aanpassing en u bent klaar om op 'Verzenden' te drukken.

Dus waar wacht u nog op? Maak door middle van templates het verzenden van e-mails het gemakkelijkste deel van uw dag. U kunt deze e-mails gebruiken zoals ze zijn of ze personaliseren zodat ze overeenkomen met uw toon en stijl.

Wilt u uw bedrijf laten groeien met behulp van e-mail templates of standaardantwoorden? Voel je vrij om contact met ons op te nemen. We helpen je graag! Bel ons via 0181 729 191 of stuur ons een e-mail op info@scopeweb.nl. Een echte mens zal je e-mail beantwoorden, beloofd! 😄

Hunter Martin